Vilniečiai prie tokio taksisto įvaizdžio pripratę. Tačiau ką grįžęs papasakos svečias iš Europos, kurių Vilniuje po liepos 1osios bus ne vienas ir ne du?
Savivaldybė iš kailio neriasi, kad padėtis bent kiek pasikeistų. Įsteigė įmonę „Vilnius veža”, kurioje – tik nauji automobiliai. Pavyzdys užkrėtė ir kelias kitas taksi įmones – jos įsigijo naujesnių transporto priemonių, rašo „Lietuvos rytas“.
Bet ką daryti su 2 tūkst. „Volkswagen Passat”, „Audi 100” ir „Renault Espace” kledarų, vis dar riedančių sostinės gatvėmis ir, be abejo, vežiosiančių atvykėlius?
Pažeidimų – trys šimtai
Seniausiam Vilniaus taksi automobiliui jau seniai laikas į muziejų. Bet 1976 metais pagamintas „Mercedes-Benz” dar rieda gatvėmis.
Savivaldybės Miesto transporto skyriaus vedėjo Evaldo Matonio atsakymas nedžiugina – taksi automobilių amžiaus vidurkis yra 16–21 metai.
„Kiekvieną dieną tikriname taksi automobilius, bandome įvesti tvarką.
Bet kol kas geri norai lieka tik norais”, – sakė E. Matonis. Vien per šiuos metus savivaldybė nustatė beveik tris šimtus taksistų pažeidimų, dėl kurių 40 vairuotojų neteko leidimų. Kiti atsipirko baudomis.
Kontroliuoti taksistus darosi vis sunkiau dėl to, kad dauguma jų dirba savarankiškai. Taksi vairuotojus vienija tik bendra dispečerinė. Tokių taksistų mieste – beveik pusantro tūkstančio.
Greitintuvų niekas neieško
Ar nebus taip, kad užsieniečiai užvers skundais dėl taksistų teikiamų paslaugų kokybės? E. Matonis sutiko, kad taip gali būti. Taip jau buvo po NATO viršūnių susitikimo Vilniuje.
Vienas dažniausiai pasitaikančių taksistų pažeidimų – veždamas keleivį neįjungia taksometro. Už tai tikrintojai gali net atimti leidimą.
Kitas pažeidimas – taksometras rodo vieną sumą, o taksistas paprašo kitokios. Žinoma, didesnės.
Tačiau didžiausio pažeidimo, seniai tapusio vieša paslaptimi, pasirodo, nekontroliuoja nei savivaldybė, nei Valstybinė metrologijos tarnyba. Tai – taksometrų greitintuvai, taksistų žargonu vadinami turbinomis.
Turbinų yra daugumoje taksi automobilių. Jei taksistas kažką spaudo, kuičiasi po sėdyne, galima įtarti, kad įjungia turbiną. Taksometras ima suktis kaip pašėlęs. Tačiau taksi veiklą kontroliuojančių įstaigų atstovai tvirtina neturintys teisės ardyti automobilių.
Pyksta, kad dažnai tikrina
„Labai dažnai tikrintojai kabinėjasi prie visko – automobilių, dokumentų.
Dirbsime po liepos 1-osios kaip dirbę. Aišku, jeigu išsilaikysime”, – dūsavo taksi įmonių profesinės sąjungos pirmininkas Gediminas Sabaitis.
Jis pripažino, kad Vilniuje veikia daugybė nelegalių taksi įmonių ir pavienių taksistų, kuriais savivaldybė visiškai nesidomi. Valdininkai neva kimba tik prie legaliai dirbančių.
Dirba vienas darbuotojas?
Kad taksi įmonių nelegalios pajamos siekia dešimtis milijonų litų, sužinota praėjusiais metais. Apie tai garsiai prabilo teisėtvarkos pareigūnai, pernai atlikę kratas 30-yje sostinės taksi bendrovių.
Dvidešimt mokesčių slėpimu, dokumentų klastojimu įtartų įmonių registruota Žaliųjų Ežerų gatvėje. Tačiau skambiai pradėtas tyrimas nebaigtas iki šiol, o pareigūnų akiratyje atsidūrusios bendrovės veikia kaip veikusios.
Štai Žaliųjų Ežerų gatvėje registruota taksi įmonė VTP1 deklaruoja, kad šiuo metu joje dirba vienas apdraustas darbuotojas. Iš „Sodros” pateiktų duomenų matyti, kad VTP1 dar 2011-aisiais oficialiai dirbo 51 žmogus. Jų skaičius ėmė mažėti pernai vasarą, po skandalingų kratų.
Gal ši bendrovė, kuri dėl taksi iškvietimui skirtame telefono numeryje pasikartojančio skaičiaus 3 žargonu vadinama trejetukais, po teisėtvarkininkų vizito jau nebeveikia?
Ne, taksi išsikviesti galima kaip ir anksčiau. Dispečerė praneša, kad atvažiuos raudonas „Volkswagen Passat”. Nesunku pastebėti, kad prie jo vairo sėdintis vaikinas – atvykėlis iš provincijos, nes jam vis reikia parodyti kelią. Pats taksi automobilis – be plafono, nors skiriamieji ženklai yra.
Vaikinas paaiškina, kad tai – įmonės automobilis. Nuosavos mašinos, kuriomis taksistai vežioja keleivius, esą geresnės.
Prisidengia mašinų nuoma
Tokių įmonių Žaliųjų Ežerų gatvėje, kurios skelbiasi turinčios tik po kelis darbuotojus, – kelios.
„Baltic taksi” ir „Teletake” apdrausta tik po 2 darbuotojus, „Artaksoje” – 4, „Taksi Vilnius” – 6. Vienintelė įmonė, kurioje šiek tiek daugiau apdraustųjų, – „Luksena”. Joje įmokas moka 27 taksistai.
Atrodo, kad reidų, tikrinimų taksistai visiškai nebijo. Mokesčių inspektoriai, patikrinę vos vieną taksi dispečerinės paslaugas teikiančią įmonę, nustatė 21 nelegalų vežėją, prisidengusį automobilio nuomos su vairuotoju veikla.
Ir ką? Mašinų, ant kurių šonų puikuojasi užrašai „Nuoma”, Vilniuje pilna ir dabar. Iš tiesų tai taksi paslaugas teikiantys automobiliai.
Bet mokesčių inspektoriams pavyko nustatyti tik vieną įmonę, teikiančią dispečerinės paslaugas. Ši bendrovė iki 2012 metų rugsėjo vertėsi taksi veikla neturėdama tam leidimo. Po patikrinimo iš įmonės atleisti visi darbuotojai ir ji pradėjo teikti tik dispečerinės paslaugas.
Patikrinus dispečerinę antrą kartą, paaiškėjo, kad įmonės paslaugomis naudojasi vairuotojai, deklaruojantys automobilio nuomos su vairuotoju veiklą, tačiau iš tiesų teikiantys taksi paslaugas.
Įsigalios naujos taisyklės
Kad netektų rausti iš gėdos prieš svečius, sukruto ne tik savivaldybė, bet ir Tarptautinis Vilniaus oro uostas (TVOU).
Jau kitą savaitę prasideda taksi paslaugų teikėjų, kurie turės teisę siūlyti savo paslaugas oro uosto teritorijoje, atranka.
O prieš kelias dienas TVOU direktorius Gediminas Almantas patvirtino naujas taksi automobilių stovėjimo oro uosto teritorijoje taisykles. Jos įsigalios nuo liepos 1-osios.
Kaip sutramdyti iš oro uosto užsieniečius vežančius ir lupikaujančius taksistus, svarstoma ne vienus metus. Jau seniai siūloma uždrausti taikyti specialius padidintus tarifus, kad kelionė iš oro uosto į miesto centrą nekainuotų 60–100 litų. Jau seniai kalbama ir apie taksometrų čekių spausdintuvus, tačiau jie taip ir neįdiegti.
Plėšikams mauna apynasrį
Atrodo, kad prieš liepos 1-ąją, kai Lietuva pradės pirmininkavimą Europos Sąjungos Tarybai, TVOU pamėgins sutramdyti lupikautojus.
Taisyklėse parašyta, kad iš oro uosto keleivius vežantys taksistai už 1 kilometrą darbo dienomis daugiausia gali prašyti 3,5 lito, poilsio dienomis ir naktimis – 4 litus.
Tiesa, oro uoste bus vienkartinis mokestis už įsėdimą. Jis sieks 5 litus.
Bet didžiausia naujiena oro uoste – taksi linija. Ji numatyta prie pat keleivių atvykimo terminalo. Į šią liniją galės patekti tik registruoti taksi automobiliai.
Įvažiavimą į taksi liniją saugos automatinis užtvaras. Jis pakils nuskaitęs taksi valstybinį numerį.
TVOU nustatė ir reikalavimus automobiliams bei taksistams. Transporto priemonės turi būti ne senesnės kaip 8 metų, neapdaužytos, nesurūdijusios, nesudaužytais stiklais.
Vairuotojams bus draudžiama dėvėti sportinę aprangą ir avalynę. Pageidautina, kad drabužiai būtų klasikiniai – marškiniai, švarkas, tamsios spalvos kelnės ir batai be atvirų detalių.
TVOU dirbantiems taksistams taip pat bus privaloma mokėti anglų kalbą ne žemesniu nei Europos Komisijos nustatytu A1 mokėjimo lygiu.
Miesto galva pastebi teigiamų poslinkių
Artūras Zuokas, Vilniaus meras:
„Šiais metais taksi rinka Vilniuje jau gerokai pasikeitusi – įsteigta įmonių, kurios keleivius aptarnauja naujais automobiliais, laikosi skaidraus ir sąžiningo taksi paslaugų verslo principų.
Po truputį keičiasi ir kitos įmonės, įsigyja naujesnių automobilių.
Svarus indėlis yra ir įmonės „Vilnius veža”, nes iki pirmininkavimo Europos Sąjungos Tarybai gatvėse važinės ne 10, kaip dabar, o 40 naujų mašinų.
Džiaugiamės, kad oro uostas pakeitė taksi darbo principus ir įvedė naują sistemą, dėl kurios bus tikrai daugiau tvarkos. Tikiuosi, jau nebeteks išgirsti, kad važiuojant iš oro uosto iki miesto centro taksistas iš svečio už kelionę paprašė 100 litų.
Tokie atvejai buvo ir bus tiriami, už pažeidimus taksi vairuotojai gali netekti leidimo verstis individualia veikla. Viešosios tvarkos skyriaus darbuotojai kasdien tikrina taksi vairuotojus, ši kontrolė vyks ir toliau.”