2003 metų spalį įvyko paskutinis komercinis „baltosios deivės“ skrydis. Taip buvo pakrikštytas legendinis „Concorde“ lėktuvas.
Beveik 30 metų šio modelio orlaiviai, skrosdami erdvę dvigubai didesniu nei garsas greičiu, gabeno keleivius per Atlanto vandenyną. Dabar skrydžiai trunka dvigubai ilgiau.
Įpirks tik turtuoliai
Tačiau padėtis turėtų pasikeisti po poros metų.
Šiuo metu ne viena kompanija kuria viršgarsinius keleivinius lėktuvus. Tiesa, kur kas mažesnius nei „Concorde“. Todėl iš anksto įspėjama, kad trumpa – trijų valandų – kelionė iš Londono į Niujorką bus įperkama tik pasiturintiems klientams.
Vos 2011-aisiais įkurta JAV bendrovė „Spike Aerospace“ neseniai pristatė savo viršgarsinio lėktuvo „S-512“, galinčio skraidinti iki 18 keleivių, viziją.
Jis išskirtinis, nes salone vietoj langų ant kabinų sienos būtų įrengti didžiuliai slankiojantys ekranai.
Išorėje esančios kameros filmuotų ir į juos perduotų vaizdą. Todėl nebekiltų ginčų dėl vietų prie lango.
Jei viskas seksis gerai, 40 metrų ilgio modelis turėtų būti sukurtas jau 2018 metų pabaigoje. Jis kainuotų apie 80 milijonų dolerių.
Bet pats šio orlaivio sukūrimas atsieitų keliskart daugiau – nuo 800 milijonų iki milijardo dolerių.
Bėda ta, kad „Spike Aerospace“ tokios sumos kol kas neturi.
Projektą teko sustabdyti
Tačiau ši Amerikos įmonė ne vienintelė, kurią domina viršgarsiniai keleiviniai lėktuvai.
Yra ir daugiau besistengiančių sukurti mažesnį „Concorde“ įpėdinį.
Tarp jų – ir žinomas verslo kelionėms skirtų lėktuvų gamintojas „Gulfstream“, ir net rusų kompanijos „Tupolev“ ar „Sukhoi“.
O nedidelė JAV bendrovė „Aerion“ tikisi 2019-aisiais pradėti pirmuosius savo modelio bandomuosius skrydžius.
2002 metais milijardieriaus Roberto Basso suburta bendrovė nori sukurti reaktyvinį lėktuvą, kuris galėtų skristi 2,5 karto greičiau nei garso sklidimo greitis.
Tiesa, kai kurie sumanymai liko neįgyvendinti.
JAV bendrovė „Supersonic Aerospace International“ su didžiuoju Amerikos ginkluotės koncernu „Lockheed“ norėjo sukurti itin greitą verslo klasės reaktyvinį lėktuvą, tačiau projektas buvo sustabdytas.
Milžinai dar tebesnaudžia
„Airbus“ dar 2011 metais Paryžiaus aviacijos parodoje pristatė mažai aplinką teršiančio viršgarsinio keleivinio lėktuvo koncepciją.
Tačiau kol kas apie jo gamybą kalbėti ankstoka.
Nuolat girdėti kalbų, kad ir „Boeing“ galėtų įkelti koją į tokių orlaivių verslą.
Užtat 2012 metais Vokietijos aviacijos ir kosmonautikos centras pateikė „SpaceLiner“ koncepcinį modelį, skirtą 50 keleivių.
Aprūpintas raketiniais pavaros mechanizmais ir skrendantis daugelį kartų viršijančiu garsą greičiu, iš Europos į Australiją toks orlaivis galėtų nulėkti per 90 minučių.