Sukurti verslą neišmanant srities, kurioje jį norima pradėti, galima tik dviem atvejais. Reikia atsidurti tinkamu laiku ir tinkamoje vietoje, kai dar nėra jokių konkurentų, kaip buvo Lietuvoje vos atgavus nepriklausomybę, arba reikia sukurti ką nors visiškai naujo – kokią nors neregėtą inovaciją. Rinkoje, kurioje konkurencija didelė, neišmanydamas savo srities verslininkas greitai žlunga.
Vasaros pradžioje Lietuvoje lankęsis vienas ryškiausių pasaulio verslininkų britas Richardas Bransonas susirinkusiems klausytojams patarė: „Jūs galite steigti verslą jau egzistuojančiame verslo segmente, bet tik jeigu matote, kaip jį galima būtų patobulinti.“
Taigi, net ir pakankamai konkurencingoje rinkoje galima sukurti sėkmingą verslą, tačiau tam reikia geros idėjos, kaip vieną ar kitą prekę arba paslaugą klientui parduoti pigiau, patogiau, greičiau. Norint tai padaryti reikia labai gerai išmanyti savo būsimo verslo sritį.
Verslas iš hobio arba mokslo žinių
Didžioji dauguma ekonomikos pamatą sudarančių verslų yra smulkios ir vidutinio dydžio įmonės, kurių vadovai daug dirba ir privalo nuolat galvoti apie konkurentus ir taikymąsi prie rinkos pokyčių.
„Verslios Lietuvos“ Verslumo departamento direktorius Dovydas Varkulevičius galvoja, kad verslą sukurti galima tik gerai gerai žinant, ko norima imtis.
Kaip sėkmingo verslo pavyzdį jis pateikia kelionių patarimų puslapį „Makalius“, kuris kilo iš hobio. Kitokio išmanymo pavyzdys – biotechnologijų įmonė „Sicor Biotech“, kurią įkūrė chemikas, profesorius Vladas A. Bumelis.
D. Varkulevičius sakė, kad srityje, kurios neišmano, verslą pradėti norintis verslininkas bus priverstas vėl gilintis ir visko mokytis iš naujo.
Daug dažniau pasitaiko atvejų, kai jau labai gerai su sritimi susipažinę ir ilgai kokioje nors įmonėje dirbę žmonės nusprendžia išeiti ir imtis savo nuosavos veiklos.
„Lietuvoje yra aibė sričių, kuriose galima rasti daugybę galimybių“, – tikino „Verslios Lietuvos“ atstovas.
Žinojimas – svarbiausia
Verslininko Ramūno Karbauskio, valdančio vieną didžiausių Lietuvos žemės ūkio koncernų „Agrokoncernas“, teigimu, savo verslo specifikos išmanymas yra pats svarbiausias dalykas.
„Taip, verslumas taip pat svarbu, bet reikia žinoti, ką darai. Aš pats su žemės ūkiu susijęs visą gyvenimą ir žinau daug pavyzdžių, kai kiti taip pat daro verslą žemės ūkyje, bet jiems nesiseka, nes jie nežino, ką daro. Galvoja, kad čia labai lengvai uždirbami pinigai, tačiau tai netiesa“, – patirtimi dalijosi verslininkas.
R. Karbauskiui gaila žiūrėti, kai jauni verslininkai mano, kad tiesiog investuos pinigus ir viskas bus gerai, o kapitalas išeina per kaminą.
Jis taip pat pastebėjo, kad šiandien ypač svarbu puikiai išmanyti savo sritį, nes vyrauja labai didelė konkurencija, kokios nebuvo praėjusio amžiaus pabaigoje, kai jis ir kiti jo kolegos pradėjo savo verslus.
„Agrokoncerno“ savininkui nepatinka, kaip šiandien universitetai ruošia studentus, esą jiems nesuteikiama jokių praktinių žinių, todėl daug jaunų žmonių labai klysta galvodami, kad galės vos baigę universitetą iškart pulti ir kurti verslą.
Mokytis, mokytis ir dar kartą mokytis
Vestuvių planavimu užsiimanti Aušra Jokubaitienė kartu su kolege Fausta Jundulaite savo verslą išvystė iš tinklaraščio rašymo.
Verslininkė pasakojo, kad tuo metu labai daug ieškojo, svarstė, kuo galėtų užsiimti gyvenime, ir galų gale nusprendė pradėti veiklą savo mėgstamoje srityje.
Anot jos, svarbiausia daryti tai, ką myli, kiekvieną dieną į darbą eiti su šypsena ir nuolat mokytis.
„Bet kokioje srityje mokymasis yra nenutrūkstantis procesas“, – sakė A. Jokubaitienė.
Panašu, kad verslą nieko prieš tai apie jį nežinodami gali sukurti tik vienetai, o likusiai daugumai reikia labai daug dirbti ir mokytis ir kaupti žinias.