Nutiestas naujas Palangos aplinkkelis ir modernizuota Vidmantų sankryža pagerins ne tik vairuotojų, vykstančių per Palangą tranzitu į Latviją, bet ir pačių palangiškių bei kurorto svečių padėtį. Sunkiasvoriams ir kitiems į kaimyninę šalį vykstantiems automobiliams nebereikės užsukti į Palangos centrą.
Šio aplinkkelio ne tik palangiškiai, bet ir kretingiškiai laukė seniai. 2013 metais pasirašius viešojo ir privataus sektorių partnerystės (VPSP) sutartį buvo pradėtas įgyvendinti pirmasis šalyje transporto infrastruktūros VPSP projektas „Palangos aplinkkelio tiesimo ir eksploatacinės priežiūros vykdymo projektas“.
Palangos aplinkkelio atidarymo ceremonijoje dalyvavęs Lietuvos Respublikos ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius džiaugėsi, kad Lietuvoje įgyvendintas pirmasis viešosios ir privačios partnerystės projektas, nors buvo sulaukta nemažai pasipriešinimo.
„Prisimenu laikotarpį, kai Lietuvoje tik buvo pradedami kurti viešosios ir privačios partnerystės projektai. Tai buvo 2004 metai, kai dirbau finansų ministru. Pasipriešinimas naujiems projektams buvo didelis. Tad norėčiau padėkoti tiems žmonėms, kurie nepabijojo naujovių, suprato naudą mūsų ekonomikai ir įgyvendino šį pirmąjį kelių infrastruktūros viešosios ir privačios partnerystės būdu projektą“, – sakė A. Butkevičius.
Susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius taip pat palankiai vertina naują iniciatyvą, kai šalyje kelių statybai naudojami alternatyvūs finansavimo šaltiniai.
„Tai pavyzdinis kelių infrastruktūros projektas, kuriam įgyvendinti pasirinktas iki šiol Lietuvoje netaikytas būdas – viešoji ir privati partnerystė. Pasaulinė praktika rodo, kad įgyvendinant tokius projektus pasiekiamas geriausias kainos ir kokybės derinys. Neabejoju, kad Palangos aplinkkelio statyba bus ta gerąja patirtimi būsimiems Lietuvos viešosios ir privačios partnerystės projektams šalies kelių infrastruktūrai plėtoti“, – sakė susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius.
Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos projektą rengė kiek ilgiau nei dvejus metus. Pasak LAKD direktoriaus pavaduotojo, laikinai einančio direktoriaus pareigas Egidijaus Skrodenio, žinant kaimyninių valstybių patirtį, tai puikus tempas. Lenkijoje pirmoji viešosios ir privačiosios partnerystės sutartis pasirašyta tik po 9 metų, Latvijoje parengiamieji darbai truko trejus metus, bet sutartis taip ir nebuvo pasirašyta.
„Džiugu, kad LAKD profesionalaus kolektyvo pastangomis pavyko pirmiesiems ne tik Lietuvoje, bet ir, ko gero, visose Baltijos šalyse, sėkmingai įgyvendinti pirmąjį VPSP projektą transporto srityje, kuriame koja kojon žengia valstybė ir privatus verslas. Šio svarbaus infrastruktūros projekto reikšmė matuojama ne tik regioniniu, bet ir valstybiniu mastu“, – Palangos aplinkkelio atidarymo ceremonijos metu sakė E. Skrodenis.
Sumažės oro tarša ir triukšmas
Atidarymo ceremonijoje dalyvavęs Palangos miesto savivaldybės meras Šarūnas Vaitkus labiausiai džiaugėsi, kad nuo šiol vasarą palangiškiams nebeteks kankintis transporto spūstyse.
„Palangos aplinkkelio atidarymas – džiugi žinia tiek palangiškiams, tiek ir kitų miestų gyventojams. Nuo šiol sunkiasvoriams ir kitiems į kaimyninę Latvijos Respubliką vykstantiems automobiliams nebereikės užsukti į Palangos centrą, o tai neabejotinai sumažins transporto spūsčių Palangos miesto gatvėse problemą.
Šis nepatogumas itin išryškėdavo karštais vasaros savaitgaliais, kuomet iš kurorto išvažiuoti norinčių automobilių eilės užtvindydavo tiek Klaipėdos plentą, tiek ir centrinę Vytauto gatvę. Sumažėję automobilių, ypač – sunkiasvorių, srautai kurortui, kur itin svarbu ekologija ir grynas oras, yra labai aktualu. Neabejoju, kad atidarius naująjį aplinkkelį, kelionė į Palangą ir iš jos taps dar malonesnė ir greitesnė“, – atidaryme kalbėjo meras Š. Vaitkus.
Ruošiant Palangos aplinkkelio ir Vidmantų sankryžos rekonstrukcijos techninius projektus, Lietuvos transporto infrastruktūros projektavimo bendrovės „Kelprojektas“ specialistai paskaičiavo, kad nutiesus šį aplinkkelį gerokai sumažės autotransporto poveikis aplinkai ir gyventojų sveikatai. Planuojama, kad nuo šiol regioninė oro tarša kelių tinkle sumažės 35 proc., o triukšmas Palangos tranzitinėse gatvėse sumažės 5 dBA.
Palangos aplinkkelis aktualus ir Kretingos rajono gyventojams, o ypač tiems, kurie dirba kurortiniame mieste arba gyvena netoliese.
„Kiekvieno statybos objekto, o ypač visų laukto Palangos aplinkkelio, atidarymas – išties prasmingas įvykis. Šis projektas yra reikšmingas viešojo ir privataus sektorių partnerystės pavyzdys kelių tiesimo srityje, ypač mažėjant valstybiniam finansavimui. Tačiau labiausiai džiugina, kad šiuo naujuoju aplinkkeliu bus išspręsta automobilių srautų problema, saugesnės taps eismo sąlygos“, – sakė Kretingos rajono savivaldybės meras Juozas Mažeika.
Palangos aplinkkelį prižiūrės privačiomis lėšomis
Palangos aplinkkelis 23-ejus metus bus prižiūrimas privačiomis lėšomis. Valstybė už atliktus darbus ir suteiktas paslaugas pradės mokėti nuo trečiųjų projekto įgyvendinimo metų ir atlygį išmokės per 23-ejus metus.
Projekto įgyvendinimo kaina – 35,79 mln. eurų. Jį valdys ir administruos per visą sutarties galiojimo laikotarpį bendrovė „Palangos aplinkkelis“.
„Mums didelė garbė prisidėti prie viešosios ir privačios partnerystės projekto įgyvendinimo. Pasibaigus sutarties terminui, valstybei bus perduotas kokybiškas, visus normatyvinius reikalavimus atitinkantis kelias, kuris dar 10 metų po sutarties pabaigos tarnaus be priekaištų“, – sakė „Palangos aplinkkelio“ direktorius Vitoldas Sapožnikovas.
Nuo 2015 m. gegužės 1 d. iki sutarties pabaigos – 2038 m. balandžio 30 d. „Palangos aplinkkelis" teiks nuolatinės ir eksploatacinės priežiūros paslaugas, t. y. vasaros laikotarpiu šienaus pakeles, rinks šiukšles, žiemą valys, barstys kelią, taip pat atliks kelio remonto darbus, ženklinimą. Palangos aplinkkelio ir Vidmantų sankryžos rekonstrukciją atliko „Kauno tiltai“ ir „Šiaulių plentas“.