Kelionių įmonių bankrotai: kiek turistams atlyginta nuostolių?

2014 m. spalio 5 d. 16:23
Aida Murauskaitė
„Go Planet Travel“, „Star Holidays“, „Horizon Travel“, „Novus Orbis“, „Kipridė“, „Ekelionės“. Girdėtos įmonės? Ir visas jas sieja viena gija – bankrotas ir nukentėję turistai. Gal tarp jų esate ir jūs? Kiek pavyko atgauti sumokėtų už įsigytą, bet neįvykusią kelionę pinigų? Valstybinio turizmo departamento (VTD) pateikti skaičiai apie atlygintos žalos dydį optimizmo nekelia.
Daugiau nuotraukų (1)
Kelionių organizatorių bankrotai Lietuvoje jau senokai nebe naujiena. O nukentėjusiųjų gretos vis gausesnės.
Turizmo įmones kontroliuojančios institucijos tikina, kad nuostoliams atlyginti pakaks draudimo lėšų, tačiau, kaip rodo patirtis, jų užtenka toli gražu ne visoms prarastoms išlaidoms atlyginti. Jau nekalbant apie tai, kad moralinė žala dėl žlugusių atostogų išvis vargiai įmanoma.
Vargiai pavyks atlyginti visą žalą
Didžiausia aktualija turizmo padangėje pastaruoju metu, žinoma, kelionių organizatorės „Go Planet Travel“ bankrotas. Vadovų ir savininkų gijas aiškinasi ir prokurorai, tačiau nukentėjusiems klientams ir kreditoriams rūpi viena – kokia dalimi bus atlyginta jų patirta žala.
Naujausiais duomenimis, turistų prašymuose nurodytų nuostolių, patirtų dėl „Go Planet Travel“ nemokumo, suma pagal pateiktus su prašymais finansinius dokumentus siekia 1,46 mln. litų. VTD pabrėžė, kad ši suma nėra galutinė, ji nuolat tikslinama, nes turistų prašymai teberenkami.
Nuo 2014 m. liepos 7 d. VTD yra gavęs turistų prašymus dėl 715 turizmo paslaugų teikimo sutarčių. Tačiau dokumentai rodo, kad tokių sutarčių yra 902. Pagal vieną sutartį galima įsigyti kelionę keliems asmenims, juk mažai kas važiuoja atostogauti po vieną.
Vadovaujantis Laidavimo draudimo dėl kelionių organizatoriaus prievolių įvykdymo tvarkos aprašu, turistai dėl draudimo išmokos į Turizmo departamentą turi kreiptis per 3 mėnesius nuo draudžiamojo įvykio dienos. Tačiau VTD daro išimtį ir turistų prašymus dėl patirtų nuostolių priims ir praėjus 3 mėnesiams.
Nukentėjusių turistų kompensacijoms bus skirta „Go Planet Travel“ įsigyta draudimo suma. VTD yra pateikti du draudimo polisai, pagal kuriuos draudimo suma siekia 700 tūkst. litų. Akivaizdu, kad 100 proc atlyginti nuostolius nepavyks.
O kaip dėl moralinės žalos? Juk dažnam buvo sugadintos atostogos.
„Dėl moralinės žalos turistai turi teisę kreiptis į teismą. Šios rūšies žala, vadovaujantis teisės aktais, negali būti atlyginama iš draudimo lėšų“, - paaiškino VTD specialistai.
Pagal atnaujintą Turizmo įstatymą, kelionių organizatoriaus draudimo suma turi būti ne mažesnė kaip 7 procentai praėjusių kalendorinių metų metinių įplaukų. Kelionių organizatoriaus, kuris pirmą kartą arba po vienų metų ar ilgesnio laikotarpio pertraukos vėl pradeda teikti kelionių organizavimo paslaugas, prievolių, atsirandančių šio straipsnio 1 dalyje numatytais atvejais, įvykdymo užtikrinimo suma negali būti mažesnė kaip 150 tūkstančių litų.
"Atsiprašome, bet jokio turto nėra"
Pastaraisiais metais kaip lapai krito ir dar kelios turizmo įmonės. Nuo 2010-ųjų VTD suskaičiavo ne vieną įmonę, kurią palaužė finansinės bėdos, o dėl kai kurių vis dar aiškinasi prokurorai. Ne viena skelbė neturinti jokio turto, tad ir iš ko atlyginti nuostolius nėra. Štai keletas istorijų.
Valstybinio turizmo departamento (VTD) duomenimis, visų 14 turizmo įmonės „Kipridė“ paslaugų negavusių turistų prašymai buvo patenkinti 100 proc.. Draudimo išmokos jiems buvo sumokėtos 2014 birželio 30 (draudimo kompanija bendrovė „BTA Insurance Company“ SE filialas Lietuvoje).
Kaip paaiškino turizmo reikalus kontroliuojančios institucijos atstovai, dar viena kritusi bendrovė “Horizon Travel Worldwide” turėjo kelionių agentūros, o ne kelionių organizatoriaus pažymėjimą, todėl teisės aktai nenumatė reikalavimo įgyti prievolių įvykdymo laidavimo draudimą. Bankrutavęs „Horizon Travel” buvo skolingas 2,1 mln. litų.
Dėl įmonės “Ekelionės“ finansinių problemų VTD kreipėsi į draudimo bendrovę, perdavė gautus ir papildomai perdavęs patikslintus turistų prašymus. Kompensavimo procedūra dar tebevyksta, Pagal turimą prašymų skaičių ir turimą draudimo dydį bus kompensuota 100 proc.
VTD žiniomis, nuo kelionių organizatorės “Oasis Tours” piniginių problemų nenukentėjo nė vienas turistas.
Turistai, pirkę keliones per įmonės „Novus Orbis“ agentus, atgavo beveik 40 procentų kelionei išleistų pinigų (10 proc. sudarė agentų grąžintas komisinis atlygis ir 29,4 proc. draudimo įmonės).
Tiesa, bankroto administratorė iškart po bankroto sakė, kad atlygis sieks daugiausia 30 proc.
Išsyk kai buvo nutraukta „Novus Orbis“ veikla, suskaičiuota, kad kreditorių eilėje išsirikiavo penki darbuotojai, Valstybinė mokesčių inspekcija ir 118 klientų. Skola jiems visiems siekė 696 tūkst. litų.
2011-aisiais skelbta, kad įmonė jokio turto neturi, o vieną jos direktorių – Ireną Giedrienę – medžioja ir klientai Turkijoje. Turkai siekia, kad lietuvė atsidurtų už grotų.
Buvusi vadovė tuomet neteko buto – jį perėmė paskolą suteikęs bankas. „Novus Orbis” buvo apsidraudusi 200 tūkst. litų suma.
Atlygino nuo keliolikos iki 100 proc. žalą
Kur kas sudėtingesnė padėtis dėl 2010-aisiais žlugusio kelionių rengėjo ,,Star Holidays”. Kaip skelbta jam žlugus, 2 mln. litų nuostolių patyrė sutartis su „Star Holidays” sudaręs 891 klientas.
„ Atsižvelgiant į tai, kad tam tikru laikotarpiu galiojo dviejų draudimo bendrovių draudimo polisai, bei į tai, kad skirtingais laikotarpiais buvo skirtingas sutartis sudariusių turistų skaičius, apskaičiuotas nuostolių kompensavimo procentas – skirtingas“, - aiškino VTD darbuotojai.
Turistams, kurių sutartys dėl kelionių sudarytos laikotarpiu iki 2010 metų balandžio 5 dienos, apskaičiuotos kompensacijos sudarė 100 procentų patvirtintų nuostolių sumos. Tie, kas sutartį sudarė nuo 2010 metų balandžio 6 dienos iki 2010 metų birželio 4 dienos, apskaičiuotos kompensacijos sudarė vos 17,2 proc. patvirtintų nuostolių sumos.
Labiau pasisekė tiems, kurie keliones pirko nuo 2010 metų birželio 5 dienos iki 2010 metų rugpjūčio 27 dienos. Jiems kompensacijos sudarė 33,94 proc. patvirtintų nuostolių sumos, o laikotarpiu nuo 2010 rugpjūčio 28 dienos iki rugsėjo 21 dienos - 16,73 proc. patvirtintų nuostolių sumos.
Skundžiasi dėl turizmo paslaugų
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) specialistai 2014 metų I pusmetį išnagrinėjo ir atsakė į 511 asmenų kreipimusis dėl galimų vartotojų teisių pažeidimų laisvalaikio paslaugų teikimo srityje.
Daugiausia vartotojų kreipėsi dėl problemų, susijusių su kelionių agentūrų ir kultūros bei pramogų paslaugų teikimu.
Dėl apgyvendinimo paslaugų kreiptasi 4 kartus, dėl turizmo paslaugų paketų – 21,dėl kelionių agentūrų paslaugų – 62 kartus.
Dažniausiai vartotojų nurodomas reikalavimas – nutraukti paslaugų teikimo sutartį ir grąžinti sumokėtus pinigus (82 kartus) bei atlyginti žalą (43 kartus).

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.