Vidurdienis. Į Niujorko Soho rajone esančio „Grand Hotel” viešbučio saloną įžengia ką tik papusryčiavęs R. Bransonas. Didžiuliuose vazonuose žaliuojančios palmės, leopardo raštais išmargintos pagalvėlės ir kino žvaigždžių Peterio O’Toole’o bei Seano Connery nuotraukos – tinkama aplinka jo įvaizdžiui.
Nuosavos salos šeimininkas 62 metų verslininkas R. Bransonas turi gausybę pomėgių – sklandyti, plaukioti greitaeigiais kateriais ir skraidyti oro balionu.
Daug gerų naujienų
Praėjusios savaitės vienam žymiausių britų verslininkų buvo džiugios. Neseniai tapo žinoma, kad „Virgin Money” planuoja pateikti atnaujintą pasiūlymą „Royal Bank of Scotland”, kurį norėta parduoti Ispanijos bankui „Santander”, tačiau sandoris taip ir neįvyko.
Kiek anksčiau „Virgin Group” tapo nugalėtoja ginče su Didžiosios Britanijos vyriausybe, norėjusia iš bendrovės atimti traukinių susisiekimo tarp Londono ir Glazgo licenciją.
Bet, kalbėdamas apie tai, jog sudarius naują sutartį su geležinkelių bendrove „First Group” buvo padaryta nedovanotina klaida, R. Bransonas pasinėrė į savo mėgstamiausią vaidmenį – pašalinio stebėtojo.
Byla dėl sutarties su jo konkurentais dabar turi būti atnaujinta, tad R. Bransonas tikrai pasinaudos tokia galimybe. Jis pažeria argumentų, kad šįkart „Virgin” turėtų laimėti šioje kovoje.
„Būtų neteisinga, jei žmonės, kurie manipuliavo sistema ir pateikė šį itin keistą pasiūlymą, pasiektų savo tikslų”, – aiškino R.Bransonas.
Niekaip nenustygsta vietoje
Britas jau seniai susiduria su iššūkiais ir išmoko juos įveikti. Būdamas vos 16-os jis metė mokyklą, įkūrė laikraštį „Student” ir užsiėmė muzikos įrašų prekyba paštu.
Savo pastarojo meto kovą dėl vietos Anglijos geležinkelių sistemoje R. Bransonas lygina su „Virgin Atlantics” kompanijos iškilimu, kai baigiantis XX amžiui ji stojo prieš neva nešvarią „British Airways” veiklą.
Į viešumą perkelti mūšiai kaklaraiščio nepakenčiančiam britų verslininkui ir nuotykių ieškotojui pelnė žiniasklaidos dėmesio ištroškusio savimylos reputaciją.
Tiesa, britas pastaruoju metu nesugeba nukreipti dėmesio į kurią nors vieną veiklos sritį. JAV jis apsistojo po kelionės į Vinipegą (Kanada), kuriame darbą pradėjo jam priklausantis radijo transliuotojas.
Tolesnė kryptis – Kosta Rika. Šios šalies vyriausybė nusprendė apriboti ryklių žvejybą ir uždraudė gyviems rykliams šalinti pelekus, kai kurių gurmanų laikomus delikatesu.
R.Bransono įkurta gamtos apsaugos organizacija „Ocean Elders”, į kurios veiklą jis įtraukė Jordanijos karalienę Noor ir CNN įkūrėją Tedą Turnerį, pritaria minėtam draudimui. Todėl Kosta Rikai reikia milijardieriaus palaikymo.
Rūpi ne vien pinigai
Per keturis dešimtmečius „Virgin” praturtino pasaulį beveik 400 antrinių įmonių. Šiuo metu jų veikia apie 100.
Veiklos sritys ir geografija – tarsi be ribų: nuo kūno rengybos studijos „Virgin Active” Pietų Afrikos Respublikoje iki mobiliojo ryšio operatoriaus „Virgin Mobile” Čilėje.
Beje, apie 80 procentų savo laiko R.Bransonas skiria pelno nesiekiančioms bendrovėms.
Jų sąrašas ilgas: „The Elders” (žmogaus teisių gynimo organizacija, kuriai priklauso Jimmy Carteris ir Kofi Annanas), „The B Team” (bendras su „Puma” valdybos tarybos pirmininku Jochenu Zeitzu projektas, kurio tikslas – pasinaudoti kapitalizmu visuomenės gerovei kurti), „Global Commision on Drug Policy” (rengia naujos kovos su narkotikais politikos pagrindus) ir kitos.
„Mes pasitelkiame mūsų sugebėjimus verslo srityje, mūsų žinomumą ir ryšius, kad žengtume pirmyn”, – sako R. Bransonas. Britas paprastai sako „mes”, bet galvoje dažniausiai turi save.
Moka pasinaudoti pažintimis
Pasak R. Bransono, jo verslo įmonės – tarsi visos „Virgin” imperijos variklis, kuris būtinas kitokiai veiklai finansuoti. Šiose bendrovėse triūsia apie 60 tūkstančių darbuotojų.
Savo laiką R. Bransonas skiria verslo gaisrams gesinti ir naujoms bendrovėms kurti. Šiuo metu britų verslininko dėmesys sutelktas į komunikacijų ir pramogų sektorių.
Neseniai R.Bransonas pasinaudojo pažintimis su „reikalingais asmenimis”, pavyzdžiui, su „Vodafone” vadybininku Julianu Hornu-Smithu arba investicine Omano bendrove.
Vien todėl, kad galėtų finansuoti 100 milijonų JAV dolerių kainuosiantį „Virgin Mobile” žygį į Lotynų Ameriką, Artimuosius Rytus ir Rytų Europą.
Mobiliojo ryšio operatorius „Virgin Mobile” tapo prekės ženklu, padedančiu R. Bransonui skverbtis į kitas sritis, kur „Virgin” nežinoma.
„Dabar mūsų oro kompanija jau skraidina keleivius į Vankuverį.
Tai – mūsų žingsnis priešinga kryptimi. Paprastai oro bendrove anksčiau pasinaudodavome savo prekių ženklui išgarsinti, tačiau šį kartą pirmoji ten žengė mobiliojo ryšio kompanija”, – aiškino R. Bransonas.
Vėl prisiminė muziką
Per kraštus besiliejančios energijos nestokojančio brito dėmesį vėl patraukė muzikos verslas. Prieš 20 metų R. Bransonas pardavė „Virgin Records” prekių ženklą bendrovei EMI.
Tačiau kai „Universal Music” susidomėjo EMI, R.Bransonas nusprendė „Virgin Records” susigrąžinti. Kol kas jo mėginimai buvo nesėkmingi, tačiau jis vis vien tikisi, kad kartu su „Universal Music” vėl atgaivins merdėjantį prekių ženklą.
Su „Virgin Radio” ženklu Didžiojoje Britanijoje ir JAV pradėti rengti muzikos festivaliai.
Tai milijardieriui tapo idėja imtis koncertų organizavimo verslo.
Greičiausiai bent kurį laiką jis bus sėkmingas. Juk jis ėmėsi ne bet kieno, bet legendinės grupės „The Rolling Stones” koncertų turo, skirto jos 50-ajam gimtadieniui.
„Sprendžiant iš kalbų, sugavome gerą laimikį”, – šypsodamasis aiškino R.Bransonas.
Kritikai priekaištauja britų verslininkui, kad jis pernelyg daug laiko skiria naujoms bendrovėms kurti, tačiau per mažai rūpinasi jau egzistuojančiomis.
Tai gali būti tiesa. Pavyzdžiui, iki šiol liko kaip ir nepastebėtas britų verslininko dukters 30-metės Holly įkurtas „iPad” vartotojams platinamas žurnalas „Project”.
Prekių ženklo vertė neaiški
Dabartinė prekių ženklo „Virgin” vertė nežinoma. Rinkos konsultacinių bendrovių „Interbrand” ar „Millward Brown Optimor”, kurios įvertina 100 svarbiausių pasaulio prekių ženklų, sąraše „Virgin” nėra.
Tačiau, pasak sero R.Bransono, jo prekių ženklas pasižymi komercine smogiamąja galia.
„Jei radijo transliuotojai nuo Prancūzijos iki Tailando ištaria „Virgin”, iš pirmo žvilgsnio gal ir nieko nereiškia, tačiau pačiam ženklui tai – didžiulis postūmis”, – tikino R.Bransonas.
Tiesa, ženklas „Virgin” labiau skirtas jaunimui. Jo kūrėjas pripažįsta, kad gali kilti bėdų, jei tapęs pensininku jis vis dar bus šio ženklo simbolis.
„Galbūt kai tapsiu dar šiek tiek vyresnis, į priekį dažniau pastumsiu savo dukterį ar sūnų. Manau, kad „Virgin” imperija turės daugiau naudos, kai Holly ar Samas bus pasirengę atstovauti prekių ženklui viešumoje”, – sakė R.Bransonas.
Neseniai ištekėjusi verslininko duktė Holly jau dirba tėvo imperijoje. 27-erių Samas Bransonas sukūrė filmą, kurio pagrindinė tema – žlugusi kova su narkotikais.
„Vaikams naudinga, kad jie patys garsina savo vardą”, – sakė R.Bransonas.
Bet jis tikisi, kad abu jo vaikai labiau įsitrauks į „Virgin” imperijos darbą.
Garsėja apsukrumu
„Bloomberg” ir „Forbes” brito R.Bransono turtą vertina daugiau nei 4 milijardais dolerių. Bet skaičiuojant „Virgin” rezultatus atrodo, kad jis – kuklesnis.
Ženklu „Virgin” pažymėtų prekių apyvarta siekia 13 milijardų Didžiosios Britanijos svarų sterlingų per metus.
Turint galvoje, kad yra daug bendrų įmonių, pačiai „Virgin” tenka mažesnė dalis.
Užtat R.Bransonas garsėja tuo, kad parduoda savo turimą akcijų dalį kurioje nors įmonėje, kad už gautus pinigus finansuotų naujus projektus, tačiau pats prisidėtų tik menka dalimi.
Kai buvo sudarytas konsorciumas britų bankui „Northern Rock” įsigyti, „Virgin Money” sumokėjo tik 50 mln. svarų, o kitas jo dalyvis JAV finansininkas Wilburas Rossas skyrė penkis kartus didesnę sumą.
Dairosi į kosmosą
„Kai rinksime pinigus naujai kosmoso verslo bendrovei, pasidairysiu po Artimuosius Rytus”, – sako R. Bransonas. Pasak verslininko, daugelis šio regiono kompanijų nori pasinaudoti „Virgin” prekių ženklu ir mielai finansuoja projektus.
2004 metų rugsėjo 25-ąją buvo atidaryta „Virgin Galactic”, užsiimanti kosminio turizmo plėtra. Už 200 tūkstančių dolerių bendrovė gali pasiūlyti skrydžius iš Naujosios Meksikos (JAV valstija) į kosmosą.
Tiesa, pinigus renka dabar, o skraidins ateityje.
„Virgin Oceanic” bando savo pirmąjį povandeninį laivą.
R.Bransonas tikisi, kad juo bus galima ištyrinėti giliausias Atlanto vandenyno vietas. Tai bus dar vienas nuotykis pačiam verslininkui.
„Įmanoma, kad jau kitąmet į pasaulį žvelgsime ir iš giliausios vandenyno vietos, ir iš kosmoso”, – aiškino riterio titulą turintis britas.