Kas lauks klientų?
„Informuojame, kad UAB „EGTO energija“ nutraukia savo veiklą nuo šių metų rugsėjo 15 dienos ir tolimesnį elektros energijos tiekimą visiems esamiems klientams perleidžia kitam nepriklausomam tiekėjui – UAB „Enefit“.
Apie tai pirmasis pranešė LRT radijas.
Tiesa, laiške klientams minima, kad kainodara ir sutarties sąlygos išliks nepakitusios, o elektros energijos tiekimas bus sklandus.
„EGTO energija“ klientai susirūpino, kas nutiko ir kas jų laukia toliau. Vienas vyras teigė, kad dar tą patį pirmadienį norėjo perrašyti vieną iš objektų, greičiausiai pas kitą elektros energijos tiekėją, tačiau įmonės konsultantai jau tada patikino, kad dėl techninių kliūčių to padaryti negalima.
Mindaugas, kuris iki šiol buvo „EGTO energija“ klientas, patikino, kad greičiausiai ir liks „Enefit“. Kadangi „Enefit“ biržos planas bus toks pat ir niekas nepasikeis, vyras kol kas neketina pereiti kitur.
„Ar jau galima konstatuoti, kad reforma nepavyko? Nežinau, kaip jūs, bet aš tai galiu. Taip atrodo valstybinis fiasko“, – trečiadienį feisbuke nuomone pasidalijo smulkusis verslininkas Mindaugas Busila. Nors anksčiau buvo kalbama apie konkurenciją, anot jo, dabar liko tik monopolis.
„Citadele“ banko ekonomistas Aleksandras Izgorodinas tokį taip pat įvertino susiklosčiusią situaciją. Ekonomisto manymu, valstybės sukurtas lengvas įėjimas į elektros energijos tiekimo rinką lėmė tai, kad į rinką atėjo dalis žaidėjų, kurie nebuvo pasiruošę rinkoje išlikti ilgą laiką dėl finansinių galimybių.
Kai buvo sugriežtinta tvarka, kiti smulkesni žaidėjai galbūt suprato, kad nebeturi finansinių išteklių. Todėl jis mano, kad ilgainiui konkuruos patys stipriausi žaidėjai.
Tačiau ekonomistas atkreipė dėmesį, kad šioje rinkoje turi dalyvauti tos įmonės, kurios yra finansiškai pajėgios atlaikyti spaudimą.
Kalbėdamas apie konkretų „EGTO energijos“ atvejį, jis tikino, kad tai klientams neturėtų sukelti didelio nerimo – klientai perleisti kitai įmonei, o sutarčių sąlygos nesikeis.
Visgi jis turi ir kritikos. „Įmonės, kurios praneša vartotojams apie pasitraukimą iš rinkos 11.00 val. vakaro, kelia tam tikrų klausimų iš vartotojų pusės. Jeigu tas procesas yra neišvengiamas ir, matyt, kad pasitrauks iš rinkos, būtų korektiška apie tai vartotojams pranešti darbo valandų metu, kad žmonėms nekiltų stresas“, – komentavo A.Izgorodinas.
Elta skelbia, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) panaikino bendrovės „EGTO energija“ leidimą vykdyti elektros energijos tiekimo veiklą. Rinkos reguliuotojas nustatė, kad „bendrovė neužtikrina nuosavo kapitalo dydžio veiklai bei nebeturi galiojančios balansavimo paslaugų sutarties“.
VERT dar balandį įspėjo „EGTO energiją“ dėl per mažo įstatinio kapitalo, kuris, pagal Elektros energetikos įstatymą, turi būti ne mažesnis negu pusė įstatinio kapitalo dydžio – kas užtikrintų įmonės finansinį stabilumą. Reguliuotojas įpareigojo įmonę iki birželio 9 d. ištaisyti nustatytus trūkumus ir pateikti VERT tai įrodančius dokumentus, taip pat informavo kad neįvykdžius įpareigojimo, leidimas vykdyti nepriklausomo elektros energijos tiekimo veiklą galiojimas gali būti panaikintas.
„Bendrovės prašymu, trūkumų ištaisymo ir tai įrodančių dokumentų terminas buvo pratęstas iki šių metų rugsėjo 1 dienos. Įvertinusi bendrovės pateiktą informaciją, VERT konstatavo, kad pažeidimai nėra pašalinti“, – skelbia VERT.
Kelia klausimą dėl konkurencijos
Ar tikrai pakanka konkurencijos? Tokį klausimą taip pat kėlė „Luminor“ vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas. „Elektros rinkos liberalizavimas įvyko didelių turbulencijų metu“, – priminė jis. Ekonomisto teigimu, labiau sukrėtė „Perlas energijos“ pasitraukimas iš rinkos, išsigandus sparčiai pradėjusių kilti elektros energijos kainų.
Pasak ekonomisto, Konkurencijos taryba turėtų imtis veiksmų ir pagalvoti, kaip pritraukti daugiau žaidėjų.
Prisidėti turėtų ir patys vartotojai, pasirinkdami su biržos kainomis susietą planą. Tokiu atveju, aiškiai matosi, kokia dalis sumokamos elektros energijos tiekėjui. Jei vartotojai ir toliau pasiliks prie ilgos trukmės ir fiksuotų planų, tikėtina, kad ilgainiui sumokės daugiau ir tai bus lyg „patogesnis“ gyvenimas pačiam tiekėjui. Visgi neaišku, ar ateityje nebus sukrėtimų, kurie padidins elektros energijos kainą biržoje.
Energetikos ekspertas Vidmantas Jankauskas portalui lrytas.lt teigė, kad šio nepriklausomo elektros tiekėjo veiklos stabdymas nėra itin skaudus – „EGTO energiją“ buvo pasirinkę daugiau nei 5700 vartotojų, kurie labai paprastai buvo perduoti kitam tiekėjui. Tad šiuo atveju viskas turėtų būti kiek paprasčiau: nereikės atsidurti garantiniame elektros tiekime ir tik tada rinktis naują nepriklausomą elektros energijos tiekėją.
„Labai neskaudus dalykas, palyginti su tuo, kas buvo prieš metus“, – kalbėjo V.Jankauskas, užsimindamas apie nepriklausomo elektros tiekėjo „Perlas Energija“ žlugimą 2022 m. rugpjūtį. Tuomet įmonės klientai buvo nukreipti į garantinį elektros tiekimą, o naująjį elektros tiekėją turėjo pasirinkti vėliau.
Įmonės vadovas tuomet aiškino, kad nuo 2021 metų pabaigos tęsiasi energetinių resursų brangimas, teikti vartotojams fiksuotos kainos planus tampa nebeįmanoma, todėl ir priimtas toks sprendimas.
Anot V.Jankausko, dar vieno nepriklausomo elektros energijos tiekėjo veiklos stabdymas reiškia, kad smulkesniems sunku išsilaikyti po to, kai Valstybinės energetikos reguliavimo taryba (VERT) ėmėsi griežtinti ir kelti didesnius reikalavimus nepriklausomiems elektros tiekėjams.
„Suprantama, kad jei daugiau reikalausime – turėsime mažiau tiekėjų“, – sakė ekspertas. Jau anksčiau buvo matyti, kad trys didieji elektros tiekėjai stovi mūru ir jie neprapuls – mat yra Baltijos šalių didžiųjų energetikos kompanijų dukterinės įmonės. „Mes prie to ir einame“, – teigė jis.
Įdomu ir tai, kad imtasi panašios taktikos, kuria pasinaudojo „Perlas Energija“, – apie pokyčius pranešti nepatogiu laiku. Prieš metus „Perlas Energija“ žiniasklaidai šią žinią pristatė penktadienio darbo pabaigoje, o „EGTO energija“ klientams pranešė bene pirmadienio vidurnaktį.
Ekonomistas Marius Dubnikovas portalui lrytas.lt patikino – konkurencija tarp nepriklausomų elektros energijos tiekėjų išliks, o lietuviai, latviai ir estai dėl kainų tikrai nesugalvos tarpusavyje tartis. Nors jis nepateisino įmonės sprendimo naujienas pranešti po kelių dienų, pašnekovas svarstė, kad galbūt galėjo suveikti žmogiškasis faktorius ar sistemų trikdžiai. Vis tik veiklą stabdanti įmonė ir taip turi daug reikalų.
„Labai gaila, kad mažieji dalyviai neištveria konkurencijos. Pagrindinė priežastis, ko gero, yra rinkos nestabilumas“, – pridūrė M.Dubnikovas. Dėl Rusijos vykdomo karo Ukrainoje šie svyravimai veikia ne tik Lietuvą, bet ir Europos Sąjungą.
Tačiau tai nereiškia, kad po kelerių metų į rinką negali ateiti naujų įmonių. Svarbiausia, kad bendrovė būtų finansiškai stabili.
ESO žada užtikrinti sklandų klientų duomenų perkėlimą į „Enefit“
Nepriklausomam elektros energijos tiekėjui „EGTO Energija“ sustabdžius veiklą ir įsipareigojimus klientams perėmus „Enefit“, „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) skirs papildomus resursus ir pasirūpins, kad klientų perkėlimo procesas įvyktų sklandžiai, rašoma ESO pranešime žiniasklaidai.
Buvusiems „EGTO Energija“ klientams nereiks atlikti jokių papildomų veiksmų. Elektros energija bus tiekiama įprastai. „Enefit“ perims „EGTO Energija“ įsipareigojimus daugiau nei 7300 klientų. Techninis klientų duomenų perkėlimas į „Enefit“ užtruks kelias dienas. „Enefit“ taip pat konsultuoja klientus ir atsako į iškilusius klausimus.
„Elektros energijos sektoriaus transformacija ir rinkos liberalizavimas kai kuriems tiekėjams sukėlė sunkiai įveikiamų iššūkių, tačiau rinkoje veikiantys žaidėjai siūlo klientams konkurencingas sąlygas, o ESO, kaip operatorius, padeda sklandžiai įvykdyti klientų perkėlimą ir užtikrina nenutrūkstamą elektros energijos tiekimą visiems vartotojams nepriklausomai nuo to, su kuriuo tiekėju pasirašyta sutartis“, – sakė Audrius Buivydas, ESO Sprendimų klientams departamento vadovas.
Primenama, kad tiek 5691 buitinis, tiek 1697 verslo klientai turi teisę naujai sudaryti sutartį su jų poreikius geriausiai atitinkančiu nepriklausomu tiekėju.
„Enefit“ atstovai portalą lrytas.lt taip pat patikino, kad dabar svarbiausias uždavinys – užtikrinti nenutrūkstamą elektros energijos tiekimą visiems privatiems ir verslo klientams.
„Jų turėta kainodara ir esminės sutarties sąlygos išliks nepasikeitusios. Taip pat stengiamės, kad EGTO klientai sklandžiai gautų visą informaciją apie paslaugų tęstinumą ir sąlygas. Detalią informaciją vartotojai artimiausiu metu ras mūsų svetainėje, o kolegos klientų aptarnavimo centre bus pasirengę atsakyti į visus klausimus“, – užtikrino „Enefit“ vadovas Vytenis Koryzna.
„Visiems privatiems klientams mes garantuojame galimybę naudotis energija, pagaminta iš atsinaujinančių šaltinių, ir mums svarbu, kad visa namams mūsų tiekiama elektra liktų 100 proc. žalia. Kadangi iki šiol visų EGTO paslaugų vartotojų naudota elektra nebuvo žalioji, privatiems jos klientams savo lėšomis užtikrinsime žalios energijos tiekimą. Toks pokytis nepareikalaus iš vartotojų jokių papildomų mokesčių ar pastangų, bet suteiks jiems papildomą vertę“, – toliau dėstė „Enefit“ vadovas.
Akcentuojama, kad žalioji energija tokiu būdu bus užtikrinta tik buvusiems privatiems „EGTO energija“ klientams, o verslo klientai žaliąja energija galės naudotis pagal bendrovės siūlomų mokėjimo planų sąlygas
Portalas lrytas.lt dėl komentaro taip pat kreipėsi ir į „EGTO energijos“ atstovus.