„Šiandien dažnai susiduriame su paradoksu, kai viešųjų konkursų rezultatai yra nulemiami remiantis vieninteliu žemiausios kainos kriterijumi, o juos laimi tyrimų bendrovės, kurios ne tik neatitinka kokybiškų tyrimų reikalavimų, bet gali būti įtariamos abejotinais rezultatais. Tokios bendrovės tyrimą atlieka už kelis kartus mažesnes sumas nei kitos, kokybę garantuojančios įmonės“, – teigia LRSTA Prezidentas Artūras Urbonavičius.
Pasak A. Urbonavičiaus, net valstybinių įmonių užsakomi tyrimai, kurių rezultatai lemia svarbius šalies sprendimus, ne visada atliekami laikantis tyrimų metodikos. Todėl LRSTA, kuri kontroliuoja, ar visų rinkos tyrėjų šalyje veikla atitinka pasaulinių tyrimų standartus ir ESOMAR kodeksą, 2014 metais didžiausią dėmesį skirs viešųjų pirkimų taisyklių ir jų laikymosi griežtinimui. Tikimasi, jog LRSTA pastangos padės apsaugoti rinką nuo tyrimų padirbinėjimo bei klaidingo jų interpretavimo.
2013 m. Latvijoje tyrimų rinka ūgtelėjo apie 1,2 proc., o Estijoje šiek tiek smuko – 0,4 proc. Bendra Baltijos šalių rinka padidėjo apie 1,5 proc. ir pasiekė virš 96 mln. litų. Lyginant vidutiniškai vienam žmogui per metus rinkos tyrimams išleidžiamą sumą Lietuvoje ir kitose Europos šalyse, Lietuvoje ši suma vis dar išlieka kur kas mažesnė. Vienas žmogus rinkos tyrimams mūsų šalyje išleidžia apie 12 litų, Vokietijoje 105 litus, o Jungtinėje Karalystėje šis skaičius gali siekti net 207 litus, nurodo ESOMAR (The European Society for Opinion and Marketing Research).
Europos tyrimų rinka kol kas išlieka stipriausia – 2012 m. duomenimis ji siekė apie 39 mlrd. litų, tai sudarė 40 proc. visos pasaulinės tyrimų industrijos. Sparčiausiai Europoje augančios tyrimų rinkos 2012 m. buvo Ukraina (24,8 proc.), nuo jos smarkiai atsiliko Švedija (11,9 proc.), Airija (10,4 proc.), Vokietija (5,8 proc.).
Apie 96 proc. visos rinkos 2013 m. sudarė LRSTA narių pardavimai. Šiuo metu asociacijai priklauso dvylika Lietuvoje veikiančių tyrimų bendrovių, kurių veikla atitinka griežčiausius profesinius reikalavimus bei pasaulinių tyrimų kokybės standartus.
Lietuvos rinkos ir socialinių tyrimų asociacija buvo įsteigta 2010 spalio 21 d. Pagrindinis jos tikslas – vienyti profesionalias rinkos tyrimų įmones, kurios siekia vystyti rinkos tyrimų industriją Lietuvoje, kelti tyrėjų profesionalumą, bendrą rinkos įvaizdį ir prestižą, gerinti teisinę rinkos tyrimų industrijos bazę.
Asociacija vienija 12 rinkos tyrimų įmonių: „TNS LT“, „GFK Custom Research Baltic“, „IMS Health“, „AC Nielsen Baltic“, „Norstat“, „RAIT“, „SIC“, „Slapto pirkėjo tyrimai/SPECT-DIVE“, „Spinter tyrimai“, „Synopticom“, „Rinkos tyrimų centras“ ir „Vilmorus“.