Suprantama, plečiantis urbanizuotoms teritorijoms ir sparčiai nykstant natūralios
arba minkštai-kultūrinės gamtos teritorijai, tam tikros nacionalinės savisaugos reakcijos
yra visiškai natūralios. Tačiau tų reakcijų pobūdis ir turinys turėtų būti adekvatus
konkrečios visuomenės gebėjimui įvertinti kultūros santykį su natūralia gamta ir objektyviai bei
racionaliai pasirinkti derinį.
Manyčiau, kad tam tikras „legalus“ kultūros ir gamtos derinimo santykis – tiksliausiai
atspindi kiekvienos tautos nacionalinį mentalitetą. Tiek plėtros, pažangos, tiek
architektūrinės kultūros prasme.
Retas reiškinys architektūros poligone
Gali būti, kad būtent šią vasarą Valakampiuose baigtas statyti Ruperto menų inkubatorius
taps gyvu egzemplioriumi ekokultūriniams pareiškimams ir vertinimams.
Pirmiausia todėl, kad atsirado nuostabiame, pagoniškais vietovardžiais sustiprintame,
Vilniaus landšafte. Antra, todėl, kad yra lengvai pasiekiamas ir apžiūrimas. Trečia,
todėl, kad neturi jokių gamtai agresyvios architektūros požymių. Ketvirta, todėl, kad
neturi madingo dizaino skiriamųjų ženklų. Penkta, todėl, kad naująjame Valakampių pastate
įrengta ne uždara privati komercinė vietelė, o atvira kultūrinė įstaiga.
Šis namas svarbus ir dar vienu aspektu. Ko gero pirmą kartą susiduriu su tikrai
brandžia lietuviška architektūra, kurioje telpa ir subtili architektūrinė klausa, ir
išmintinga, logiška, funkcionali erdvė, ir profesionalus, motyvuotas medžiagos
valdymas. Meistrystė, santūrumas ir aiški archikultūrinė spinduliuotė – be galo retas
derinys šiuolaikinėje lietuviškoje architektūroje.
Architektūrinė kalba be E621
Kadangi turiu galimybę stebėti Audriaus Ambraso kūrybą nuo studijų laikų, drįsčiau
teigti, kad pagaliau, realizavęs daugybę skirtingų projektų, architektas įgijo brandžią
architektūrinę formą, kuri leidžia tikėtis, kad ir toliau bus bylojama būtent
architektūrine kalba: aiškiai, įtaigiai ir pakankamai. Apsieinant be greitai gendančio
dizainogeniško plepėjimo bei drugeliškų vasaros madų, dievinamų žurnalų blizgiais
viršeliais ir menotyryčių.
A.Ambraso architektų biuro (Audrius Ambrasas, Vilma Adomonytė, Mindaugas Reklaitis)
realizuotas architektūriškai tylaus ir išmintingo namo projektas Valakampių peizaže –
pati tikriausia pagarba nuostabiai Neries vingio gamtinei aplinkai.
Ruperto menų inkubatorius stovi landšaftiškos Vaidilutės gatvės ašyje, prie antrojo
Valakampių paplūdimio. Kažkada čia stovėjo aktuali „mažosios Palangos“ krautuvėlė prie
buvusio troleibusų žiedo, kurioje šiltaisiais mėnesiais dūzgė mikrokurortinis
gyvenimas.
Anot A.Ambraso, kurortinė aplinka ir meno kūrimo paslaptis buvo pagrindinės
architektūrinės idėjos inspiracijos. Architektas tiki, kad „medžio apdaila vizualiai
tirpina pastatą pušyne, o vienintelė anga akliname pagrindiniame fasade masina
lankytoją tarsi pro rakto skylutę pažvelgti į menininkų pasaulį“.
Interjeras ir eksterjeras - viena struktūra
Pirmame Ruperto menų inkubatoriaus aukšte – universali salė, skaitykla, administracijos
patalpos. Rūsyje – kompiuterinio meno dirbtuvės, gaunančios šviesą, dėka terasinių
stoglangių.
Antrame aukšte apie pagrindinę pastato ašį išdėstytos reziduojančių menininkų studijos.
Jos yra dviejų tipų – su lauko terasomis arba su vidinėmis antresolėmis. Iš antrojo
aukšto koridoriaus atvirais laiptais akimirksniu galima nusileisti tiesiai į Valakampių
lankas.
Ramiai, tektoniškai skaidyti fasadai apkalti termiškai apdorotomis pušinėmis lentomis
su tarpeliais. Jos niekuo nedengtos ir nedažytos, todėl pilkėja akyse ir įgauna
lietuviško kaimo statinių aplinkai draugiško drebuliškumo. Cokolinė pastato dalis
subtiliai pabrėžta iš tos pačios termomedienos suformuotais piliastriukais. Vidaus
dizainas – balintos pušinės dailylentės, balinto uosio parketlentės, o rūsyje –
šlifuotas grindinis betonas.
Baldai pratęsė lakoniškos architektūros mintį
Atkreiptinas dėmesys ir į originalius Ruperto menų inkubatoriaus baldus, kuriuos
suprojektavo dizaineriai Nauris Kalinauskas ir Dalia Mauricaitė (studija „Contraforma“),
o pagamino firma „Daiktų viešbutis“. Baldai korektiškai pratęsia lakoniškos architektūros
mintį interjere ir tiek medžiagiškai, tiek plastine kalba, darniai suskamba bendroje
stilistinėje visumoje.
Žinoma, būtina pastebėti ir itin aktualią interjerinę „smulkmeną“ – lietuvišką kėdę
„#004”. Kėdės projektavimas ir gamyba – rimtas iššūkis kiekvienam dizaineriui, todėl
N.Kalinauskas šiuo atveju vertas atskiro komplimento ir padrąsinimo.
Kadangi šiuolaikinėje Lietuvoje įsigali tradicija, jog šiuolaikinio meno kūrinys be
aiškinamojo rašto – it R.Cicinas be fonogramos, norėtųsi šiomis keliomis pastraipomis
ir apsiriboti, kad nedevalvuoti iki ŠMC formato tikrų tikriausio architektūrinio
įvykio – Ruperto menų inkubatoriaus premjeros.