„Socialiniame „Facebook“ tinkle yra uždara mūsų srities įmonių - kelionių agentūrų ir kelionių operatorių draugų grupė.
Prie jos yra prisijungę dauguma kelionių agentų bei operatorių, kurie vieni kitus pažįsta kaip nuluptus. Ir bendradarbiauja daugybę metų.
Ten mes ir išsiliejame apie tai, kas šiuo metu vyksta turizmo versle“, - pasakojo vienos kelionių organizavimo įmonės darbuotojas (pavardė lrytas.lt portalo redakcijai žinoma).
Mįslingojo sąrašo atgarsis
Pastarosiomis dienomis lyg tyčia į tą kalbomis apie verslo padėti liepsnojančią grupę buvo įlieta benzino.
Anot pašnekovo, kai liepos pradžioje buvo sustabdyta išvykstamojo turizmo bendrovės „Go Planet Travel“ veikla, „Creditinfo“ buvo tarkuojama už tai, kad niekas negalėjo pamatyti realios šios įmonės finansinės situacijos.
Netrukus po to pasklido mistinis 50 turizmo veikla užsiimančių įmonių sąrašas, - tų, kurios esą turizmo versle smarkiai šlubuoja ir kurioms bankrotas kybo ant nosies.
„Kokioms? Tuo metu juk nebuvo skelbiama, kurios kelionių agentūros ir kurie kelionių organizatoriai pateko į tą „Creditinfo“ sudarytą sąrašą. Todėl paleistas gandas įnešė baisios sumaišties mūsų versle.
Juk dauguma žmonių nė neskiria kelionių agento nuo kelionių organizatoriaus, ir jie padarė prielaidą, kad riesta – visiems.
Ilgai diskutavome tarpusavyje, kaip vertinti viešai paskelbtą nuomonę, kad tuoj tuoj užsilenks dar keletas turizmo įmonių", - kalbėjo vyriškis.
Jo teigimu, aistroms beverdant, liepos viduryje kreditų biuras išsiuntinėjo laiškus daugumai kelionių agentūrų ir keletui operatorių, siūlydamas nusipirkti sertifikatus.
Laišką lydėjo prierašas, kad, esą „dėl visai neseniai turizmo sektorių sukrėtusių įvykių, kuomet bankrutavo vienas iš kelionių organizatorių, stipriai smuko pasitikėjimas šio sektoriaus įmonėmis. Parodykite savo klientams, kad esate patikimas kelionių partneris“.
Buvo operatorių ir agentūrų, kurie tą sertifikatą nusipirko iš karto, vos gavę pasiūlymą.
Tai padarė ir kelionių operatorius, organizuojantis keliones per Lenkiją.
"Iš tikrųjų su tomis įmonėmis – viskas gerai. Bėda tik, kad tas kreditų biuro siūlymas nerimtai atrodo dabartiniame kontekste, kai įtampos – į valias.
Juk ir mus, pamačius tą siūlymą, apėmė purtyti juokas, na, toks – pro ašaras. Nejaugi išties sumokėjus 450 litų galima nusipirkti stipriausios Lietuvoje įmonės vardą, patikimo partnerio įvaizdį ir kitas gėrybes?
Vadinasi, galiu už kelius šimtus litų įsigyti sertifikatą („auksinis“ kainuoja pora šimtų brangiau) ir elektroninį parašą? Gauti aukščiausią kredito reitingą nepaisant, kad finansinė padėtis – prasta?
Teoriškai juk įmanoma surinkti iš klientų pinigus, neperduodi jų operatoriui. Ir - dingti. Ką tada pasakytų kreditų biuras?“ - svarstė verslininkas.
Patyrė šantažą?
Anot pašnekovo, trečiadienį, liepos 23-iąją, "Creditinfo“ laišką apie sertifikatų įsigijimą jis įsidėjo į asmeninį „Facebook“ profilį. Ir parašė komentarą, kad, esą, kreditų biuras renka sau veiklos pliusus, o kartu siūlo įmonėms už pinigus nusipirkti aukščiausią reitingą.
„Nespėjau nė atsitraukti nuo kompiuterio, kai sulaukiau grasinančio skambučio. Esą, privalau išimti visa tai iš asmeninio profilio „Facebooke“, antraip mūsų įmonei bus riesta. Ir kad būsime išplakti žiniasklaidoje.
Kone tuo pačiu metu ir mano bičiulis pasidalino SMS žinute, gauta iš kreditų biuro darbuotojo, esą, jei to nepadarysiu, sulauksiu nemalonumų", - įmonės bendravimo stilius nustebino pašnekovą.
"Tai – ne juokai, - sakė vyriškis. - Vargu, ar tai – tik sutapimas: jau primenamos istorijos, nutikusias balandį“.
Darbuotojai bankroto nenujautė
Vyriškio teigimu, netiesa, kad apie „Go Planet Travel“ finansinę padėtį viskas buvo žinoma. Juk ir Turizmo departamentas negalėjo prikbti prie įmonės duomenų – jie buvo tvarkingi.
„Pažįstu žmonių, dirbusių „Go Planet Travel“. Nieko jie nenujautė. Ketvirtadienį, liepos 3-iąją, jie dirbo kaip dirbę, o liepos 4-ąją įmonės veikla buvo sustabdyta.
Tad dabar, kai viskas kelionių organizavimo rinkoje yra labai jautru, kreditų biuro skleidžiama demagogija turizmo verslui tik dar labiau kenkia“, - kalbėjo pašnekovas.
Nuo šantažo - atsiriboja
"Šantažas? Tikrai taip nebuvo, kad kas nors iš kolegų tokiais dalykais užsiimtų. Tai prieštarauja mūsų įmonės veiklos metodams", - patikino "Creditinfo" komunikacijos vadovas Aleksas Rozentalis.
Jo teigimu, suprantama, kad turizmo versle šiuo metu įtampos - į valias.
"10 proc. įmonių veikla yra aukštos rizikos. Tai - mūsų reitingų duomenys. Tačiau įmonėse situacija juk gali keistis - jos gali padengti uždelstus mokėjimus, atsiskaityti su kreditoriais. Rizika gali keistis į vieną ar į kitą pusę. Todėl vertinimas nėra tai, kas nukertama lyg kirviu", - sakė A.Rozentalis.
Bankrotą galima prognozuoti
Rasa Maskeliūnienė Kreditų biuro „Creditinfo“ vyriausioji kredito rizikos analitikė
„Sertifikatai „Stipriausi Lietuvoje“ įmonėms yra suteikiami jau trečius metus. 2011 m. ir 2012 m. sertifikuota apie 15 kelionių agentūrų ir organizatorių - iš jų visos veikia iki šiol.
Kitas svarbus akcentas - sertifikatus gali gauti tik tos įmonės, kurios turi aukštą kredito reitingą.
Jis savo ruožtu rodo mažą vėlavimo atsiskaityti riziką. Sulaukiame nemažai kreipimųsi ir iš įmonių, turinčių žemą kredito reitingą.
Tačiau sertifikatai yra skirti ne įmonės kreditingumo makiažui pasidaryti. Sertifikatas išduodamas atlikus išsamų vertinimą, tai yra mokama paslauga. Įmonės pačios nusprendžia ar nori sertifikuotis.
Lygiai taip pat yra su kitomis panašiomis mokamomis sertifikavimo paslaugomis – ISO sertifikatais, kokybės auditais ir pan.
Nepriklausomo rizikos vertintojo išduodami sertifikatai yra įprasta praktika Švedijoje Suomijoje, Islandijoje ir kitose Vakarų valstybėse.
Įmonių reitingus, nuo kurių priklauso ar sertifikatas suteikiamas ar ne, lemia daugiau nei 100 kriterijų, kurie visi turi tam tikrą svorį. Pavyzdžiui, įsiskolinimai ar turto areštai blogina įmonės turimą reitingą, jų nebuvimas, atvirkščiai, gerina.
Kitas pavyzdys – verslo sąsajų kriterijus: įmonė, kuri yra susijusi su anksčiau bankrutavusiomis ar finansiškai nedrausmingomis įmonėmis, gali turėti blogesnį reitingą už tą sektoriaus įmonę, kurios kredito istorijoje neigiamų įrašų nėra.
Daugiau nei trečdalį reitingo lemia įmonės finansinės atskaitomybės duomenys. Kredito reitingas yra nuomonė ir nebūtinai turi sutapti su pačio subjekto vertinimu.
Šiuo metu kreditų biuras įmonių rizikos vertinimams nuolat naudoja du ekonometrinius reitingų modelius. Pirmasis modelis leidžia prognozuoti įmonės bankrotą per artimiausius 12 mėnesių, antrasis – vėlavimą vykdyti finansinius įsipareigojimus 90 ir daugiau dienų per artimiausius 12 mėnesių.
Kreditų biuras aukšta bankroto rizika buvo įvertinęs ir tokias įmones kaip „Go planet travel“, bankrutuojančią UAB "Statybinių medžiagų mažmena" („Bauhof“), leidimo restruktūrizuotis prašančią UAB „Yglė“.