Geležinkelių eismo valdymo centras – tarsi kosminis laivas

2014 m. liepos 24 d. 18:12
Gintarė Rovaitė
Naujasis „Lietuvos geležinkelių“ eismo valdymo centras – tarsi iš kino filmo. Darbuotojus pasitinka griežčiausi saugos įrenginiai, milžiniški kompiuteriai ir programos, dirbančios ne prasčiau nei žmogus. Naujajame Eismo valdymo centre organizuojamas ir valdomas visos Lietuvos traukinių eismas, operatyviai reaguojama į susidariusias pavojingas situacijas.
Daugiau nuotraukų (1)
Šalies traukinių eismo saugumas priklauso nuo šio centro, esančio Vilniuje, veiklos. Todėl itin svarbu, kad darbas čia vyktų tiksliai ir sklandžiai. Kol kas centre bandomos sistemos: visu pajėgumu jis pradės veikti nuo kitų metų vasario.
Poilsis tvarkdariams – privalomas
Pagrindiniai Eismo valdymo centro darbuotojai – tvarkdariai. Šie žmonės stebi traukinių eismą, braižo ir planuoja jų judėjimo grafikus, seka, kad viskas vyktų pagal planą ir be trukdžių.
Pasidalinę geležinkelį į ruožus, tvarkdariai prižiūri bendrą traukinių eismą. Ruožo ilgis priklauso nuo eismo toje vietoje intensyvumo ir stočių skaičiaus. „Trumpiausias ruožas – 74 km, ilgiausias – net 370 km“, – pasakojo Krovinių vežimo direkcijos pirmasis pavaduotojas Virginijus Juška.
Centre įrengtas ir poilsio kambarys, kuriame tvarkdariai privalo kas valandą pailsėti bent po dešimt minučių.
Iš Eismo valdymo centro valdomas visos Lietuvos traukinių eismas, tačiau panašios sistemos yra įrengtos ir stotyse. „Taip užtikrinamas saugumas, – pasakojo V.Juška. – Jei valdymo centre įvyksta koks gedimas, stotyse yra tokie patys valdymo pultai, kuriais eismą galima valdyti iš vietos“.
Žmones keičia mašinos
Šiuo metu eismo grafikai valdymo centre braižomi du kartus: šį darbą atlieka ir naujoji sistema, grafiką braižanti kompiuteryje, ir tvarkdariai, tai darantys ranka. Dabar sistema bandoma, todėl jos kuriami grafikai nuolat lyginami su braižomais tvarkdarių.
Sistema nuolatos automatiškai tikrina pervažas, iešmus, šviesoforus ir kitus geležinkelių infrastruktūros įrenginius. Ji taip pat iš anksto perspėja apie tikėtinus sutrikimus, kurie gali turėti įtakos traukinių eismui ar jo saugumui.
Nuo kitų metų vasario, kai sistema bus visiškai išbandyta ir sureguliuota, tvarkdariams liks tik stebėti jau kuriamus grafikus ir kontroliuoti, kad viskas vyktų sklandžiai.
„Sistema pati pieš traukinių trajektorijas, rinks duomenis apie mašinas ir, remdamasi jais, braižys eismo grafikus. O tvarkdariai tiesiog kontroliuos sistemos darbą ir patvirtins jau parengtus grafikus“, – teigė V.Juška.
Vis dėlto visiškai žmonių kompiuteriai nepakeis. Centre ir toliau budės tvarkdariai, kontroliuojantys sistemą, ir, reikalui esant, galintys perimti jos funkcijas.
Kompiuteriai užtikrina saugumą
V.Juškos teigimu, didžiausi kompiuterizuotos eismo valdymo sistemos privalumai – saugumas ir tikslumas.
„Anksčiau atlikti skaičiavimus turėdavo žmonės. Dabar viską skaičiuoja sistema, o darbuotojams tereikia tuos skaičiavimus patvirtinti, todėl viskas vyksta greičiau ir tiksliau“, – pasakojo V.Juška. Jo teigimu, saugumą ypač padidino ir nauja aliarmo sistema.
Atsitikus bet kokiam gedimui, sistema automatiškai praneša apie tai visoms stotims ir pereina į saugos būseną – gedimo vietos uždaromos. „Anksčiau apie gedimus būdavo pranešama telefonu, – dėstė V.Juška. – Tai trukdavo žymiai ilgiau. Dabar tą labai operatyviai daro sistema. Taip užtikrinamas saugumas ir greitesnis trukdžių šalinimas“.
Eismo valdymo centrą įrengė Ispanijos firma „Indra Sistemas S. A.“. Su ja „Lietuvos geležinkeliai“ 2010 m. pasirašė 73,9 mln. Lt vertės sutartį. Didžioji dalis išlaidų, skirtų valdymo centro statybai – 62,8 mln. Lt – buvo padengta iš ES struktūrinių fondų paramos.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.