Lietuvių vilkikai Baltarusijoje konfiskuojami dėl prieštaravimo tarp
Lietuvos pasirašytų dvišalių krovinių pervežimo sutarčių su Rytų šalimis
ir Eurazijos Sąjungos (Baltarusija, Kazachstanas, Armėnija, Kirgizija)
muitų kodekso.
Pastarasis neleidžia laikinai įvažiavusioms transporto priemonėms
vykdyti pervežimų tarp Muitų sąjungos šalių, jei šios transporto
priemonės neregistruotos minėtose šalyse.
Lietuvos vežėjai teigė, jog tarpvalstybinės sutartys su Baltarusija ir
kitomis šalimis leidžia pervežti krovinius, turint specialius leidimus:“
Viena tvarka prieštarauja kitai“.
Marijampolėje vykstančiame XI-ajame Lietuvos ir Baltarusijos ekonomikos
forume antradienį taip pat buvo aptariamas šių šalių bendradarbiavimas
transporto ir logistikos srityje.
„Problemos prasidėjo 2009-aisiais, kai Muitų kodekse atsirado 344-asis
straipsnis. Juo draudžiama užsienio vežėjams gabenti krovinius tarp
Rusijos ir Baltarusijos. Lietuvos vežėjai turi atitinkamus leidimus,
tačiau neišvengia problemų.
Iki šiol Baltarusijoje sulaikyta maždaug 20 vilkikų su kroviniais,
vyksta teismo procesai, kuriuos tikimės laimėti.
Nuostolių patiria ir verslas, ir valstybės biudžetas. Verslininkams
brangiai kainuoja saugomų aikštelių paslaugas Baltarusijoje, išlaidos
advokatams. Vilkikai ir kroviniai konfiskuojami, be to, gresia didelės
baudos.
Dalis Lietuvos vežėjų atsisako tokių pervežimų, todėl Baltarusijos
pasienyje nestringa“, – kalbėjo Lietuvos nacionalinės vežėjų
automobiliais asociacijos „Linava“ prezidiumo narys Erlandas Mikėnas.
Susisiekimo viceministras Algis Žvaliauskas teigė, jog ministerija ir
Lietuvos ambasada Baltarusijoje dirba intensyviai, kad situacija
pasikeistų kuo greičiau.
„Baltarusija priklauso Muitų sąjungai, mes – Europos Sąjungai, todėl
natūralu, kad kyla nepatogumų.
Mes vežėjams ne kartą patarėme elgtis apdairiau, kol viskas bus
suderinta. Kai lietuvių įmonė Baltarusijos pasienyje papuola po kelis
kartus, reikia suprasti, jog į mūsų patarimus nenorima įsiklausyti“, –
kalbėjo A.Žvaliauskas.
Baltarusijos ekonomikos ministras Vladimiras Zinovskis apie Lietuvos
vežėjų problemų sprendimą negalėjo pasakyti nieko konkretaus: „Man šis
faktas nežinomas. Ministru dirbu tik nuo gruodžio pabaigos.
Jei yra problemų, aišku, mes jas visas išspręsime kartu su Lietuvos ir
Baltarusijos prekybos ir ekonomikos komisija, kuri posėdžiaus šių metų
rugsėjį“.
Baltarusijos ambasadoriui Lietuvoje Aleksandrui Koroliui Lietuvos vežėjų
bėdos yra žinomos.
„Yra nedidelių prieštaravimų tarp Baltarusijos ir Europos Sąjungos
įstatymų.
Reikia žinoti įstatymus šalies, kurioje dirbi, – Lietuvos vežėjams
priminė ambasadorius A.Korolis. – Visos šalys reguliuoja vidinius
pervežimus, tai yra vežėjų rinkos apsauga.
Tai, kas atsitinka su Lietuvos vežėjais Baltarusijoje, yra dėl įstatymų
neišmanymo ir pažeistų normų.
Vyriausybių lygiu jau susitarta dėl problemos sprendimo“.
Baltarusijos muitinės pareigūnai krovinių vežimą tarp šios šalies,
Rusijos bei Kazachstano (Muitų sąjungos narių) vertina kaip vidinį
pervežimą – kabotažą.
Lietuvos vežėjai dešimtis kartų patyrė, jog Baltarusijoje perkraudami
krovinius jie patirs nemalonumų, net ir turėdami specialius leidimus.
„Linavos“ atstovai teigia, jog vis daugėja Baltarusijoje sulaikomų
vilkikų.