Tiems, kas pratę užsisakinėti spaudą, metų vidurys įprastai būna tam tikra riba – baigiasi leidinių prenumerata pirmajam pusmečiui, metas galvoti apie antrąjį pusmetį. Vieniems patogu užsukti į Lietuvos paštą ar redakciją, kiti leidinius prenumeruoja paskambinę telefonu ar paraginti laiškininko. Tačiau nuo praėjusio rudens prenumeruoti spaudą galima ir internetu, mat Lietuvos paštas sukūrė tinklapį www.prenumeruok.lt.
Ne visi leidiniai yra sudarę sutartis su Lietuvos paštu, todėl kai kurių spaudinių užsiprenumeruoti šiame tinklapyje nepavyks. Vis dėlto gyventojai ir verslo įmonės galės rinktis iš beveik 700 pačių įvairiausių leidinių – nacionalinių, regioninių, įvairių žurnalų, leidžiamų tiek Lietuvoje, tiek užsienio šalyse.
Kaip rodo apklausos, 78 proc. žmonių, kurie prenumeruoja spaudą, tai, ko ieško, randa pašte, o tiksliau – pasinaudoję laiškininkų paslaugomis. 12 proc. gyventojų spaudą prenumeruoja internetu. Ši žmonių grupė dažniausiai renkasi prenumeratą ketvirčiui ar netgi tik mėnesiui. Jei leidiniai prenumeruojami organizacijai, jos paprastai išsyk renkasi prenumeratą metams.
„Šiandien, kai vis daugiau kasdienių procesų perkeliama į internetinę erdvę, svarbu pasiūlyti tokias paslaugas, kurios geriausiai atitiktų gyventojų lūkesčius. Todėl ir pasiūlėme dar vieną prenumeratos galimybę“, - sprendimą sukurti internetinę prenumeratos svetainę aiškino Lietuvos pašto atstovė spaudai Aurelija Jonušaitė.
Žurnalai lenkia laikraščius
Ne tik paštas ar internetas yra ta vieta, kur galima pasirūpinti leidinių prenumerata. Nors ne itin populiaru, tačiau leidinių prenumerata renkamasi kaip dovana. Ypač – prieš Kalėdas.
Tą pastebi pramogų dovanas siūlančios internetinės parduotuvės Laisvalaikiodovanos.lt rinkodaros vadovė Vaida Sindaravičiūtė.
Vasarą leidinių prenumeratų nuperkama mažiausiai: prenumeratos sudaro tik 1,13 proc. nuo visų dovanų pardavimų. Rudenėjant šis skaičius kyla iki 1,6 procento. Daugiausiai leidinių prenumeratų nuperkama per Kalėdas – jos sudaro 2,36 proc. kalėdinių dovanų. O pavasarį jų populiarumas vėl krenta – 1,48 procento.
„Leidinių prenumeratų pardavimų svyravimai nestebina, nes ir kitų dovanų populiarumas priklauso nuo sezono. Vasarą populiariausi būna skrydžiai oro balionu, šuoliai parašiutu, jodinėjimai žirgais, žiemą – savaitgaliai Druskininkų viešbučiuose, gurmaniškos vakarienės, įvairūs masažai“, - komentavo V.Sindaravičiūtė.
Nors laisvalaikiodovanos.lt siūlo padovanoti ne tik žurnalų, bet ir kai kurių laikraščių prenumeratą, tačiau pirmieji – gerokai populiaresni. Pašnekovė svarsto, jog šią tendenciją gali lemti tai, jog rinkdami dovaną žmonės atsižvelgia į dovanos gavėjo pomėgius: domėjimąsi automobiliais, žvejyba, interjeru ir pan.
Kad laikraščių, kurie rašo „vakar dienos naujienas“, prenumerata sparčiai nyksta, pastebi ir Lietuvos pašto atstovė A.Jonušaitė. „Daug ką galima perskaityti internete. Todėl žmonės daugiau prenumeruoja brangių, tam tikram segmentui skirtų žurnalų, kurie dažniausiai skirti platesnėms temoms, interviu, straipsniams. Nyksta neinformatyvūs leidiniai. Tiesa, regionuose gyventojai dažniausiai prenumeruoja tame rajone leidžiamus regioninius leidinius bei šeštadieninius nacionalinių leidinių numerius“, - sako pašnekovė.
Tai atspindi ir populiariausių leidinių, kurių prenumerata dovanojama, sąrašas: „Tavo vaikas“, „Top Gear“, „Moteris“, „Iliustruotasis mokslas“, „Mano namai“, „Žvejys ir žuvis“. V.Sindaravičiūtė atkreipia dėmesį, jog skirtingoms auditorijoms skirtų leidinių populiarumas rodo, kad prenumeratos dovanojamos tiek vyrams, tiek moterims. Vis dėlto apie 80-85 proc. prenumeratų nuperka moterys. Vyrai dažniausiai renkasi dovanoti „Top Gear“, „Verslo klasė“, „Iliustruotasis mokslas“.
„Kasmet prenumeratų dovanojama panašiai. Kiek daugiau jų buvo parduota 2012 m. Tais metais jų nupirkta 25 proc. daugiau nei 2011-aisiais. Bet pernai, 2013 m., vėl buvo sugrįžta prie 2011 m. kiekių“, - kalba laisvalaikiodovanos.lt rinkodaros vadovė.
Internetas daro savo
Natūralu: internetas daro poveikį spaudai, jos populiarumui. „Nežymiai sumažėjo lojalių spaudos skaitytojų, vis daugiau leidinių skaitoma internete“, - sako A.Jonušaitė.
Todėl nekeista, kad, kaip rodo apklausos, Lietuvoje leidinius prenumeruoja 24 proc. gyventojų. Iš jų 49 proc. gyventojų Lietuvos pašte leidinius prenumeruoja nors kartą per metus, 33 proc. – nors kartą per pusmetį, 13 proc. – nors kartą per mėnesį. Vienas namų ūkis paprastai užsisako vieną – du leidinius.
Labiausiai spaudos prenumeratą pamėgę kaimo vietovių gyventojai – 56 proc., iš trijų didžiųjų Lietuvos miestų gyventojų spaudą per paštą prenumeruoja 14 proc., likusi dalis prenumeratorių gyvena kituose Lietuvos miestuose.