Trūksta informacijos
ESO įdiegus pirmąjį šeštadalį išmaniųjų skaitiklių, viešojoje erdvėje pasigirdo nemažai nuogąstavimų. Žmonės socialiniuose tinkluose skundėsi, kad gauna didesnes nei įprastai sąskaitas už elektrą, tad sunerimo ir išmaniųjų skaitiklių dar neturintys piliečiai.
„Apskritai, yra nežinomybė – kas tai reguliuos, kiek tiksliai bus nuskaitoma ta informacija nuo skaitiklių. Jau matome, kad sąskaitose yra betvarkės – atsiranda papildomos eilutės nežinia už ką. Jau ir taip yra nežinomumas, o tie skaitikliai prie viso to prisideda“, – portalui lrytas.lt sakė Lietuvos daugiabučių gyventojų teisių gynimo centro vadovas Giedrius Komka.
Jo nuomone, nežinomybės dėl išmaniųjų skaitiklių neatperka nei ESO žadamas patogumas – įdiegus naujovę, gyventojams nebereikės eiti į lauką ar laiptinę nurašinėti duomenų.
„Tiek čia to patogumo – kartą per mėnesį tą padaryti pačiam nėra sudėtinga. Kai yra geri dalykai, apie juos mažai kas kalba, o kai yra informacijos trūkumas, kai nepasiekia žmonių tikra informacija, taip ir išeina“, – pabrėžė G.Komka.
Jam antrino ir Vilniaus Mindaugo g. 16 daugiabučio namo savininkų bendrijos vadovas Robertas Čioglys. Pasak jo, trūksta informacijos, kada skaitikliai bus įdiegti ir ką reikėtų daryti.
„Aš norėčiau žinoti, kada jie tą dalyką darys. Aš visą laiką už elektrą esu pamokėjęs truputį į priekį, nes suapvalinu skaičių. O ESO, neinformuodami, be savininko žinios, ateina, nuima tą skaitiklį, užrašo rodmenis. Jeigu bus permoka, nežinau, ar jie tą dalyką kompensuoja – to negaliu pasakyti.
Jeigu pas tave yra 100 kilovatų permoka, tai yra apie 7 eurus, tai jie tuos 7 eurus, sakykime grubiai, nusavina, pastato naują skaitiklį. O tokių žmonių, manau, yra tūkstančiai. Aš, girdėdamas, kad jie ruošiasi skaitiklius keisti, stengiuosi po truputį rašyti tokius rodmenis, kurie atitiktų tikrovę, nes nežinau, ar mano permoka bus nusavinta, ar ne, kai jie ateis įdėti naujo skaitiklio“, – sakė pašnekovas.
Jis pabrėžė girdėjęs ne vieną skundą ir iš tų, kuriems skaitikliai jau buvo įdiegti.
„Nėra jokios informacijos – jie ateina, kada nori, keičia, kada nori ir ką nori. Šioje vietoje daug žmonių skundėsi, kad jie atėjo, pakeitė, neinformavo. Vis tik mes esame klientai, vartotojai, mokame už paslaugą ir norėtume žinoti, kada tas paslaugos tiekėjas daro vienokį ar kitokį veiksmą. Jūs kepate kalakutą ar siunčiatės kokį nors failą, o jie sugalvoja ateiti, atjungti elektrą ir pakeisti skaitiklį. Manau, kad jie turėtų bent jau informuoti“, – skundėsi R.Čioglys.
Informacijos iš ESO ypač pasigedo pensininkai. Jie tikino ir taip besijaudinantys, kad nemokės naujove naudotis, o dar nežino, kada to tikėtis.
„Kol nėra įdiegta, tai sunku pasakyti, ar bus geriau, ar blogiau. Kai bus, tada žinosime. Pensininkai bijo kiekvienos naujovės, todėl, kad nežinome rezultato. Dabar tokie laikai, kada yra sunku bet kuo pasitikėti. Kiekviena naujovė kelia nerimą. Trūksta informacijos – jos trūksta visada“, – komentavo asociacijos „Lietuvos pensininkų susivienijimas“ prezidentė Aldona Marija Gedvilienė.
Sklinda ir gandai
Dėl naujovės iš gyventojų pasigirsta nemažai baimių ir dėl kitokių dalykų, pavyzdžiui, galimo tiekėjų piktnaudžiavimo ar skaitiklių netikslumo.
„Vieni bijo, nes pamena, kaip buvo su šilumos skaitikliais – šilumos tiekėjai galėjo nuotoliniu būdu reguliuoti. Naktį šiluma būdavo padidinama, dėl to visi mokėjo žymiai daugiau. Nežinome, kaip bus su elektros skaitikliais – kokio jie tipo.
Šiaip, jei būtų tas nuotolinis nuskaitymas, gal ir palengvintų žmonėms gyvenimą, bet esu girdėjęs baimę dėl galimo piktnaudžiavimo. Ši baimė nėra labai pagrįsta – labiau gandais. Kiekviena naujovė kiekvienąkart gali sukelti nepasitikėjimą“, – tikino „Lietuvos pagyvenusių žmonių“ asociacijos prezidentas Kęstutis Makaravičius.
„Ar yra kompiuterio baimė? Ji yra visada – tai yra technika, naujas įrenginys, bet bijoti šio dalyko reikėtų tik jei jie būtų vienetiniai. Tačiau kai tų skaitiklių diegiama tūkstančiai, manau, bijoti nereikia, jie gi nedaro iš mūsų bandomųjų triušių. Manau, reikia eiti su technologijomis į priekį.
Man bus patogiau – kaip suprantu, tu bet kada prisijungęs galėsi matyti savo skaitiklio parodymus tą momentą, tai yra ženkliai patogiau. Mano namuose yra įrenginių, kurie vartoja tą elektrą, kai mūsų nėra namuose, mes juos galėtume išsijungti, galėtume daugiau sutaupyti“, – svarstė R.Čioglys.
Jam pritarė ir Šiaulių Korsako g. 36 daugiabučio savininkų bendrijos vadovas Mindaugas Jasinskas. Anot jo, kai kurios baimės išties gali būti nepagrįstos, tad nerimauti dėl naujovės nederėtų.
„Pas mus išmaniųjų skaitiklių dar nėra. Bet jeigu bus, tai bus gerai, nereiks nurašyti skaitiklio duomenų. Manau, tai yra pliusas. Be to, bus ir programėlė, kur tu viską matysi, bus lengviau. Visi skundžiasi – tas blogai, anas blogai. Bet iš tikrųjų daugiau yra gerų dalykų, tik mes girdime tą, kas yra blogai. Nesu girdėjęs blogų atsiliepimų ir nesistengiu jų klausytis“, – sakė M.Jasinskas.
Pinigų nepasisavins
Didžiąją dalį gyventojams kylančių baimių išsklaidė ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas. Jis patvirtino girdėjęs nuogąstavimus, esą po skaitiklių rodmenų patikros išauga sąskaitos.
„Pabrėžiu, kad tai – neteisinga. Sąskaitų augimas nesusijęs su pačiais skaitikliais, o su laiku nedeklaruotais rodmenimis. ESO darbuotojai, atlikdami patikrinimus, keisdami skaitiklius arba atvykę klientų prašymu ir vykdydami kitus darbus visuomet nurašo faktinius elektros skaitiklio rodmenis.
Klientui pakeitus skaitiklį į išmaniąją apskaitą pirmojoje sąskaitoje pateikiami tikslūs išmaniojo skaitiklio perduodami suvartojimo duomenys už tiek dienų, kiek jis įrengtas, bei paskutiniai senojo nuimto skaitiklio rodmenys, visos neapmokėtos kilovatvalandės.
Pasitaiko atvejų, kai po tokio rodmenų nurašymo klientus pasiekia gerokai išaugusios negu įprasta sąskaitos. Dažniausiai tai lemia, kad klientai laiku nedeklaravo savo skaitiklio rodmenų ir neatsiskaitė už elektros energiją, todėl per keletą mėnesių, o kartais – net ir metų, susikaupia skola“, – kalbėjo P.Kalmantas.
Jis tikino, kad net ir sugedę skaitikliai nepriskaičiuotų daugiau duomenų, nei priklauso.
„ESO prižiūri apie 1,8 mln. skaitiklių, o dėl gedimų per metus pakeičiame mažiau nei 1 proc. jų. Klientui tai nekainuoja, o gedimo laikotarpio suvartojimas perskaičiuojamas pagal kliento istorinius vartojimo duomenis. Viskas daroma pagal reguliuotojo patvirtintas taisykles“, – aiškino ESO ryšių su visuomene projektų vadovas.
ESO atstovas taip pat pabrėžė, kad išmanusis skaitiklis vartotojams nebus įvedamas be perspėjimo, kaip dažnai nuogąstaujama. Klientai visada informuojami apie keitimo darbus.
Dar viena baimė – ar bus grąžinamos permokos? Kaip aiškino ESO atstovas, už tai atsakingi ne jie, o konkretūs tiekėjai, tačiau jie permokėtų pinigų tikrai nepasisavins.
„Pakeitus ir nurašius visus duomenis visi galai suvedami kitoje sąskaitoje. Kiekviena permoka ar nesumokėta suma visada bus priskaičiuota kitam ataskaitiniam laikotarpiui, t. y. mėnesio sąskaitoje. Už sąskaitas ir mokėjimų valdymą yra atsakingas tiekėjas, kuris tą sąskaitą suformuoja“, – sakė jis.
Todėl, P.Kalmanto teigimu, baimintis dėl išmaniųjų skaitiklių nereikėtų, jie esą kaip tik užtikrins geresnes ir kokybiškesnes paslaugas.
„Klientai galės geriau suprasti savo energijos vartojimo įpročius, priimti racionalius elektros energijos taupymo sprendimus. Tiksliau nustatomi gedimai ir greičiau reaguojama į juos. Trumpėja laikas be elektros. Tinklo patikimumo didinimas planuojant tikslesnes reikiamas investicijas. Atsiranda sąlygos tiekėjams siūlyti asmeninius elektros energijos vartojimo planus.
Rinkos dalyviams atsiras geresnės galimybės kurti naujas paslaugas ir produktus, kurie suteiks proveržį išmaniam namų energijos valdymui, didins elektromobilių tinklą, plės žaliosios energijos panaudojimą.
Diegiami išmanieji skaitikliai prisidės prie pagrindinių Lietuvos ir Europos Sąjungos energetikos strateginių sektoriaus tikslų. Tuo pačiu, jie padės pagerinti energijos naudojimo efektyvumą. Išmaniųjų skaitiklių diegimas numatytas ir Nacionalinėje energetinės nepriklausomybės strategijoje“, – nurodė pašnekovas.
Išmaniuosius skaitiklius planuojama įdiegti iki 2026 m. gyventojams, kurie per metus naudoja daugiau nei 1 tūkst. kilovatvalandžių elektros energijos bei visiems verslo klientams. Nuo 2026 m. bus keičiama visiems likusiems gyventojams, pasibaigus senųjų skaitiklių metrologinei patikrai arba jiems sugedus.
Kaip atskira prioritetinė grupė yra žmonės su negalia, jie gali teikti prašymus skaitiklio pakeitimui. Likusiems klientams skaitiklių pakeitimas bus planuojamas optimizuojant diegimo maršrutą. Kitiems vartotojams kreiptis ir prašyti prioritetine tvarka gauti naują skaitiklį galimybės nėra.