Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) atstovė Dalia Malinauskienė portalui lrytas.lt nurodė, jog vertėtų peržiūrėti tarp kelionių organizatoriaus ir turisto sudarytą sutartį, kurioje turėtų būti aptariamos ir force majeure sąlygos.
„Paprastai, esant force majeure aplinkybėms, kurių negalima numatyti arba išvengti, ar kuriomis nors priemonėmis pašalinti, kelionių organizatorius neturėtų atlyginti turisto patirtos žalos dėl perkėlimo į kitą viešbutį, kuris yra prastesnės kokybės nei ankstesnis, ar kitos patirtos žalos.
Tačiau kelionių organizatorius turėtų vykdyti visus sutartyje prisiimtus įsipareigojimus, pavyzdžiui: evakuoti turistus į saugią vietą, parskraidinti turistus namo ir pan.“ – nurodė D.Malinauskienė.
Civilinis kodeksas numato, jog turistas turi teisę nutraukti organizuotos turistinės kelionės sutartį nemokėdamas sutarties nutraukimo mokesčio, jeigu organizuotos turistinės kelionės tikslo vietoje ar visiškai greta atsiranda nenugalimos jėgos aplinkybių, dėl kurių gali tapti neįmanoma vykdyti organizuotą turistinę kelionę ar nuvežti keliautojus į organizuotos turistinės kelionės tikslo vietą.
Tad tai galioja tiems, kurie turi nusipirkę kelionės bilietus į gaisrų niokojamas Korfu ir Rodo salų vietas.
„Tokiu atveju keliautojas turi teisę reikalauti, kad jam būtų grąžinti už organizuotą turistinę kelionę sumokėti pinigai, tačiau jam nesuteikiama teisė papildomai gauti žalos atlyginimo“, – komentavo VVTAT atstovė.
Anot jos, pirmiausiai vartotojas su konkrečiu reikalavimu turi raštu kreiptis į paslaugos teikėją, pateikdamas reikalavimą pagrindžiančius įrodymus.
Nepavykus susitarti vartotojas dėl ginčo sprendimo turi teisę kreiptis į VVTAT.
VVTAT kiekvieną ginčą dėl turistinės kelionės sutarties nutraukimo ir už kelionę sumokėtų pinigų grąžinimo sprendžia individualiai, įvertinusi ginčo šalių pateiktus dokumentus ir įrodymus, kelionės atsisakymo terminus, aplinkybes, priežastis ir pan.
„Nagrinėjant ginčą bus atsižvelgta į konkrečią situaciją, ar kelionės tikslo vietoje buvo tuo metu gaisrų ar jų pasekmių požymių ir todėl nebuvo galima poilsiauti įprastinėmis sąlygomis, kokia kelionių organizatoriaus informacija apie situaciją saloje buvo teikiama turistui.
VVTAT visada skatina tiek vartotojus, tiek kelionių organizatorius tartis dėl galimybių atidėti organizuotą turistinę kelionę vėlesniam laikui, pakeisti kelionės kryptį arba priimti kitokį kompensacijos pasiūlymą (pavyzdžiui, rinktis kelionės kuponą), t. y. ieškoti abiem šalims tinkamo sprendimo.
VVTAT ragina vartotojus siekti taikaus šalių susitarimo ir įvertinti galimybes dėl sutarties pakeitimo, o sutarties nutraukimą naudoti tik kaip galutinę priemonę, neradus kitų bendrai priimtinų sprendimo būdų“, – teigė D.Malinauskienė.
Kur kreiptis, prireikus pagalbos
Portalas lrytas.lt primena, kad Užsienio reikalų ministerija (URM) rekomenduoja Lietuvos piliečiams įvertinti būtinybę keliauti į salą.
„Lietuvos piliečiai, esantys Graikijoje, raginami sekti vietos tarnybų rekomendacijas, o esantiems Rodo saloje prireikus skubios konsulinės pagalbos kreiptis į ambasadą“, – Eltai sakė URM atstovė spaudai Paulina Levickytė.
Patariama sekti vietos tarnybų rekomendacijas, o prireikus konsulinės pagalbos kreiptis į ambasadą.
„Jei esate Rodo saloje ir dėl gaisrų jums reikalinga pagalba, informuojame, kad galite kreiptis Graikijos užsienio reikalų ministerijos krizių valdymo centro specialiomis pagalbos linijomis: +30 210–3681730 ; +30 210–3681259 ; +30 210–3681350. Trumpuoju telefonu 112. Greitosios pagalbos trumpasis numeris 166“, – skelbė ministerija.
Primenama, kad Lietuvos ambasados Graikijoje kontaktinis telefonas +30 210 7294357, el.paštas: amb.gr@urm.lt.
Prireikus skubios konsulinės pagalbos ambasados nedarbo valandomis galima kreiptis telefonu +370 5 236 2444.
Taip pat pranešama, kad nuo liepos 23 d. 17.00 val. Rodo oro uosto T1 terminale veiks Graikijos užsienio reikalų ministerijos konsultacinis langelis, skirtas užsienio turistams.