Kas ateinantį penkmetį gaus pelningiausią kąsnį visame Šiaurės Lietuvos regione, spręs teismas – bylos jau nagrinėjamos ir Šiauliuose, ir Vilniuje. Bet Šiaulių valdžia suskubo pralenkti teisėjus ir jau pasirašė sutartį su vietos įmone „Specializuotas transportas“.
Nors viešojo konkurso metu gerokai sumažėjo įkainiai, netikėtai paaiškėjo, jog atliekų tvarkymas šiauliečiams greičiausiai brangs. Mat oficialiai paskelbta 5 metų sutarties suma yra kone trečdaliu didesnė – 25 mln. litų.
Pasiūlė mažesnę kainą
Konkurso atliekų vežėjui parinkti Šiauliuose nesugebama surengti jau kone dešimtmetį – jis žlunga dėl dalyvių polinkio bylinėtis. Todėl nuo 2006 metų šiukšlės surenkamos ir išvežamos pagal laikinąsias sutartis, o darbus vykdo vietos bendrovės „Specializuotas transportas“ ir „Švarinta“.
Pernai konkursas pagaliau buvo surengtas.
Jame nebegalėjo dalyvauti bendrovė „Švarinta“ – prieš pat konkursą atmestos jos pretenzijos.
„Neabejojome, kad buvo pažeistas Viešųjų pirkimų įstatymas, todėl pirmiausia parašėme dvi pretenzijas, – sakė teismuose interesus ginančios įmonės direktorė Ingrida Sitnikienė. – Nelogiška dalyvauti konkurse, kurio sąlygos neatitinka įstatymų.“
Tad varžytis dėl rinkos liko keturios dalyvės. Rugsėjo 18-ąją atplėšus vokus paaiškėjo, jog mažiausią kainą pasiūlė sostinės bendrovė „Ekonovus“.
Vilniečių pasiūlymas daug geresnis nei dabartiniai įkainiai.
Dabar už toną atliekų vežėjui sumokama per 88 litus, o konkurso laimėtojas pasiūlė beveik 69 litų kainą.
Nutarė pakeisti nugalėtoją
Šiaulių apygardos teismui buvo apskųstas konkursas. Civilinėje byloje nagrinėti bendrovių „Švarinta“ ir „Specializuotas transportas“ ieškiniai.
Pastaroji įmonė nurodė, kad konkurso laimėtoja bendrovė „Ekonovus“ neįrodė galinti vežti buityje susidarančias pavojingas atliekas.
Nuspręsta, kad vilniečių įmonė išties neatitinka vežėjui keliamų reikalavimų – neva neįrodė turinti specialų automobilį dideliam kiekiui pavojingų atliekų gabenti. Todėl savivaldybė netrukus nugalėtoja paskelbė įmonę „Specializuotas transportas“.
Tačiau konkurso sąlygose išvis neminėtas leidimas, reglamentuojantis pavojingų atliekų gabenimą.
„Buityje susidarančių pavojingų atliekų surinkimo transporto priemonei perkančioji organizacija specialių reikalavimų nenustato“, – tokį atsakymą būsimojo konkurso dalyviams buvo pateikęs komisijos pirmininko pavaduotojas Romaldas Šemeta.
Skubino ir parlamentarai
Šiaulių apygardos teismo sprendimas neįsigaliojo iki šiol, nes iškart buvo apskųstas aukštesnės instancijos teismui.
Tačiau nutarta tokio posūkio nepaisyti – šių metų kovo 6-ąją buvo pasirašyta trišalė sutartis tarp Šiaulių savivaldybės, įmonės „Specializuotas transportas“ ir Šiaulių regiono atliekų tvarkymo centro.
Net nelaukta Lietuvos apeliacinio teismo (LAT) sprendimo, paskelbto kitą dieną.
LAT nusprendė, kad bylą būtina nagrinėti iš naujo.
Šiaulių valdininkai pasiteisino laukti nebegalėję dėl viešojo intereso – neva kasdien patiriama didžiulių nuostolių, kurie gula ant mokesčių mokėtojų pečių.
Valdininkus skubėti ragino ir kovo 5-ąją raštą į Šiaulių savivaldybę atsiuntę Seimo nariai Edvardas Žakaris ir Valerijus Simulikas. Skuba pasirašyti sutartį ypač palanki įmonei „Specializuotas transportas“, mat po 60 dienų – nuo gegužės 6-osios – ji dirbs be konkurentų.
Paslauga pabrangs
Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje neseniai paskelbta, kad Šiaulių savivaldybės ir bendrovės „Specializuotas transportas“ sudarytos sutarties vertė – 25 mln. litų.
Laimėtojas įsipareigojo išgabenti 200 tūkst. tonų atliekų. Tad vienos tonos atliekų surinkimo ir išvežimo kaina bus nebe 69, o apie 103 litus.
Šiaulių miesto savivaldybės Ūkio skyriaus vedėjas Arūnas Adomaitis anksčiau vadovavo įmonei „Specializuotas transportas“.
Dabartinis šios bendrovės vadovas Rolandas Stanys – neseniai iš posto pasitraukusio ilgamečio savivaldybės administracijos direktoriaus konservatoriaus Vlado Damulevičiaus partijos bičiulis.
Pernai Šiaulių miesto savivaldybė įmonei „Specializuotas transportas“ sumokėjo 64 tūkstančius 168 litus, o visoms kitoms bendrovėms – 258 litus delspinigių.