Moterys dovanomis rūpinasi anksčiau
Apklausos duomenimis, 13 proc. planuojančių dovanas iš anksto, jas jau įsigijo – 7 proc. teigia dovanas pirkę „Juodojo penktadienio“ išpardavimų metu, 6 proc. dar iki jo. Taip pat net 50 proc. apklaustųjų neplanuoja kalėdinio apsipirkimo palikti paskutinei minutei – dovanomis rūpinsis dar neįsisiūbavus kalėdinei karštinei. Planuoti ir iš anksto pirkti dovanas labiau linkusios moterys negu vyrai, o aktyviausiai nuolaidomis ir išpardavimais prieš šventes naudojasi jaunimas, t. y. 18–29 metų apklaustieji.
Latvijoje ir Estijoje dovanas iš anksto planuoja įsigyti atitinkamai 65 proc. ir 43 proc. gyventojų, latviai aktyviau naudojasi „Juodojo penktadienio“ nuolaidų pasiūlymais – tokį atsakymą pasirinko 14 proc. respondentų šioje šalyje.
10 proc. respondentų Lietuvoje atskleidė, jog kalėdinių dovanų pirkimą atideda paskutinei minutei. Atidėlioti dovanų pirkimą labiau linkę vyrai, o pagal amžiaus grupes, dažniausiai prieš pat šventes apsipirkinėti linkę 40–49 metų respondentai. Kaimyninėse Baltijos šalyse paskutinę minutę dovanas perka daugiau gyventojų: Estijoje – 18 proc., Latvijoje – 17 proc.
Rūta Ežerskienė, „Citadele“ banko valdybos narė, atsakinga už Baltijos šalių mažmeninę bankininkystę teigia, jog šventinių dovanų įsigijimas laiku parodo gebėjimą planuoti savo biudžetą – kuo anksčiau pradedama galvoti apie išlaidas šventėms, tuo protingiau galima jas suplanuoti ir paskirstyti.
„Siekiant išvengti didelių išlaidų vienu metu ir streso, paskutinę minutę ieškant, kaip nustebinti artimuosius, rekomenduotina dovanas įsigyti palaipsniui. Juolab, kad kartais prieš pat šventes gali atsirasti neplanuotų išlaidų. Galima susidaryti dovanų sąrašą, kuris padės planuoti ne tik laiką, bet ir sutaupyti – galbūt dalį dovanų iš anksto nuperkant akcijų metu. Tačiau reikia nepamiršti, kad šventės yra ne apie brangias dovanas, o apie laiką kartu su artimaisiais. Taip pat nelikime abejingi – dalintis, paaukoti ar tiesiog pradžiuginti nuoširdžiu dėmesiu yra kur kas prasmingiau ir smagiau nei pirkti ar gauti dovanas“, – sako Rūta Ežerskienė.
Fizinė dovanų prekyba išlieka populiariausia
Apklausos duomenimis, kalėdinių dovanų Lietuvos gyventojai dažniausiai ieško prekybos centruose. Lietuvoje tokį apsipirkimo būdą renkasi 65 proc., Latvijoje – 64 proc., Estijoje – 58 proc. apklaustųjų. Lietuvos internetinėse parduotuvėse dovanų ieškoti planuoja 56 proc. respondentų, tuo tarpu kitose Baltijos šalyse vietinės interneto parduotuvės mažiau populiarios – Latvijoje jose apsipirks tik 33 proc. apklaustųjų, o Estijoje – 43 proc.
Užsienio el. platformose apsipirks 22 proc. respondentų Lietuvoje, 23 proc. Latvijoje ir 22 proc. Estijoje.
Taip pat apklausos duomenys rodo, kad Lietuvoje amatininkų mugėse apsipirkti planuoja 17 proc., Latvijoje – 24 proc., Estijoje – 13 proc. gyventojų. Latvijoje ir Estijoje socialinių įmonių pagamintas dovanas planuoja pirkti 4 proc., o Lietuvoje – dvigubai daugiau – 8 proc.
Beveik dešimtadalis respondentų, arba 8 proc. dovanas planuoja ruošti patys. Tą patį nurodė ir 10 proc. estų bei 10 proc. latvių. Lietuvoje savadarbes dovanas dovanoti dažniausiai planuoja jaunimas iki 29 metų.
13 proc. respondentų prisipažino apskritai neplanuojantys pirkti kalėdinių dovanų. Latvijoje šis skaičius mažesnis – vos 9 proc., tuo tarpu Estijoje – beveik penktadalis (19 proc.).
„Citadele“ banko užsakymu tyrimų agentūra „Norstat“ 2023 metų lapkritį atliko reprezentatyvią gyventojų apklausą apie kalėdinių dovanų pirkimą. Internetu buvo apklausta mažiausiai po 1000 gyventojų nuo 18 iki 74 metų Lietuvoje, Latvijoje ir Estijoje.