Antradienį Europos Parlamentas balsavo už lėktuvų keleivių teisių reglamento pakeitimus, kuriais siekiama sustiprinti šias teises, taip pat suteikti daugiau aiškumo keleiviams ir skrydžių bendrovėms. Šie pakeitimai dar bus derinami su ES Taryba.
Iki šiol reglamente buvo numatyta kompensuoti keleiviams tik už atšauktą, bet ne atidėtą skrydį. Vis dėlto Europos Teisingumo Teismas yra pripažinęs, kad ilgas skrydžio atidėjimas turi būti prilygintas atšaukimui. Todėl europarlamentarai siekia aiškiai numatyti kompensaciją keleiviams ne tik atšaukus, bet ir atidėjus skrydį daugiau kaip 3 valandomis (Europos Komisija siūlė 5 val. terminą). Be to, Parlamentas siekia padidinti mažiausią kompensacijos sumą nuo 250 iki 300 eurų. Ilgesnėms kelionėms kompensacijos dydis atitinkamai augs iki 400 arba 600 eurų.
Kai lėktuvas pavėluoja atskristi bent 90 minučių ir dėl to keleivis pavėluoja į jungiamąjį skrydį, pirmasis vežėjas turėtų prisiimti atsakomybę ir suteikti keleiviui pagalbą bei išmokėti kompensaciją pagal tai, kiek jis pavėlavo atvykti į paskirties tašką, įsitikinę europarlamentarai. Kompensacija ir pagalba turėtų būti teikiama ir tuomet, kai keleivis pavėluoja į skrydį dėl pakeisto tvarkaraščio, jei jis nebuvo apie tai informuotas bent 24 val. iki skrydžio.
Dažnai skrydžių atidėjimas ar atšaukimas keleiviams paaiškinamas ypatingomis aplinkybėmis, kad nereikėtų jiems mokėti kompensacijos. Parlamentas siūlo numatyti konkretų ir išsamų tokių aplinkybių sąrašą. Tarp tokių būtų gedimai, kurių nebuvo galima numatyti iš anksto (pavyzdžiui, paukščio patekimas į variklį), karai, politiniai neramumai, terorizmas ar sabotažas, nenumatyti oro transporto kontrolės ar oro erdvės apribojimai, taip pat nenumatyti streikai. Negana to, net ir susiklosčius nenumatytoms aplinkybėms vežėjas būtų įpareigotas padaryti viską, kad skrydis nebūtų atšauktas. Ypatingos aplinkybės leis vežėjui apriboti keleiviui suteikiamo apgyvendinimo trukmę iki penkių parų.
Siūloma suteikti teisę per 48 val. po rezervacijos nemokamai ištaisyti keleivio klaidą pavardėje.
Daugiau aiškumo siekiama ir bilietų bei jų kainų srityje. Siūloma numatyti, kad keleivio bilietas atgal galiotų nepaisant to, kad jis neskrido pirmyn. Siekdami pažaboti nesąžiningą praktiką, kai į skelbiamą kainą neįskaičiuoti įvairūs mokesčiai, europarlamentarai siūlo į bilieto kainą privalomai įtraukti vieno registruoto bei rankinio bagažo vežimo, įlaipinimo kortelės išdavimo bei banko kortelių aptarnavimo išlaidas. Kartu su pagrindiniu rankiniu bagažu į lėktuvą siūloma leisti nemokamai įsinešti paltą, rankinuką ar oro uoste įsigytus pirkinius.
Numatoma įpareigoti kiekviename ES oro uoste įkurti tarnybą, kuriai keleiviai galėtų pasiskųsti dėl dingusio ar sugadinto bagažo, bei įpareigoti skrydžių bendroves visuose jų aptarnaujamuose oro uostuose įdarbinti po žmogų, atsakingą už savo keleivių informavimą bei skundų priėmimą. Jei į skundą nebūtų atsakyta per du mėnesius, tai reikštų, kad vežėjas sutinka su prašomu kompensavimu.
Siekdamas apsaugoti keleivius nuo skrydžių bendrovių bankroto, Europos Parlamentas siūlo įpareigoti vežėjus apsidrausti arba kaupti lėšas specialiuose fonduose, iš kurių bankroto atveju būtų grąžinami pinigai už bilietus arba apmokamas keleivių parskraidinimas namo.
„Lėktuvų keleivių teisės svarbios beveik visiems ES piliečiams. Iki šiol padėtis priminė Dovydo kovą su Galijotu, nes tik 2 proc. keleivių, pateikusių skundus skrydžių bendrovėms, sulaukdavo kompensacijų. Tikiu, kad šiandien priimtas tekstas tinkamai suderina oro vežėjų ir keleivių teises. Sustiprinome vartotojų apsaugą, o kartu išlaikėme ir pramonei reikalingą lankstumą“, – pabrėžė EP pranešėjas Georges'as Bachas (Europos liaudies partija, Liuksemburgas).
Atnaujinto reglamento projektui pritarė 580 EP narių, nepritarė 41, o susilaikė 48. Dėl galutinio teksto dar bus deramasi su ES Taryba, todėl tikėtinas antrasis svarstymas.