Neretai R. Federeris vadinamas geriausiu tenisininku istorijoje: 17 pergalių Didžiojo kirčio turnyrų serijoje, 302 savaitės geriausių pasaulio tenisininkų viršūnėje. Toks sportininko pranašumas rėmėjams padarė neišdildomą įspūdį. Šiandien R. Federeris gali pasigirti įspūdingiausiu reklamų portfeliu visame sporto pasaulyje. Būtent tai didžiąja dalimi lėmė, jog 31-erių sportininkas per metus uždirbo 71,5 mln. JAV dolerių.
Patinka reklamos užsakovams
Jau dešimtmetį besitęsiantis šveicaro dominavimas teniso pasaulyje prasidėjo 2003 m., kai jis iškovojo pirmąją pergalę Didžiojo kirčio turnyre.
Tuo metu R. Federeris teturėjo dvi sutartis – su sportinės aprangos gamintoja „Nike“ ir rakečių gamintoja „Wilson“.
Tačiau jau kitąmet prie tenisininko ėmė tįsti rėmėjų gretos. Pirmoji suskubo laikrodžių „Maurice Lacroix“ gamintoja (vėliau R. Federerį perpirko kompanija „Rolex“).
Skutimosi peiliukų gamintoja „Gillette“ šveicaro partnere tapo 2007-aisiais, o paskui ją – ir kavos aparatų gamintoja „Jura“, automobilių gigantas „Mercedes“ bei bankas „Credit Suisse“. Neseniai prie jų prisijungė šokolado „Lindt“ gamintoja bei draudikas „National Suisse“.
Pernai R. Federeris nutraukė ryšius su sportinės industrijos gigantu IMG, kaip reklamos tarpininku.
Tačiau jau metų pabaigoje jis pasirašė penkerių metų sutartį su „Moet & Chandon“, kuri įsipareigojo kasmet šveicarui sumokėti ne mažiau 6 mln. JAV dolerių.
Dešimt R. Federerio partnerių tenisininko bankines sąskaitas kasmet papildo 45 mln. JAV dolerių.
Tarp kita ko, didelė sutarčių dalis sudaryta dešimčiai metų. Štai dešimtmečio sutartis su „Nike“ sportininkui kasmet uždirba daugiau nei 10 mln. JAV dolerių.
Tiek laiko trunkančios sutartys – unikalus atvejis: vis girdėti, kaip įžymūs atletai į keblią padėtį įstumia savo rėmėjus, pamindami įstatymus ar patekdami į geltonosios spaudos puslapius. Tad kur slypi R. Federerio paslaptis pritraukiant pasaulyje garsius prekės ženklus?
Teisinga sporto šaka
R. Federerio sėkmę lemia ir tai, jog, žvelgiant iš reklamos pramonės kampo, tenisas – patogesnis sportas nei kiti.
Pirmiausia, tenisu domisi moki auditorija. Antra, teniso sezonas trunka praktiškai ištisus metus. Dar vienas šios sporto šakos privalumas – jo pasaulinis populiarumas. Su R. Federeriu sudarydama kontraktą „Nike“ ir „Gillette“ suvokia, jog perka reklamą ir Azijoje, ir Europoje, ir JAV.
Pagal žinomumą tenisininką R. Federerį galima palyginti su futbolo žvaigždėmis Davidu Beckhamu, Lioneliu Messi ar krepšininku Michaelu Jordanu. Žinomumo indeksas, kurį JAV skelbia „Repucom“ analitikai, parodė, jog R. Federerį JAV žino 61 proc. amerikiečių. Palyginti, Prancūzijoje, Ispanijoje ir Didžiojoje Britanijoje šis rodiklis siekia net daugiau nei 90 procentų.
Negana to, tarp teniso gerbėjų R. Federeris siejasi su sėkmės siekiu ir asmeniniu žavesiu. Bent jau taip tikina rėmėjai.
Papildomų taškų R. Federeriui rėmėjų akyse pelno ir paties šveicaro asmenybė. Priešingai nei jo kolegos, R. Federeris niekada nepatyrė rimtų traumų ir stabiliai pasiekdavo mažų mažiausiai daugelio prestižinių turnyrų pusfinalius.
2012 m. į R. Federerio kišenę įkrito pinigai ir iš komercinio turnė po Pietų Ameriką. Gruodžio reklaminė kelionė sportininkui atnešė 14 mln. JAV dolerių.
Dar vienas faktorius, lemiantis aukštas tenisininko pajamas – prizinės vietos. Nuo karjeros pradžios 1998 m. šveicaras teniso kortuose uždirbo 77 mln. JAV dolerius. Pastaraisiais metais tokios pajamos pasiekė 6,5 mln. JAV dolerių.
Tenisininkės saldumynai
Pasaulyje geriausiai apmokama atletė – teniso žvaigždė iš Rusijos – Marija Šarapova turi ambicijų būti geriausia ne tik sporte, bet ir versle.
Būdama 26-erių ji žengė pirmuosius žingsnius sukurdama savo prekės ženklą ir pasiūlydama „Sugarpova“ saldainių. Tenisininkė viliasi, jog jiems bus lemta tapti visame pasaulyje žinomu saldumynų vardu.
„Tiek verslo, tiek sporto pasauliai labai konkurencingi, o aš noriu būti geriausia abiejuose“, – savo ambicijas atskleidė M. Šarapova.
Ji sako, jog produktas, pradėtas gaminti semiant pinigus tik iš jos pačios iždo, yra pradžia stipraus nepriklausomo komercinio pagrindo, kuris jai bus reikalingas palikus sportą.
„Kai buvau traumuota, turėjau progą pasvarstyti apie galimybes už teniso pasaulio ribų“, – kalbėjo M. Šarapova, prisiminusi 2008-2009 m., kai dėl peties traumos jai teko devynis mėnesius gyventi be teniso.
Saldumynų „Sugarpova“ kūryba truko dvejus metus. Taip pat reikėjo laiko rinkai išstudijuoti.
Vis dėlto, anot tenisininkės, ne pelno siekis, o greičiau finansinė atsakomybė pastūmėjo ją į saldumynų verslą.
„Seniai galvojau apie tai, jog noriu būti žmogus, kuris priima verslo sprendimus, rūpinasi finansais, kūryba ir reklama, – pasakoja tenisininkė. – Be kita ko, norėjau sukurti ką nors sava“.
Kūryba M. Šarapovai – ne naujiena. „Cole Haan“ ji sukūrė batų, „TAG Heuer“ – akinių nuo saulės, „Nike“ – drabužių liniją.
Tad į kuriuos šių sektorių M. Šarapova pasuks, kai jos dienos teniso aikštelėje baigsis?
„Manau, jog bus plėtojami keli mano vardo gaminiai. Mada ir kosmetika – mano aistra, ir, manau, čia dar yra ką veikti“, – kalba tenisininkė.
Pagal bbc.co.uk ir forbes.ru parengė Jovita Simonaitė