Skrydis ir savaitės poilsis prie Viduržemio jūros, kelionė autobusu į Prancūziją ar Baltarusiją, kelių dienų išvyka keltu. Tokių pasiūlymų grupinio pardavimo portaluose gali išvysti kasdien.
„Turizmo įstatyme aiškiai nustatyta, kas yra paslaugos teikėjas. Keliones parduodantys portalai veikia kaip kelionių agentūros, tačiau jų atsakomybė neaiški.
Juk jie neturi leidimo verstis tokia veikla ir draudimo”, – vardijo kelionių agentūros „Baltic Travel Service” vadovas Raimondas Ušeckas.
Nors portaluose kelionių pasiūlymai tapo įprasta preke dar prieš metus, dėl spragų prabilta tiktai prieš kelias savaites.
Tada apie bankrotą paskelbė Lenkijos kelionių organizatorius „Filiz Tours”, su kuriuo keliauti siūlė svetainė grupinis.lt.
Kritikavo turizmo valdžią
Grupinis.lt valdanti bendrovė „Cherry Media Group” pinigus už neįvyksiančią kelionę pusei tūkstančio klientų grąžino, o pati ketina su lenkais dėl patirtų nuostolių aiškintis teisme.
Kaip paaiškėjo, ši įmonė pagal įstatymus pinigų galėjo ir negrąžinti, mat kelionių pardavėjas – ne ji, o „Filiz Tours”.
Pasak Valstybinio turizmo departamento atstovų, portalas tėra paslaugos reklamuotojas ir tarpininkas, surinkęs ir pervedęs pinigus.
„Aiškinti, kad portalai parduoda ne kelionę, o tik kelionės kuponą, galbūt ir teisinga, tačiau Turizmo įstatymas rodo ką kita.
Gaila, kad Turizmo departamentas per metus neparengė jokių poįstatyminių aktų”, – kalbėjo R.Ušeckas.
Į turizmo valdžios daržą skriejo dar vienas akmuo – „Baltic Travel Service” dar rugpjūčio 31 dieną surašė raštą Turizmo departamentui dėl grupinis.lt parduodamų Lenkijos įmonės kelionių, tačiau atsakymo nesulaukė iki šiol.
R. Ušeckas pasidžiaugė, kad grupinis.lt, saugodamas savo vardą, grąžino klientams pinigus už įsigytas keliones.
Tačiau, anot jo, tokių atvejų gali pasitaikyti ir ateityje, juolab kelionių pasiūlymai portaluose vis dažnesni.
Dokumentai bėdos nerodė
„Cherry Media Group” Baltijos šalyse valdomuose grupinių pirkimų portaluose reklamuojami kelialapiai sudaro apie 5 proc. visų pasiūlymų.
„Tardamiesi dėl pasiūlymų reklamavimo per mūsų portalus visuomet paprašome kelionių organizatorių pateikti daugybę dokumentų. Stengiamės reklamuoti tik tų organizatorių, kurie turi teisę parduoti jas Lietuvoje, paslaugas”, – sakė „Cherry Media Group” vadovas Aldas Kirvaitis.
Reikalingus dokumentus pateikė ir Lenkijos įmonė „Filiz Tours”. Praėjusių metų finansinė ataskaita nerodė, kad kelionių organizatorių galėtų kamuoti rimtos finansinės bėdos.
Siūlys daugiau kelionių
Kad kelionių pasiūlymai – paklausi prekė grupinio pardavimo portaluose, patvirtino ir svetainės kartu.lt atstovas Artūras Mizeras. Vienu metu šis portalas siūlo 6–10 kelionių ir ketina didinti tokių pasiūlymų skaičių.
Anot A. Mizero, galimybė įsigyti kelionę tokiuose portaluose yra saugi.
„Pinigai paslaugos teikėjui pervedami tik tuomet, kai aišku, kad kelionė įvyks. Be to, jei nutiktų taip, kaip kitiems buvo su lenkais, ir mes grąžintume pinigus patys, o vėliau iš partnerių reikalautume atlyginti nuostolius”, – aiškino A. Mizeras.
Anot jo, grupinio pardavimo portalai neteikia finansinių, mokėjimo paslaugų, o tik tarpininkauja perduodant pinigus paslaugos teikėjui.
Kartu.lt iki šiol pardavinėjo tik Lietuvos ir Latvijos kelionių organizatorių pasiūlymus.
Įsigyti keliones per grupinio pardavimo portalus jau metus siūlančios Lietuvos kelionių agentūros „Excursus” direktorė Daiva Strolienė patikino, kad iškilus keblumų nuostolius klientams atlygintų patys.
„Žinoma, viską lemia sutartys, tačiau tai – kelionių organizatoriaus, o ne pardavimo svetainės atsakomybė”, – sakė D. Strolienė.
Pažymėjimų nereikia
Gerda Butkuvienė, Valstybinio turizmo departamento atstovė
„Platinti organizuotas turistines keliones visais atvejais reikia kelionių agentūros pažymėjimo. Tačiau jeigu įmonė užsiima tik tokių paslaugų viešinimo – reklamos – paslauga, pažymėjimo nereikia.
Svarbiausia, kad reklamuojant kelionių organizavimo paslaugas vartotojams būtų pateikiama tiksli ir neklaidinanti informacija.”