Nežinojimas ir netinkamas sprendimas gali brangiai kainuoti. Pavyzdžiui, nauja įmonė įsigyja elektromobilį už 23 tūkst. eurų ir tik tada supranta, kad jei būtų buvusi PVM mokėtoja, būtų sutaupiusi kelis tūkstančius, mat elektromobilis jai būtų kainavęs 21 proc. pigiau.
Gerokai paprasčiau yra įmonėms, kurios pasirinkimo neturi – jei jų pajamos per paskutinius 12 mėnesių viršija 45 tūkst. eurų ribą, jos privalo registruotis PVM mokėtojomis Lietuvoje. Tokia prievolė atsiranda ir juridiniams asmenims, kurie per kalendorinius metus iš kitų ES valstybių narių įsigyja prekių už daugiau kaip 14 tūkst. eurų. O ką rinktis kitoms įmonėms?
Sprendimas, ar verta tapti PVM mokėtoja, labiausiai priklauso nuo įmonės veiklos pobūdžio, klientų rato ir strateginių tikslų, sako buhalterines paslaugas teikiančios įmonės „Buhalteria.lt“ finansų direktorė Julija Drobinova. Ji pateikia kelis pagrindinius aspektus, kurie gali padėti apsispręsti.
Kada verta tapti PVM mokėtoju?
Pasak Julijos Drobinovos, registruotis PVM mokėtoju verta keliais atvejais, o tai ypač aktualu norint efektyviai valdyti savo išlaidas ir sutaupyti.
„Jei įsigyjate daug prekių ar paslaugų su PVM, tai reikalauja didelių sąnaudų, todėl pirmiausia siūlau atsižvelgti, ar jūsų klientai ir tiekėjai yra PVM mokėtojai. Jei taip, registruotis verta, nes įgyjate galimybę atgauti PVM už įsigytus pirkinius ir sumažinti bendras išlaidas. Tai aktualu ir tuo atveju, kai prekiaujate ar teikiate paslaugas kitoms PVM mokančioms įmonėms. Jos dažniausiai pirmenybę teikia tiekėjams su PVM statusu, nes yra lengviau atskaityti PVM“, – sako „Buhalteria.lt“ finansų direktorė Julija Drobinova.
Registracija gali padėti bei suteikti lankstumo ir toms įmonėms, kurios dirba su tarptautiniais partneriais ar planuoja plėtrą į ES – tai leidžia prekiauti su kitomis ES šalimis be papildomų mokesčių ir sumažinti išlaidas, nes PVM apmokestinimas vyksta kitokiu principu.
„PVM mokėtoja, eksportuodama prekes ar paslaugas į kitą ES šalį narę, gali taikyti 0% PVM tarifą. Tai suteikia konkurencinį pranašumą tarptautinėje prekyboje. Jei PVM mokanti įmonė perka prekes ar paslaugas iš kitų ES šalių tiekėjų, o tiekėjas taiko 0 proc. tarifą tarptautinėms tiekimo operacijoms, jai nereikia mokėti PVM savo šalyje“, – dalijasi J.Drobinova.
Ekspertės teigimu, PVM mokėtojo statusas taip pat turi teigiamos įtakos įmonės įvaizdžiui – didesnės įmonės ar partneriai šį statusą dažnai vertina kaip patikimos, stabilios ir rimtos įmonės požymį.
„Kartais PVM mokėtojo statusas yra labai svarbus – kai kurie sektoriai ar didesni partneriai tiesiogiai reikalauja, kad taptumėte PVM mokėtojais. Pavyzdžiui, užsienio šalių – Italijos, Portugalijos – verslai vengia dirbti su Lietuvos įmonėmis, jei jos neturi šio statuso, – sako „Buhalteria.lt“ finansų direktorė. – Taigi, registracija ne tik suteikia tam tikrą statusą, bet ir leidžia pasiruošti galimai verslo plėtrai.“
Ji priduria, kad PVM mokėtojo statusas taip pat suteikia galimybę konkuruoti su kitais PVM mokėtojais, ypač B2B sektoriuje, kur dažniausiai dominuoja verslas, galintis atgauti PVM.
Įvertinkite galimus iššūkius
Vis dėlto yra atvejų, kai registruotis PVM mokėtoju yra nenaudinga. Pavyzdžiui, jei dirbate daugiausia su fiziniais asmenimis ar mažomis įmonėmis, kurios nėra PVM mokėtojos, PVM mokėtojo statusas ne tik yra nereikalingas, bet gali būti ir nuostolingas – kadangi prekių ar paslaugų kainos su PVM partneriams ir galutiniams vartotojams bus didesnės, tai gali sumažinti jūsų konkurencingumą.
Šis statusas gali suteikti ir didesnę administracinę naštą – tapus PVM mokėtoju, reikia kruopščiai valdyti sąskaitas, reguliariai pildyti ir teikti PVM deklaracijas. Tam reikia kruopštesnės buhalterinės apskaitos ir specialisto, išmanančio PVM tvarką, tad jei įmonė išteklių šiam darbui neturi, tai gali sukelti finansinių iššūkių. Juos gali pagilinti ir situacijos, kai nesiseka laiku atgauti PVM. Tokiais atvejais PVM mokėtojo statusas gali sukelti daugiau išlaidų nei naudos.
Vis tik „Buhalteria.lt“ finansų direktorė J.Drobinova tikina, kad realybėje pasitaiko labai įvairių situacijų ir jos ne visada atitinka teorinius modelius. Anot jos, žinoti PVM įstatymą neužtenka – būtina jį suprasti ir mokėti pritaikyti versle.
„Mūsų klientas iš Mokesčių inspekcijos gavo oficialų laišką, informuojantį apie prievolę registruotis PVM mokėtoju, kuri atsirado jau prieš kelis mėnesius. Atlikęs apskaitos darbus ir išanalizavęs kliento veiklos ypatumus, dokumentus ir kitą informaciją, buhalteris identifikavo, kad nors klientas pasiekė 45 tūkst. Eur pajamų riba, jam netaikoma prievolė registruotis PVM mokėtoju dėl išlygų, numatytų LR PVM įstatyme“, – sako Julija Drobinova.
Ji pabrėžia, kad galų gale viskas priklauso nuo konkrečios situacijos, tad prieš priimant sprendimą rekomenduojama pasitarti su profesionalia buhalterines paslaugas teikiančia įmone – patyrusių specialistų komanda gali pasidalinti ilgamete patirtimi, sukaupta dirbant su klientais iš įvairių sektorių.