Darbuotojams skatinti – ir botagas, ir saldainis

2013 m. birželio 3 d. 06:00
Aida Murauskaitė, Rasa Stundžienė ("Lietuvos rytas")
„Dirbk ir neklausinėk.“ Tokiu principu dažniausiai remiasi Lietuvos įmonių vadovai. Tačiau tokia nuostata menkai motyvuoja darbuotojus.
Daugiau nuotraukų (1)
Kurti gerą atmosferą, suteikti galimybę prisidėti prie svarbių bendrovei sprendimų, skatinti ir materialiai – kad ir galimybe nemokamai mokytis.
Tokias kolektyvo sutelkimo priemones taiko dalis Lietuvos įmonių. Tačiau vadovavimo stilių ir darbuotojų motyvaciją tyrusios tarptautinės bendrovės „Hay Group“ vadovės Lietuvoje Nedos Songin nuomone, mūsų šalyje tai retenybė. Nors vadovai vis dažniau supranta tokių veiksmų naudą.
Išleido patiekalų knygą
„Darome viską, kad mūsų kolektyvas būtų stiprus, visi žmonės jaustųsi svarbūs ir reikalingi“, – sakė Panevėžio bendrovės „Metalistas LT“ generalinis direktorius Mantas Gudas.
Įvairią produkciją iš metalo gaminančios ir į 15 pasaulio šalių ją eksportuojančios bendrovės vadovai stengiasi įvairiausiais būdais skatinti darbuotojus.
Vienas originaliausių pastarųjų sumanymų – įmonės darbuotojų receptų knyga „Metalinis šaukštas“.
Solidžiai atrodančiame leidinyje anglų ir lietuvių kalbomis pateikiama beveik 60 patiekalų receptų – nuo generalinio direktoriaus Manto verdamų ukrainietiškų barščių iki suvirintojo Valdemaro šeimos mėgstamo Lotynų Amerikos patiekalo džambalajos.
Prie kiekvieno patiekalo recepto įdėta apetitą kelianti jo nuotrauka bei paties autoriaus portretas, trumpas aprašymas, kodėl jam šis patiekalas patinka, iš kur išmoko jį gaminti.
Sunkiausia – pozuoti
„Mūsų gamykloje – šaltas, purvinas metalas. Todėl visais įmanomais būdais norime įpūsti gyvybės, šilumos, paįvairinti sunkų darbą. Pradėjome mąstyti, kas suartina žmones, ir pamanėme, kad tokia bendra tema – maistas“, – apie leidinio atsiradimą pasakojo „Metalistas LT“ vadovas M. Gudas.
Pasak bendrovės vadovo, iš pradžių į šį sumanymą darbuotojai reagavo gana vangiai.
„Paskelbėme apie sumanymą: tris savaites – tyla. Tada jau pradėjome prašyti receptų“, – pasakojo vadovas. Pamatę, kad patiekalų receptus jau siūlo kolegos, pamažu įsitraukė vis daugiau kolektyvo narių.
Atrinktus patiekalus patys autoriai gamino bendrovės administraciniame pastate esančioje virtuvėlėje, jie iškart buvo fotografuojami.
„Sunkiausia buvo pačiai fotografuotis“, – sakė šiai knygai kelis receptus pateikusi dažytoja Liucija Kudukienė. Ruošti valgį jai – ne vien pomėgis. Moteris yra įgijusi maisto ruošimo technologo specialybę, tik pagal ją seniai nedirba.
Anot M. Gudo, ši receptų knyga tapo ir puikia verslo dovana. Įmonės partneriai džiaugėsi ją gavę, vėliau skambino, dėkojo ir net tikslinosi dėl vieno ar kito patiekalo ruošimo.
Leidžia dirbti namie
Pirmadieniais vaišinama vaisiais. Jei priežastis rimta, galima dirbti namie.
O už 400 litų galima įsigyti arba sporto klubo abonementą, arba sportavimo įrangą, o gal sportinius batelius.
Šitaip savo darbuotojus skatina telekomunikacijų bendrovė „Tele2“.
„Skatiname žmones dirbti biure, tačiau ne visuomet tai būna įmanoma. Tarkime, serga vaikas ar kokių kitų problemų kyla, jei tik darbo pobūdis leidžia, galima dirbti namie.
Mūsų įmonėje retas kuris dirba pagal griežtai nustatytas darbo valandas.
Tarkime, vienas pradeda 7 valandą ryto, o baigia ketvirtą, o kitas ateina 10 valandą, o išeina atitinkamai po 8 darbo valandų“, – pasakojo „Tele2“ atstovas Andrius Baranauskas.
Jis neabejoja, kad dirbant biure darbas produktyvesnis, juolab kad vienoje erdvėje, kaip kad yra „Tele2“ biure“, dirbdami kolegos girdi kitiems specialistams iškylančias problemas ir gali pasiūlyti savo sprendimą.
„Darbuotojams teikiama galimybė dirbti ne biure pasiteisino, ir jie tai vertina. Tikrai niekas nepiktnaudžiauja. Kai žmogus jaučia, kad yra vertinamas, jis atitinkamai ir dirba, o iš to laimi bendrovė, klientai.
Juk to, kuris dirba atžagariai, ir to, kuris dirba nuoširdžiai, darbo rezultatai skirtingi“, – įsitikinęs A. Baranauskas.
Lojalumo nenupirksi
Į kavinę per pietų pertrauką ar po darbo namo dviračiu – tokią galimybę savo darbuotojams siūlo „Danske Bank“. Dviračiu ne vienas rieda ir į darbo susitikimą.
Šitaip bankas skatina darbuotojus ne tik puoselėti gamtą, bet ir sportuoti.
Kasmet banko darbuotojai dalyvauja ir maratone – pernai prakaitą liejo 44 žmonių komanda, kurią treniravo profesionalūs treneriai.
„Šitaip darbuotojams, visą darbo dieną praleidžiantiems biure, sudaroma galimybė gerinti fizinę formą. Maratono idėja – priminti judėjimo reikšmę ir plačiau skleisti sveiko gyvenimo idėją, – kalbėjo „Danske Bank“ Personalo tarnybos vadovė Jūratė Dacienė.
Taip pat darbuotojams sudaryta galimybė naudotis banko sukaupta biblioteka, kurioje ne vien vadybinė, teisinė, psichologinė, bet ir grožinė literatūra, lietuviški bei užsienio periodiniai leidiniai.
Knygomis ir DVD gali naudotis ne tik žmonės iš centrinės būstinės Vilniuje, kurioje yra biblioteka, bet ir banko darbuotojai iš visos Lietuvos – norima knyga jiems išsiunčiama paštu.
Bankas gali finansuoti ir magistro studijas, jei jos sutampa su organizacijos planais.
„Nupirkti iniciatyvos bei lojalumo neįmanoma. Tai – požiūrio į darbuotoją bei sistemingo darbo rezultatas“, – įsitikinusi J. Dacienė.
Vadovai nepaiso įprastų dėsnių
Tarptautinės vadybos ir konsultacijų bendrovės „Hay Group“ pasaulinis tyrimas parodė, kad 45 proc. įmonės veiklos rezultatų tiesiogiai priklauso nuo vadovo elgesio. Jo pasirinktas santykis su pavaldiniais 70 proc. lemia psichologinį klimatą įmonėje, darbuotojų paskatas, verslo sėkmę bei efektyvią plėtrą.
„Lietuvos įmonių vadovai yra energingi, ryžtingi, smalsūs, atviri naujovėms. Vadovų darbštumas ir disciplina leidžia jiems nuosekliai diegti inovacijas savo veikloje.
Vis dėlto lankstumo stygius gali lemti didėjantį darbuotojų nepasitenkinimą ir motyvacijos trūkumą, kuris pasireiškia neefektyviu darbu, atsakomybės vengimu, darbo atlikimo terminų vilkinimu“, – sakė „Hay Group“ vadovė Lietuvoje N.Songin.
Ji priminė, kad darbuotojų motyvacija – vienas svarbiausių įmonės veiklos sėkmės rodiklių. Siekiant išlaikyti darbingą aplinką ir darbuotojų efektyvumą, vadovams derėtų nuolat sekti bei matuoti pavaldinių motyvacijos pokyčius.
N.Songin teigimu, Lietuvos įmonių vadovams reikėtų daugiau dėmesio skirti darbuotojų motyvacijos priemonėms. Pavaldinių skatinimas keliant atlyginimą gali būti neefektyvus, jei stinga psichologinį komfortą darbo vietoje kuriančių sąlygų.
„Hay Group“ pristatyti Lietuvos tyrimo rezultatai parodė, kad daugiau nei pusė (56 proc.) įmonių žmogiškųjų išteklių padalinių darbuotojų nepasitiki aukščiausio lygio vadovais, neigiamai vertina jų ir pavaldinių komunikaciją.
Pasaulinis tyrimas parodė, kad euro zonoje krizės metu padaugėjo priverstinį vadovavimo stilių taikančių vadovų. „Daryk ir neklausinėk“ principu Europoje remiasi trečdalis (31 proc.) įmonių vadovų.
Tyrime išsiskyrė Italija, kurioje daugiau nei du trečdaliai (68 proc.) organizacijų vadovų sukuria demotyvuojantį ar geriausiu atveju neutralų klimatą.
Šiauriau esančiose šalyse organizacijų klimatas šiltesnis. Rusija ir Ukraina pirmauja Europoje – daugiau nei pusė jose apklaustų vadovų (55 proc.) skatina įkvepiantį arba aukštų rezultatų darbo klimatą. Šias šalis vejasi Skandinavijos verslo organizacijų vadovai (52 proc.).
Pasak N. Songin, Lietuvos bendrovių vadovai dažniausiai linkę taikyti priverstinį („dirbk ir neklausinėk“), pavyzdinį („žiūrėk į mane ir dirbk taip pat“) arba demokratinį („visi pagalvojome ir aš nusprendžiau“) vadovavimo būdus.
„Yra atvejų, kai toks vadovavimas pateisinamas. Tačiau jei jis nėra derinamas su kitais stiliais, įmonės darbas gali tapti neefektyvus“, – aiškino N. Songin.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.