Jei neturite
automobilio ir ketinsite nuvažiuoti į Medininkus apžiūrėti pilies,
pasiruoškite dar didesniems išbandymams.
Nors nuo Vilniaus iki Medininkų - tik trisdešimt kilometrų, autobusai
kursuoja labai retai. Ir laukti šio transporto teks lauke, nes
Medininkuose prisiglausti nėra kur.
Panašiai bus ir Kernavėje. Veltui sekmadienį ar šventės dieną
klebensite muziejaus duris. Tada, kai daugiausia lankytojų, Kernavės
muziejus nedirba.
Visiems Vilniaus apylinkėse esantiems kultūros ir istorijos objektams
restauruoti ir gražinti išleisti Europos Sąjungos paramos milijonai.
Bet lankytojų ten niekas nelaukia. Daugybė pinigų sukišta vien tam, kad
dvaras ar pilis stovėtų pustuščiai.
Nėra nė vieno autobuso
Praėjusį savaitgalį „Litexpo“ parodų centre Vilniuje vykusioje
tarptautinėje turizmo, laisvalaikio ir sporto parodoje „Adventur“ Trakų
atstovai negalėjo pasakyti nieko paguodžiančio.
Į Užutrakio dvarą nekursuoja nė vienas autobusas, tad belieka tik taksi.
Ką gi, jei nori pasisemti kultūros lobių, tebūnie tokia ne pati
pigiausia susisiekimo priemonė.
Šnekus taksistas neslepia, kad Trakuose tėra du taksi automobiliai. Tad
atvykėliams labai pasiseks, jei bent vienas jų lauks prie autobusų
stoties.
Žinodami, kad žiemą nėra jokio viešojo transporto, Trakų taksistai
nesismulkina, už kelių kilometrų kelionę į Užutrakį lupdami po 35 litus.
Tiesa, vasarą kursuoja keli autobusai. O žiemą trokštantiems egzotikos
iš Užutrakio į Trakus galima pasiūlyti kelionę pėsčiomis ežerų ledu.
Bet ji tikrai netiks vyresnio amžiaus žmogui. Ledas be sniego, tad
Trakų ežerai virtę didžiulėmis čiuožyklomis.
Atvykėliui labai pasiseks, jei iš Užutrakio atkeliavus ežerais autobuso
į Vilnių neteks laukti stotyje. Mat Trakuose ji itin nesvetinga -
nešildoma, tamsi, sienos kaip sovietmečiu iki pusės nudažytos tamsiai
žaliais dažais.
Apie kelionę neužsimena
Galima guostis nebent tuo, kad ir grafo šeima į Užutrakį patekdavo ne
sausumos keliu, nes jis buvo skirtas ūkio reikmėms ir paniekinamai
vadinamas bulvių keliu.
Į pusiasalį didikai kėlėsi plaustu per Galvės ir Skaisčio ežerų
sąsmauką, prie kurios pastatytame namelyje gyveno keltininkas.
Dabartiniai Užutrakio dvaro sodybos lankytojai gali pasivaikščioti nuo
rūmų iki perkėlos Kunigaikščių alėja, bet jau paskui jų laukia visai ne
grafiška kelionė.
Užutrakio dvaro sodybai atkurti skirta daugiau nei 18 mln. litų ES
paramos. Visi norintys kitą savaitgalį kviečiami atvykti į Užutrakį
pasižiūrėti, kur išleisti milijonai, bet vėlgi - apie kelionę nė
neužsimenama.
Žvelgia kaip į priešus?
Medininkų pilies interneto puslapyje nėra nė užuominos kaip lankytojui
atvykti iš Vilniaus. Atrodo, kad vienoje didžiausių Rytų Europoje
restauruotų pilių laikas sustojęs. Renginių skiltyje paskutinis įvykis
- 2013 metų spalio 17-ąją.
Vilniaus rajono autobusų parko tvarkaraštyje taip pat velnias galvą
nusilaužtų. Tik ilgai patyrinėjus galima suprasti, kad darbo dienomis
rytais į Medininkus veža du autobusai, o sekmadienį - vienas.
Jei grįžtant iš Medininkų į Vilnių tektų palaukti, galėsite iki soties
pasigrožėti apylinkėmis, nes užsukti šioje gyvenvietėje nėra kur.
Nebent į aprašinėtą ir šiukšliną autobusų stotelės paviljoną.
Tačiau Trakų istorijos muziejaus Medininkų skyriaus vadovui Donatui
Žurauskui tai nė motais. Darbuotojai darbo dienomis važinėja iš
sostinės į Medininkus ir vargo nemato, o kaip autobusai kursuoja
savaitgaliais, jis nežino.
ES dvejus metus trukusiems Medininkų pilies restauravimo darbams skyrė
beveik 8 mln. litų.
Už šiuos pinigus buvo atstatytas penkių aukštų šiaurės rytų bokštas,
kuris vadinamas donžonu. Jo aukštis siekia 30 metrų. Tik šis bokštas
lankytojams nepasiekiamas kaip kadaise priešams.
Tinka tik šeštadienis
Žinodami, kad puikiai įrengtas Kernavės muziejus dirba tik darbo
dienomis ir šeštadienį, pasirenkame pastarąją dieną.
Nes nejaugi dirbantis žmogus gali darbo dieną iki 16 valandos suspėti
pasidžiaugti sukauptu istorijos lobynu?
Tačiau žvilgtelėjus į autobusų tvarkaraštį nusvyra rankos. Šeštadienį iš
Vilniaus į Kernavę vežėjai siūlo vykti 7 val. 20 min. Per anksti. 13
val. 30 min. - per vėlai. Nuvažiuosi iki muziejaus darbo pabaigos
likus tik valandai ir nežinia kaip teks grįžti. Tad ir Kernavę teks
pamiršti.
Sekmadienį ar per šventę į Kernavę išvis nėra kuo važiuoti. Nebent
vasarą pasigrožėti apylinkėmis. O juk Kernavėje įgyvendinti bent keli
projektai, investuota per 20 mln. litų, kurių dauguma - ES.
Kernavėje visokių projektų prikurta ir įgyvendinta. „Išnaudoti
potencialą turizmui plėtoti“, „pritaikyti turistams“, „Suformuoti
didesnius turistų srautus“, - panašių gražių žodžių prirašyta šūsnyse
dokumentų.
Bet tikrovė tokia - iš Vilniaus į Kernavę iki šiol turistus veža
vienintelis pavargęs, daugiau kaip prieš du dešimtmečius pagamintas
autobusas.