Kone visi žemyno oro erdvės kontrolieriai protestuoja prieš Europos Komisijos mėginimus sukurti bendrą Europos oro erdvę.
Briuselis siekia, kad erdvės kontrolė būtų centralizuota, o tuo užsiimtų iš esmės viena institucija.
Europos Komisija mano, kad tokiu atveju atpigtų kelionės, tektų mažiau mokėti už teritorijos kirtimą. Šią idėją esą palaiko tiek keleivių, tiek oro bendrovių asociacijos.
Išgąsdino prižiūrėtojus
Tačiau Briuselio planai sukėlė paniką tūkstančiams oro erdvės kontrolierių. Jie baiminasi, kad praras darbo vietas, pablogės darbo sąlygos, kils pavojus skrydžių saugumui.
Svarbiausia – jiems atrodo keista, kad oro erdvės kontrolę siekiama atiduoti tik vienai organizacijai „Eurocontrol”, kuri esą užsiėmė lobizmu bandydama Briuselyje prastumti šią idėją.
Tačiau ES vis tiek neatsisako planų 28 narių oro erdvę pertvarkyti į 9 didelius sektorius, kurių darbą prižiūrėtų naujai įkurta bendrovė. Tai esą turėtų perpus sumažinti išlaidas.
Europos Komisija mano, kad dėl dabartinės sistemos išeikvojama pernelyg daug laiko ir pinigų. Mat skirtingas naudojimosi erdve apmokestinimas oro bendroves skatina vykdyti nelogiškus maršrutus – jos šitaip siekia išvengti išlaidų.
Be to, tokie lėktuvų vingiai reiškia ir papildomą taršą. Manoma, kad dėl to per dieną ES patiriama 14 milijonų eurų papildomų išlaidų.
Ragina prisidėti visus
Oro erdvės kontrolieriai neketina taip lengvai nusileisti. Birželio 13-ąją jau įvyko įspėjamasis streikas, kurį paskelbė Prancūzijos oro skrydžių kontrolieriai.
Prie jų prisidėjo Austrijos, Belgijos, Ispanijos, Italijos ir kitų šalių kolegos. Tądien buvo sutrikdyta 40 procentų skrydžių Prancūzijoje.
Pernai taip pat streikavo Prancūzijos oro erdvės kontrolieriai. Tąkart 3 valandas vėlavo „Ryanair” skrydis iš Kauno į Alikantę Ispanijoje, mat skrydžio maršrutas driekiasi virš Prancūzijos.
Tačiau šįkart streikas bus visiškai kitoks. Bent jau taip skelbia jo organizatoriai.
Europos Sąjungos oro kontrolierius vienijanti organizacija ATCEUS, įsikūrusi Prancūzijoje, ragina 14 tūkstančių narių visoje ES įsitraukti į šią protesto akciją.
„Pirmą kartą per daugiau nei dešimt metų kviesime visus Europos oro erdvės kontrolierius prisidėti prie streiko”, – sako protesto rengėjai.
Priklauso ir kaimynai
Galima tik spėlioti, ar tai gali sutrikdyti skrydžius iš Lietuvoje veikiančių oro uostų.
ATCEUS oro kontrolierių organizacijai priklauso mūsų kaimynų lenkų oro erdvės kontrolieriai, taip pat Vokietijos, Danijos ir kitų šalių, į kurias skrendama iš Lietuvos, skrydžių prižiūrėtojai.
Baltijos šalių oro kontrolieriai nepriklauso šiai organizacijai.
Nepaisant to, streikų organizatoriai kviečia prisidėti visų ES šalių atstovus, nes nauja tvarka galios visoje Bendrijoje.
Bendrą oro erdvę ir jos naują valdymą įteisinanti ES direktyva buvo priimta dar 2004 metais, tačiau ilgą laiką reforma faktiškai nebuvo pradėta įgyvendinti.
Reikalai pajudėjo tik šįmet, ir tai pastebėjo Europos erdvės kontrolieriai.
Lietuviai dar svarsto
Ar prie streiko prisidės ir lietuviai, kol kas nežinia. Lietuvos Respublikos skrydžių vadovų asociacija (LRSVA) apie tokius Europos kolegų raginimus kol kas girdėjo tik viena ausimi.
„Svarstysime. Tačiau taip nebus, kad oro erdvė virš Lietuvos bus išvis uždaroma”, – sakė šios asociacijos vadovas Sergejus Barickis.
Lietuviai prieš kelerius metus palaikė panašią akciją. Tuomet 20 minučių jie nedirbo, sekdami kitų šalių skrydžių vadovų pavyzdžiu.
Tiesa, keleiviai ir oro bendrovės tokios akcijos poveikio nepajuto – skrydžių buvo mažai.
Nuostoliai galėtų būti nemenki
Civilinės aviacijos administracijos vadovas Kęstutis Auryla įsitikinęs, kad jei lietuviai prisidėtų prie spalio 10-ąją rengiamo streiko, nukentėtų ir keleiviai, didelių nuostolių patirtų ir oro bendrovės.
„Per tokius streikus atšaukiami skrydžiai visame regione, sutrinka skrydžių grafikai. Per streiką nebūtų teikiamos oro navigacijos, oro eismo valdymo, informacijos teikimo paslaugos. To reikia saugiems skrydžiams virš Lietuvos”, – kalbėjo K.Auryla.
Toks streikas smogtų ir šias paslaugas teikiančios valstybinės įmonės „Oro navigacija” pajamoms: juk ji paslaugas teikia ne tik toms oro bendrovėms, kurių orlaiviai leidžiasi Lietuvos oro uostuose, bet ir toms, kurios praskrenda virš mūsų šalies. Mūsų oro erdvę kerta į Ameriką, Aziją skrendantys orlaiviai.
LRSVA duomenimis, per parą virš Lietuvos praskrenda apie 600 orlaivių.