„Vyksta intensyvūs darbai, tiek vakar, tiek šiandien aktyviai šalinami gedimai. Dienos pabaigoje turėsime dar keliasdešimt tūkstančių vartotojų, kuriems bus atstatyta elektra, bet per šiandieną nepavyks atkurti tiekimo visiems. Ar tai užtruks iki šeštadienio, negaliu pasakyti“, – trečiadienį LRT radijui teigė R.Radvila.
„Ta stichija, kurią turėjome Lietuvoje, ji nėra eilinė. Dėl to laikas yra toksai. Ir tos pajėgos, kurias skiriame yra maksimalios“, – tvirtino jis.
Šiuo metu gedimus tinkle remontuoja 240 ESO brigadų, daugiau nei 1 tūkst. energetikų ar kito personalo. R.Radvila tvirtina, be skirstytojo personalo, prie tinklo atstatymo dirba ir rangovų brigados – yra sutelktas maksimalus įmanomas pajėgumas.
„Reikia suprasti, kad šiandienai skaičiuojant žmones, dirbančius laukuose, mes skaičiuojame didžiąją dalį Lietuvos energetikų. Dirba mūsų brigados, rangovų brigados. (...) Papildomai dar bendraujame su kolegomis iš Latvijos, galbūt pasitelksime ir jų pagalbą“, – komentavo R.Radvila.
Antradienio rytą pateiktais ESO duomenimis, elektros po audros vis dar neturi 66 tūkst. 664 vartotojai, gyvenantys Anykščių, Kupiškio, Panevėžio ir kituose rajonuose.
Kam bus skirtos kompensacijos?
Klientus, kuriems buvo arba vis dar yra sutrikęs elektros energijos tiekimas, ESO informuoja apie kompensacijų tvarką.
„Suprantame klientų patiriamus nepatogumus, todėl mūsų ir rangovų elektrikai, inžinieriai dirba minimaliu poilsio režimu ir didžiajai daliai vartotojų, kurie šiuo metu dar neturi elektros energijos, tiekimas bus atnaujintas per artimiausią parą. Tuo pačiu, norime informuoti, kad gyventojams, kurie elektros neturės ilgiau nei 72 valandas, ESO, kaip numato įstatymai, išmokės kompensacijas“, – sakė ESO atstovė ryšiams su visuomene Rasa Juodkienė.
Galiojantys teisės aktai numato, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) turi priimti sprendimą dėl avarijos fakto ir teritorijos. Tuomet kompensuojama tiems vartotojams, kuriems elektros energijos tiekimas sutrikęs virš 72 valandų. Kompensacijų dydis skaičiuojamas individualiai, kaip numato įstatymas.
ESO audros padarytos žalos duomenys rodo, kad avarijos zona bus paskelbta visoje šalyje, tačiau galutinį sprendimą dėl fakto ir teritorijos priims VERT. Po priimto VERT sprendimo, ESO patys susisieks su klientais, kuriems priklauso kompensacija.
Pasak ESO, kompensacija yra skaičiuojama nuo elektros tiekimo sutrikimo pradžios iki elektros tiekimo atstatymo. Gali pasitaikyti situacijų, kai tvarkant sutrikimus, randamas daugiau nei vienas pažeidimas toje pačioje ar kitos įtampos linijoje. Pavyzdžiui, pašalinus gedimą vidutinės įtampos (10 kV) linijoje, siunčiamos SMS žinutės vartotojams apie pašalintą elektros tiekimo sutrikimą.
Jeigu gavę SMS klientai vis dar neturi elektros energijos, prašoma registruoti sutrikimą ir ieškomas bei šalinamas pažeidimas arčiau objekto esančiose žemos įtampos (0.4 kV) linijose. Tą galima padaryti ESO sutrikimų žemėlapyje. Tokiais atvejais kompensacija yra skaičiuojama už visą laikotarpį nuo elektros tiekimo sutrikimo pradžios iki elektra kliento objekte yra atstatyta, nepriklausomai nuo tarpinių pažeidimų šalinimo darbų eigos.
Teisės aktai numato, kad avarijos atveju elektros energijos tiekimo neatstačius daugiau nei per 72 valandas, vartotojui turi būti išmokama kompensacija. Jos dydis priklauso nuo atjungimo trukmės ir klientui priskaičiuotos persiuntimo paslaugos mokesčių sumos per kalendorinius metus (vienkartinė fiksuota 30 proc. dedamoji nuo vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių metinės sumos ir kintamoji 0,7% dedamoji nuo vartotojo persiuntimo paslaugos mokesčių sumos už kiekvieną papildomą vėlavimo valandą).
ESO skaičiuoja, kad jeigu vidutiniam vartotojui Lietuvoje, kurio suvartojimas yra apie 150 kWh/mėnesį, elektros tiekimas nebuvo atnaujintas per 72 val., jam priklauso beveik 35 Eur dydžio fiksuota kompensacijos dedamoji bei 0,82 Eur dedamoji už kiekvieną vėlavimo valandą.