„Pircer.lt“ gavo laišką dėl „Džiugas Mix“ tarkuoto kieto sūrio salotoms – mat pasikeitė pakuotė, svoris, bet ne kaina. Portalo stebima prekė šių metų balandžio pabaigoje kainavo kiek virš 2 eurų, o kiekis siekė 200 gramų, tačiau anksčiau buvo 250 gramų.
Lenkija imasi panašios politikos
Vienkartinių nosinaičių pakuotėje nebe 10, o tik 8, pusės kilogramo talpos kefyro indeliai sumažėjo iki 420 gramų, garsiojoje „Paukščių pieno“ šokolado dėžutėje dar pernai metų gruodį kiekis siekė 360 gramų, o šiemet jau 340 gramų. Šiuos pokyčius gali pastebėti tik patys akyliausi.
Lenkijos mažmenininkai ir maisto produktų gamintojai, siekdami nuslėpti didėjančias išlaidas ir dviženklės infliacijos įtaką, griebiasi pakuočių mažinimo, rašoma leidinyje „Financial Times“. Šis procesas reiškia, kad vartotojams produkcija parduodama mažesniais kiekiais arba sumažinama kokybė, tačiau kaina išlieka tokia pati.
„Lenkijoje po to, kai dėl Rusijos įsiveržimo į Ukrainą smarkiai išaugo gamintojų energijos sąnaudos, plataus vartojimo prekių bendrovės sugalvojo gudrių, nors ir teisėtų būdų nuslėpti faktą, kad jos verčia savo vartotojus mokėti tiek pat už mažesnę kainą. Jos keičia butelių ir vonių formą, plonina valymo kempinėles ir mažina traškučių maišelius“, – teigiama leidinyje.
Esą įvairių prekių gamintojai teigia neturintys kito pasirinkimo – prekių kainų nenori mažinti, todėl ieško kitų būdų, kaip išlaikyti stabilią kainą net ir aukštos infliacijos fone.
Atkreipiamas dėmesys, kad pirkdami sūrį, pirkėjai įpratę patikrinti, kiek jis sveria ir kokia nurodoma kaina – juk neretai sūris būna supakuotas įvairaus dydžio: 100 gramų, 150 gramų, 250 gramų ar pusė kilogramo.
Tarp pagrindinių Lenkijoje parduodamų produktų „Reckitt“ indaplovių ploviklį „Finish“ nuo šiol parduoda 46 tablečių partijomis, nors anksčiau tablečių pakuotėse buvo 50. Jungtinės Karalystės vartojimo prekių bendrovės „Reckitt Benckiser“ regiono direktorius Paweł Bajorek pažymėjo, kad pakuočių keitimas susijęs su logistiniais iššūkiais – bendrovėms reikia keisti sertifikuotą brūkšninį kodą ant kiekvienos naujos pakuotės.
Katarzyna Grabarna, „Biedronka“ prekių ženklų plėtros vadovė, sakė, kad „ieškodami taupymo galimybių, mes nesame sutelkę dėmesio į savo prekės ženklo produktų svorio ar turinio keitimą“. Anot, „Biedronka“ pirmenybę teikia plastiko kiekio mažinimui pakuotėse ir birių prekių pakuočių bei pristatymų gerinimui.
Tokia tendencija ir už Atlanto
„U.S News & World Report“ naujienų portalui Edgaras Dworskis, vartotojų teisių gynėjas ir buvęs Masačusetso generalinio prokuroro padėjėjas, savo interneto svetainėje „Vartotojų pasaulis“ jau dešimtmečius fiksuoja mažėjančią infliaciją, dar pernai metais teigė, kad pakuočių mažinimas gamintojams patrauklus. Jie žino, kad pirkėjai pastebės kainų padidėjimą, bet neseks grynojo svorio ar smulkių detalių.
Pavyzdžiui, tualetinio popieriaus ritinėlio lapų skaičiaus. Įmonės taip pat gali taikyti gudrybes, kad nukreiptų dėmesį nuo mažinimo, pavyzdžiui, žymėti mažesnes pakuotes naujomis ryškiomis etiketėmis, kurios atkreipia pirkėjų dėmesį.
Įmonės ir kai kurios parduotuvėse JAV padidino daugelio prekių kainas, tačiau kartu taikė ir slaptesnę taktiką, mažinant pakuotes. Tačiau palyginus keletą maisto ar buities prekių pavyzdžių, pastebima, kad prekybininkai siūlo mažesnė kiekį už tą pačią ar mažesnę kainą, analizuojama „Marketplace“ portale.
Pateiktas konkretus sūdytų skrudintų žemės riešutų pavyzdys. Pastebėta, kad „Dollar Tree“ parduotuvėse, kurios JAV garsėja tuo, kad pardavinėja produkcija už dolerį, skrudintų riešutų pakuotė sumažėjo kone perpus.
Praėjusiais metais 1 kilogramo maišelį buvo galima rasti už 1,25 JAV dolerio. Tačiau dabar pakuotės būna 8 uncijų ir lieka po 1,25 JAV dolerio, o jų kaina padidėjo nuo 7,8 cento iki 15,6 cento už unciją, rašoma „Marketplace“.
„Gyvybiškai svarbu, kad „Dollar Tree“ viršytų pirkėjų lūkesčius dėl vertės, nesvarbu, kokia būtų kaina. Mes tai darėme daugiau nei 30 metų, kai kaina siekė 1,00 JAV dolerio, kaip ir dabar, kai kaina siekia 1,25 JAV dolerio“, – teigė parduotuvių tinklo atstovas spaudai. Dollar Tree“, kuris buvo žinomas dėl savo 1 JAV dolerio kainų, 2021 m. didėjant infliacijai taip pat pradėjo didinti standartinę kainą iki 1,25 JAV dolerio.