Daugiausia keleiviai žino jau nuo 2005 m. galiojantį Europos Parlamento ir Tarybos reglamentą Nr. 261/2004, kuris nustato bendras kompensavimo ir pagalbos keleiviams taisykles atsisakymo vežti ir skrydžių atšaukimo arba atidėjimo ilgam laikui atveju (Reglamentas), tačiau apie Monrealio konvenciją dėl tam tikrų tarptautinio vežimo oru taisyklių suvienodinimo (1999 m.), įsigaliojusią Lietuvai nuo 2005-01-29, dažnai pamirštama, nors pagal ją aviakompanijai taip pat kyla atsakomybė dėl vėlavimo.
Praktikoje dėl aviakompanijų atsakomybės keleiviams vis tik iškyla nemažai klausimų. 2012 metais padaugėjo keleivių pretenzijų dėl kompensacijų už vėlavimą mokėjimo, reiškia kai kurie keleiviai žino, kad kompensacijos pagal Reglamentą gali būti mokamos ne tik skrydžių atšaukimo, bet ir vėlavimo atveju.
Kokie pagrindiniai patarimai keleiviams? Žinokite savo teises.
Reglamentas numato trejopas keleivių teises:
teisę į rūpinimąsi (pvz. gauti nemokamą maistą, gaiviuosius gėrimus, ryšio paslaugas, apgyvendinimą)
teisę į kompensaciją, kurios dydis priklauso nuo skrydžio atstumo
teisę atgauti už bilietus sumokėtą sumą arba vykti kitu maršrutu
Monrealio konvencija numato teisę į žalos, kurią keleivis patyrė dėl vėlavimo, atlyginimą ir galioja ne tik Europos Sąjungoje.
Naudokitės savo teisėmis
Jei manote, kad aviakompanija ar jos atstovai pasielgė netinkamai ir neužtikrino Reglamente numatytų teisių, pirmiausiai kreipkitės į aviakompanijos atstovą oro uoste, o nepavykus šio klausimo išspręsti vietoje, pateikite aviakompanijai raštišką pretenziją.
Ginkite savo teises
Pagal Reglamentą aviakompanija į keleivio pretenziją privalo atsakyti kuo skubiau, bet ne ilgiau kaip per du mėnesius. Jeigu nesulaukėte atsakymo iš aviakompanijos arba netenkina aviakompanijos atsakymas, kreipkitės į atsakingą už Reglamento įgyvendinimo priežiūros instituciją.
Jeigu priežiūros institucija pripažįsta, kad aviakompanija yra atsakinga, o ši vis tiek nemoka kompensacijos, galima teises ginti teisme. Keleiviai paprastai nereiškia kolektyvinių reikalavimų, nors jie, matomai, būtų veiksmingesni.
Kada nesitikėti kompensacijos?
Kai aviakompanija skrydžių negali vykdyti dėl oro sąlygų ar kai kurių ypatingų aplinkybių, keleiviams kompensacijos nemokamos, tačiau patarimas keleiviams – pasitikrinkite, ar tikrai tokios ypatingos aplinkybės buvo.
Kokia statistika?
Lietuvos Civilinės aviacijos administracija per 2012 metus išnagrinėjo virš 100 rašytinių skundų, dar apie 300 užklausų gavo telefonu bei elektroniniu paštu. Ar tai reiškia, kad aviakompanijos dažniausiais vykdo Reglamentą, o gal tai reiškia, kad keleiviai nepakankamai žino savo teises? Kaip manote, kuris atsakymas yra teisingas? Pamąstykite kiekvienas, kuris skraido.
Kadangi Europos komisija rengia Reglamento pakeitimo projektą, keleivių teisių apsaugos sistema turėtų keistis, bet kol kas projektas dar viešai nežinomas ir jį galima bus komentuoti kai bus paskelbtas jo tekstas, pastebi advokatė J. Rusteikaitė – Bakšienė.