Idėja gimė iš trūkumo
Dar 2017 m. K.Valiukevičius su šeima sulaukė draugų pakvietimo atvykti į Kanadą. O kaip gi be lauktuvių? Karolis prisimena ieškojęs kokių nors marškinėlių su Lietuvos atributika, kad tai būtų ir artima širdžiai, ir naudinga dovana. Deja, to, ko jis įsivaizdavo, nerado, krepšinio simboliais papuoštos prekės jam netiko, tad lauktuvėms išrinko visai ką kita, bet mintis apie drabužių su lietuviška atributika trūkumą niekur nedingo.
„Visada svajojau ką nors sukurti, bet nežinojau, ką ir kaip, nežinojau, kokio verslo imtis. Turėjau minčių užsiimti statybinių medžiagų pardavimais, bet tam reikia didelio kapitalo, tai vis numesdavau šią mintį. O čia taip viskas palengva išėjo. Neradome, nusprendė patys sukurti ir parduoti.
2017 m. pabaigoje paėmiau 2 tūkst. eurų paskolą, nusipirkome įrangą ir taip viskas po truputį užsikūrė“, – portalui lrytas.lt pasakojo K.Valiukevičius, „Puoškis lietuviškai“ verslo įkūrėjas.
Iš kur noras puoštis lietuviškai? Juk netrūksta emigruojančių lietuvių ar net gyvenančių šalyje ir burnojančių, kaip viskas negerai.
„Mūsų aplinkoje tokių žmonių nėra. Taip, galima kartais pabumbėti dėl valdžios sprendimų, mokesčių, taip yra visame pasaulyje, visi kažkiek tuo nepatenkinti. Bet mes vis tiek didžiuojamės būdami lietuviai, o į tuos, kurie šalies nemyli, yra viskuo nepatenkinti, nesame orientuoti. Mūsų klientai kitokie“, – nusišypsojo pašnekovas.
Puošia baltų raštais
Pagalvojus apie lietuvišką atributiką galvoje tikriausiai ne vienam iškyla Vyčio, Gedimino bokšto, kitų populiarių vietų ar žymių asmenybių vaizdai, tačiau Karolis nuėjo kitu keliu. Ant marškinėlių, džemperių, kuprinių ir kitų aksesuarų jis spausdina baltų ženklus.
„Mūsų šeimai baltų raštai, baltų kultūra yra artima, nes žmona etnologė, ji šitą sritį gerai išmano, žino baltų ženklų reikšmes, gali apie jas papasakoti.
Žinoma, turime ir drabužių su Vyčiu. Vos tik pradėjome šį verslą, apie 80 proc. pardavimų sudarė drabužiai su Vyčiu, o dabar viskas apsivertė – jų nuperka vos vieną kitą. Dabar dauguma renkasi baltų raštus.
Manau, kad žmones vilioja mūsų žinojimas. Anksčiau ir mugėse dalyvaudavome, kuriose klientai prieidavo ir klausdavo, ką vienas ar kitas ženklas reiškia. Mes jiems papasakodavome, jie susidomėdavo ir tada vietoje Vyčio išsirinkdavo kokį nors jam artimą baltų raštą“, – kalbėjo verslininkas.
Tačiau ne visais aspektais gyventojai keičia savo nuomonę. Štai K.Valiukevičius pastebi, kad lietuviai prisibijo spalvų. Kaip jis pasakojo, užėję į dirbtuves žmonės net paklausia, kokių spalvų drabužių turima, tačiau galų gale vis tiek išsirenka juodą apdarą.
„Net kartais truputį dėl to gaila, nes aš labai mėgstu spalvas, bet produkciją tenka daryti tamsesnę, juodą, pilką, nes tik tokius daiktus žmonės perka. Galbūt žmonės bijo išsiskirsti, net nežinau, kodėl jų pasirinkimas yra būtent toks“, – svarstė K.Valiukevičius.
Metė samdomą darbą
Anksčiau Karolis dirbo samdomą darbą – tarptautinėje įmonėje buvo projektų vadovu. Kurį laiką jis derino šią veiklą ir savą verslą, tuo metu ir dirbtuvių neturėjo, viską darė namuose. Visgi dabar jis jau pilna koja atsidavęs savam verslui.
„Svetainėje turėjome visą įrangą, tai grįždavęs po darbo namo ten atsisėsdavau ir vis paruošdavau po kelis džemperius, marškinėlius. Iš pradžių tai buvo lengvas papildomas darbas, bet po truputį skambučių su klausimais ir užsakymų ėmė daugėti. 2019 m. pavasarį jau susivokiau, kad turiu apsispręsti, kurį darbą pasirinkti, nes nei samdomame darbe, nei savame nebegalėjau suspėti visko gerai padaryti. Nebegalėjau 100 proc. gerai dirbti ir ten, ir ten.
Aš mėgstu iššūkius, tai nusprendžiau pabandyti visą laiką skirti savo verslui. Bet, žinoma, gelbėjo tai, kad žmona liko samdomame darbe. Juk natūralu, kad man išėjus iš darbo šeimos pajamos iš pradžių kiek sumažėjo, o reikia turėti, už ką pavalgyti, vaikus pamaitinti“, – prisiminė Karolis.
Ir sprendimas buvo geras – vyrui darbas patinka, o jau ir uždirba daugiau nei ankstesnėje darbovietėje. Be to, nors žmona turi kitą darbą, prie šio verslo taip pat prisideda – rengia tekstus apie baltų ženklų reikšmes, kurie talpinami el. parduotuvės svetainėje, socialiniuose tinkluose. Dukra ir sūnus taip pat kartas nuo karto kimba į pagalbą lupdami lipdukus, kai raštai ant drabužių jau atspausdinami. Tad šis verslas suburia visą šeimą.
Svarbiausia – planuoti finansus, turėti veiksmų planą
Verslui vystyti, atrodytų, ne patys ramiausi ir tinkamiausi laikai, tačiau Karolis visada rado sprendimus. Štai vos spėjus įsivažiuoti visą pasaulį pakirto pandemija ir, nors nerimo pradžioje buvo, veiklos ši situacija nenusmukdė, o net priešingai – pardavimai smarkiai šovė į viršų.
„Prasidėjus pandemijai sukau galvą, ką daryti. Tada priėmiau intuityvų sprendimą – padidinau pinigus reklamai. Tai suveikė. Pagalvojau: velnias, kodėl anksčiau to nepadariau, juk tai logiška – be reklamos šiais laikais nieko nebus“, – juokėsi vyras, pripažindamas, kad pažvelgus atgal visi verslo pradžioje patirti sunkumai dabar atrodo juokingi, nes tai visai nebuvo bėdos, jos tik taip atrodė dėl nežinojimo, kaip elgtis ir kaip reaguoti.
Tačiau augant verslui auga ir sunkumai, su kuriais tenka susidurti, todėl K.Valiukevičius džiaugiasi prisijungęs prie „Swedbank“ vykdomos „Smulkaus verslo akademijos“. Joje įgijo būtinų žinių sėkmingo verslo vykdymui ir vieno svarbiausių įgūdžių – finansų valdymo.
„Anksčiau sugalvodavau idėją ir nesukdavau per daug galvos planuodamas. Na, pavyzdžiui, sugalvoju, noriu, jog šiemet pardavimai siektų 100 tūkst. eurų. Bet kaip tai padaryti, nežinodavau, ir apie tai net nelabai galvodavau, darydavau viską iš intuicijos.
Po dalyvavimo „Swedbank“ akademijoje mūsų pardavimai išaugo dvigubai. Pamenu, lektorius paragino užsibrėžti neįgyvendinamą tikslą, pasirašyti skaičius didesnius, nei realybėje jie galėtų būti. Tada ramiai užsirašiau, kad noriu pardavimus padvigubinti. Bet taip ir nutiko, pavyko šį tikslą įgyvendinti“, – džiaugėsi K.Valiukevičius.
Tačiau, kaip jis aiškino, vien tikslo užsirašyti negana, lektorius liepė išskaidyti tikslus į mažesnius – kiekvieno mėnesio, sugalvoti veiksmų planą, kaip tuos tikslus pasiekti.
„Man tai labai padėjo, nes galiu kaskart pasižiūrėti, koks yra mėnesio planas ir kokios užduotys, tada visada ramu, žinau, ką bei kaip reikia padaryti. O anksčiau man tos ramybės tikrai trūko, seniai kada buvau ramiai miegojęs ir nesinervinęs, visada galvodavau, ar užteks pinigų atlyginimas ir mokesčiams sumokėti, paskoloms aptarnauti. Tada tikrai psichologiškai sudėtinga vykdyti veiklą, kai galvoje nuolat sukasi mintys, jog pinigų trūksta. Dabar išmokau ir planuoti, ir taupyti, ir įdarbinti turimus pinigus.
Šiemet taip pat planuoju pardavimus padidinti 40 proc. ir šįkart noriu padidinti ne tik pardavimus, bet ir pelną. Jau esu susiplanavęs, kaip tai padarysiu, dabar visada rimtai planuoju savo finansus, atsižvelgiu į išlaidas, turiu strategiją“, – pasakojo K.Valiukevičius.
Tai gali skambėti kaip itin sudėtingas planas, tačiau pašnekovas teigė visus tikslus, metines išlaidas atlyginimams, nuomai, mokesčiams ir visoms kitoms reikmėms, veiksmų planus susižymintis paprasčiausioje „Excel“ lentelėje.
„Net neabejoju, kad daugelis naujų verslininkų susiduria su ta pačia problema, jie, kaip ir aš, nežino, ką ir kaip reikia daryti. Juk aš nesu baigęs verslo vadybos ar su finansais susijusių mokslų, todėl viską dariau iš nuojautos. O dabar jau sužinojus esminius principus pasidarė gerokai lengviau vystyti verslą“, – pripažino K.Valiukevičius.
Šiuo metu jis imasi ir įmonės plėtros, atsiradus daugiau apyvartinių lėšų perka naujus įrengimus, netrukus startuos ir nauja el. parduotuvė, skirta Latvijos rinkai.
„Po truputį augame, o Latviją plėtrai pasirinkome todėl, kad mūsų, baltų, istorija yra bendra. Kas tinka mums, tinka ir latviams, o jie, mano nuomone, net daugiau žino apie baltų simboliką, ten tai plačiau naudojama, tad bandysime žengti žingsnį ten“, – teigė pašnekovas.