Nors JAV taiko labai griežtus reikalavimus maisto produktams, šalis pati daug jų gamina ir parduoda užsienyje, importas pernai nedaug atsiliko nuo eksporto. Apie tai rašo dienraštis „Lietuvos rytas“.
„Mūsų šalyje gyvena įvairių tautų imigrantų, kurių poreikiai smarkiai skiriasi, o patiems amerikiečiams taip pat smalsu paragauti daugelį dalykų“, – Kauno „Žalgirio“ arenoje vykstančios tarptautinės parodos „AgroBalt 2014“ metu surengtame seminare kalbėjo JAV ambasados konsulas Varšuvoje Michaelas Henney.
Diplomatas perspėjo, kad produktai turi būti itin aukštos kokybės ir visiškai saugūs vartoti. Pastaraisiais metais JAV smarkiai paplito įprotis rinktis ekologiškus produktus, o šioje srityje Lietuva taip pat turi ką pasiūlyti.
Daugybę lietuviškų maisto produktų parodos metu paragavęs JAV Maisto rinkodaros instituto atstovas Erikas Liebermanas Lietuvos gamintojams patarė pirmiausia pirkėjus užjūrio prekybos centruose gundyti kumpiu, dešromis ir sūriu.
Specialisto nuomone, šviežios kiaulienos ar jautienos tiekėjams šioje šalyje įsitvirtinti būtų sunku, mat konkurencija labai didelė.
– Ar Lietuvos maisto produktų gamintojai turi galimybių įsiskverbti į JAV rinką? Kaip būtų galima padidinti pardavimą? – „Lietuvos rytas“ paklausė žemės ūkio ir komercijos atašė Lietuvos diplomatinėje atstovybėje JAV Vaidoto Ašmono.
– JAV rinka yra beribė, panašiai kaip Kinijos. Per pirmuosius darbo metus aplankiau 7 valstijas ir susidariau įspūdį, kad visur laukiama kiekviena nedidelė Europos valstybė.
Esame kviečiami su viskuo, ką turime. Tačiau iniciatyvą turi parodyti žmogus, kuris nori imtis kokios nors veiklos. Visi lietuviški maisto produktai gali sėkmingai įsitvirtinti JAV rinkoje. Žinoma, geriau pardavinėti didelės pridėtinės vertės gaminius.
Galiu pateikti pavyzdį su Graikijoje pagamintais jogurtais. Graikai 2–3 metus atkakliai mėgino užkariauti rinką, o dabar graikiškų jogurtų galima aptikti visuose didžiuosiuose prekybos centruose.
Panašiai nutiko su aviena iš Islandijos, Vengrijos mėsos perdirbėjų gaminiais. Tai galima susieti su amerikiečių įpročiais: jeigu jiems koks nors gaminys patiko, jis ir bus perkamas.
– Kodėl Lietuvos verslininkai nemėgina aktyviau plėsti veiklos tokioje verslui palankioje šalyje?
– Lietuva pašonėje turi kitą didelę ir pelningą rinką – Rusiją, kuri pastaruoju metu mėgina mūsų verslininkams tarpduryje priverti pirštus.
Didelis atstumas, laiko sąnaudos, nemenkos investicijos lemia menkesnį susidomėjimą galimybėmis dirbti JAV. Verslininkams patogiau, kai pašonėje yra labai gerai pažįstama šalis, nebereikia ieškoti naujų partnerių, seniai perprastas jų mentalitetas.
JAV – nauja ir labai konkurencinga rinka. Joje įsitvirtinti reikia laiko, investicijų. Pelnas taip pat būtų mažesnis, bet ilgalaikiu požiūriu tai būtų tikrai geras pasirinkimas verslui.
– JAV atstovai patys ne kartą perspėjo, kad šioje šalyje maisto produktams nustatyti labai griežti reikalavimai. Ar Lietuvos gamintojams nekiltų sunkumų juos įvykdyti?
– Viską galima nesunkiai suderinti ir įvykdyti keliamus reikalavimus. Tiesiog būtina atlikti tam tikras procedūras, ir daugelis Europos šalių tai sėkmingai padarė.
Žinoma, apgaule ar kitais nesąžiningais būdais tikslo nepavyks pasiekti.
– Kokių produktų iš Lietuvos į JAV išvežama daugiausia ir kokias sritis reikėtų išjudinti?
– Į JAV aktyviai eksportuojamas sūris, medus, alus, degtinė, grūdų produktai, ledai, krakmolas, grybai. Amerikiečių nuomonė apie juos labai palanki. Sunkiausia surasti partnerį, kuris padėtų gaminį ant lentynos, tačiau tai tikrai nėra neįveikiama užduotis.
Dabar iškėlėme tikslą atverti kelią mėsos gaminiams – kalbame apie kiaulieną, jautieną ir avieną. Lietuvoje veikianti maisto gaminių saugumo, žymėjimo sistema turi atitikti JAV reikalavimus.
Lietuvoje jau lankėsi dvi audito misijos. Auditoriai viską patikrino ir pripažino, kad nėra didelių trūkumų, beliko formalumų tvarkymas. Tikimės, kad metų pabaigoje mėsos gaminiai pajudės į JAV.