Užsakovus domina natūralus žmogus
Šešiasdešimtmetis Saulius Kalvarijų turgavietėje labai populiarus. Pardavėjos jį įsiminė iš televizijoje prasisukusios reklamos, kurioje jam teko nusifilmuoti. Prieš kelis metus, kai jo veidas šmėžavo kone kiekviename televizijos kanale, prekes turgavietėje jis įgydavo su nemaža nuolaida.
Šiuo metu Saulius kone kas savaitę sulaukia pasiūlymų atvykti į filmavimą. Tik dabar jo veidą dažniau regi Skandinavijos, Lenkijos, Rusijos, Latvijos gyventojai.
Žili plaukai, šviesus inteligentiškas veidas – būtent tai, ko pastaruoju metu pageidauja reklamos užsakovai. Baigėsi tie laikai, kai gamintojas ar paslaugų tiekėjas norėjo matyti tik jaunus veidus, sportiškus kūnus.
„Užsakovas dabar labai dažnai pageidauja vyresnių, inteligentiškų žmonių. Jei reikia moterų – tai su visomis raukšlelėmis. Dabar reklamoje dominuoja natūralus žmogus“, – reklamose šmėžuojančių žmonių portretą piešia aktorių atranką vykdančios bendrovės „Editos kastingas“ vadovė Edita Kabaraitė.
Saulius – ne profesionalus aktorius, bet profesionalus inžinierius. Tiesiog prieš gerą dešimtmetį jis buvo pakviestas nusifilmuoti viename filme, jo pavardė atsidūrė aktorių duomenų bazėje ir nuo to laiko yra nuolat kviečiamas.
„Editos kastingo“ duomenų bazėje – 18 tūkst. pavardžių. Ir profesionalių aktorių, ir žmonių iš gatvės. Dar didesnę bazę turi „Aktorių agentūra“. Čia sukaupta 30 tūkst. pavardžių. Tokią informaciją kaupia ir kitos prodiuserių agentūros.
Pigūs ir neįnoringi
Kiekvieną kartą sulaukus pasiūlymo filmuotis Sauliui tenka pasirašyti sutartį, į kurią yra įtrauktos tam tikros taisyklės: filmavimo aikštelėje pasirodyti laiku, neapsvaigus. Kai kurios agentūros reikalauja, kad jų samdomas žmogus nesifilmuotų kitose reklamose.
Edita tvirtina nesusidūrusi su reklamos užsakovais, kurie būtų likę nepatenkinti filmavimuose dalyvavusiais žmonėmis. „Mūsų žmonės – neišlepę, jie drausmingesni, atsakingesni, be ypatingų įnorių“, - priežastis, kodėl vis dažniau ir dažniau užsieniečiai renkasi Lietuvos rinką ir čia dirbančius žmones vardija pašnekovė. Ir neslepia – lietuviai pigiau nusamdomi.
Jai antrina ir Aktorių agentūros vadovas Donatas Šimukauskas. Pasak jo, pigi rinka, kokybiškos paslaugos – pagrindiniai dalykai, klientus genantys į Lietuvą.
„Užsienis labai vertina mūsų darbą. Reklama sklinda iš lūpų į lūpas.Tai ir yra viena priežasčių, kodėl jie vis sugrįžta pas mus, - teigia prodiuserių kompanijos „The „Magic Production House“ vadovė Rūta Jekentaitė. - Lietuva turi tikrus profesionalus, kurie dirba filmavimo aikštelėje. Žmonės yra kūrybiški, darbštūs. Mes turim ir senos kartos aktorių, ir gražaus jaunimo. Vilnius – europietiškas miestas, kuriame gyvena daug skirtingų rasių žmonių. Mes turim puikių personažų, charakterių, gražių žmonių, gerų šokėjų. Turim puikius kaskadininkus. Turim viską, ko reikia.“
Ir profesionalūs, ir neprofesionalūs aktoriai paklausūs ir dėl to, kad neretai jie moka, ir anglų, ir rusų kalbas. Mat į Lietuvą krypsta ne tik danų, švedų, suomių, lenkų, bet ir ukrainiečių, rusų akys. Ieškoma aktorių rusiškiems serialams, kuriamos į šią rinką orientuotos vaistų, elektronikos,gėrimų reklamos.
Pasak „Editos kastingas“ vadovės, šiuo metu darbų tiek daug, kad tik spėk suktis. Per savaitę filmuojamos 2-3 reklamos, triūsiama prie 3 filmų. „Dabar pats pikas, nors darbų netrūksta visus metus. Sunku kalbėti apie kokį nors sezoniškumą. Vienais metais didžiausia darbų lavina užklupo vasarį ir lapkritį, vasarį, o kitąmet – nuo pirmųjų sausio dienų“, - teigė pašnekovė.
„Edita kastingas“ šiuo metu dirba su užsakymu, kuris atkeliavo iš Skandinavijos. „Filmavime dalyvaus apie 200 sportiškų žmonių. Jiems teks bėgti, žaisti futbolą“, – apie vieną rimčiausių užsakymų, didelio biudžeto reklamos, prie kurios šiuo metu dirba, paminėjo Edita. Be sutikimo ji nesiryžo paviešinti užsakovo pavadinimo.
Honoraro užtenka ir duonai, ir sviestui
Masinėse scenose nusifilmavęs Saulius per vieną dieną uždirba 50 litų. Kartais kone visą parą trunkantis filmavimas eiliniam statistui neleidžia daug uždirbti, todėl Sauliui patinka gauti kvietimą, kur filmuojasi ribotas kiekis žmonių. Tada galima tikėtis uždirbti ir 500 ir 1 tūkst. litų. Keletą kartų, filmuose buvo gavęs epizodinius vaidmenis su tekstu. Už šį darbą atlygis siekė kelis tūkstančius litų.
„Honoraras svyruoja nuo 500 iki 10 tūkst. litų. Neretai aktoriui per dieną pavyksta uždirbti 2 tūkst. litų. Vienam Lietuvos aktoriui už dalyvavimą reklamoje buvo pažadėta 25 tūkst. litų. Deja, jam mirus, sutartis nutrūko. Tai mano žiniomis buvo didžiausia už darbą reklamoje pasiūlyta suma“, – pasakojo Edita.
Aktorių atrankos agentūroms, prodiuserių kompanijoms neretai tenka vežti žmones į užsienį. Pasak Editos, tokiu atveju geras atlygis – garantuotas. „Iš pradžių aktoriams leidžiama kelias dienas pasiruošti, tada filmuojama. Už kiekvieną dieną mokami tikrai geri pinigai“, – pasakojo Edita.
Donato teigimu, apmokamos visos kelionės išlaidos, už darbą, dienpinigiai ir dar papildomai dienai apie 20-30 eurų. Pasak jo, po tokių kelionių net ir neprofesionalas gali parsivežti ne vieną tūkstantį litų.
Įdomūs ir nemažai darbo reikalaujantys užsakymai atkeliauja iš Kazachstano. „Turbūt Lietuvoje neliko nei vieno azijinių bruožų žmogaus, kuris nebūtų pakviestas filmuotis. Apėjom visus restoranus“, –juokėsi Edita. Kazachstano rinkoje sukasi lietuvių filmuota bankų, gėrimų reklama.
Donato vadovaujamai agentūrai teko dirbti su užsakovais iš Egipto. Dalyvauti pieno produktų reklamoje buvo kviečiami kiek tamsesnio gymio, bet šviesiais veidais žmonės. Lietuvoje filmuotą reklamą matė ir kitų arabų valstybių gyventojai.
Aktorių ieškoma šokiuose, bažnyčioje ir Gariūnuose
Edita neišskiria vienos šalies, iš kurios atvykęs užsakovas būtų reiklesnis ar kaprizingesnis. „Viskas priklauso ne nuo kompanijos, ne nuo šalies, o nuo žmonių, su kuriais tenka dirbti“. Tiesa, su klientais iš Lietuvos visko nutinka. Didžiausia bėda – nenoras atsiskaityti už atliktą darbą. „Ne kartą teko ir su skolų išieškojimo įmonėmis bendradarbiauti“, - neslėpė.
Pašnekovai nesutinka, kad žmones, ypač neprofesionalus, į filmavimo aikšteles gena vien mintis apie piniginį atlygį.
„Ne vienam tai - pramoga. Žmonėms smalsu mūsų darbo virtuvė. Jiems patinka stebėti kaip dirba filmavimo komanda: grimuotojai, stilistai, operatoriai, režisieriai, kaskadininkai...“
Saulius pritaria šiai minčiai. Anot jo, filmavimo aikštelėje be įvairių žvaigždžių galima sutikti labai išsilavinusių žmonių. „Sutikau istorikų, buvusių vadovų, inžinierių. Filmavimo aikštelėje sukinėjasi ir labai originalių personažų. Man įdomu juos stebėti, bendrauti“. Tačiau aktoriaus duonos paragavęs pašnekovas neslepia: labiausiai jam patinka, kad už malonumą pabūti filmavimo aikštelėje, pasisukinėti tarp profesionalų jam dar ir sumoka.
Kartais užsakovams netinka nei vienas žmogus, kurį agentūra pasiūlo iš savo duomenų bazės. „Tada žvalgomės gatvėje, važiuojame į Gariūnus, einame į diskoteką „Kam per 30“, į bažnyčią. 70 proc. sutinka ateiti į atranką“, - apie filmavimui tinkamų žmonių atrankos subtilybes pasakoja Edita. Ji prisiminė kaip vieną sekmadienį po pamaldų surinko 8 žmones, kurie iki šiol filmuojasi.
Aktorių agentūros vadovas D. Šimukauskas prisiminė kaip skandinavų užsakymu labai įnirtingai ieškojo dviejų, nusikaltėlio bruožų turinčių tipažų. Atrado bendrovės duomenų bazėje.
Pastaruoju metu atrankas vykdančios kompanijos rado paprastesnį paieškos būdą. Į pagalbą atėjo socialiniai tinklai. Tereikia paskelbti „Facebook“ kokių personažų yra ieškoma ir galima išsirinkti.