„Nemoku naudotis kompiuteriu. Be to, man patogiau – ten viskas būna suskaičiuota, surašyta, aš tik nueinu prie terminalo ir paduodu lapelį. Esu taip pripratusi. Ir popierinės knygos man daug brangesnės“, – kalbėjo kaunietė Laima, nenorinti sąskaitų apmokėti internetu.
Moteris sakė, kad popierinių sąskaitų nekaupia. Prieš užsikurdama krosnį naudoja jas prakuroms.
Bendrovių atstovai „Laikinajai sostinei“ atskleidė, kokia dalis kauniečių vis dar renkasi popierines, o ne elektronines sąskaitas ir kodėl.
Stengiasi atpratinti
Nemaža dalis kauniečių popierinių sąskaitų atsisakė 2007-aisiais, nes, panaikinus popierines atsiskaitymo knygeles, startavo „Viena sąskaita“ paslauga, pirmoji Lietuvoje internetinė mokėjimų platforma.
„Kitas žingsnis, paskatinęs gyventojus sąskaitas apmokėti internetu, – Kauno miesto savivaldybės iniciatyva pradėtas projektas dėl miesto valdomų įmonių sąskaitų konsolidavimo. Konkurso tikslas buvo sumažinti popierinių sąskaitų paruošimo, spaudos, pristatymo sąnaudas ir pateikti nemokamą alternatyvą šias sąskaitas apmokėti internetu“, – pasakojo „Vienos sąskaitos“ generalinė direktorė Aušra Čiuplienė.
Tačiau, kaip ji sakė, tikrai yra tiekėjų, turinčių daugiau kaip 80 proc. klientų, kuriems yra siunčiamos popierinės sąskaitos.
„Vargu ar taip yra todėl, kad visi šie klientai yra vyresnio amžiaus gyventojai ir nesinaudoja internetu. Greičiau jie, pasirašę sutartį su tiekėju, neturėjo kitos alternatyvos, o dabar pokytis savaime neįvyksta“, – svarstė A.Čiuplienė.
Tačiau dažniausiai tiekėjai skatina pereiti prie elektroninių sąskaitų. „Bet kol klientai negauna papildomo paskatinimo, apdovanojimo, patogios alternatyvos, matyt, jiems sunku pakeisti įprotį, o bandyti su visais susisiekti ir paprašyti atsisakyti popierinės sąskaitos taip pat nėra paprasta“, – komentavo generalinė direktorė.
Kai kurie – kategoriški
Kaip aiškino „Kauno vandenų“ viešųjų ryšių specialistė Vaida Bytautė, įstatymas numato, kad klientas turi galimybę pasirinkti sąskaitos gavimo būdą – elektroniniu ar įprastu paštu.
Spalio mėnesį kauniečiai ir Kauno rajono gyventojai gavo 167,5 tūkst. sąskaitų. Nemaža dalis jų – 55,4 tūkst. vienetų – popierinės, siunčiamos paštu. 108,4 tūkst. pateikiamos „Vienos sąskaitos“ platformoje ir 3,8 tūkst. – elektroniniu paštu.
Tokie skaičiai džiugina, nes matyti, kad tvarius apmokėjimo būdus renkasi vis daugiau kauniečių. Pavyzdžiui, prieš penkerius metus „Kauno vandenys“ per mėnesį išsiųsdavo apie 158 tūkst. sąskaitų ir net 87,5 tūkst. jų adresatą pasiekdavo paštu.
Vis dėlto, nors kauniečių aptarnavimo centre „Mano Kaunas“ visiems klientams siūlomas sąskaitų pateikimas elektroniniu paštu ir išsamiai paaiškinamos sąskaitų gavimo, apmokėjimo ir vandens skaitiklių rodmenų deklaravimo galimybės, kai kurie tuo nepasinaudoja.
„Norime pažymėti, kad yra gyventojų, kurie kategoriškai nori sąskaitų įprastu paštu“, – sakė V.Bytautė.
Nemaža jų dalis – senjorai. „Jie neturi galimybės naudotis internetu, nori mokėti patys ir neperduoda šių funkcijų savo vaikams ar giminaičiams, galintiems sąskaitas gauti elektroniniu paštu“, – aiškino V.Bytautė.
Lietuvos pašto komunikacijos projektų vadovas Lukas Zadarackas taip pat sakė, kad popierinėms sąskaitoms pirmenybę dažniau teikia vyresni žmonės.
„Atkreipiame dėmesį, kad popierinėse sąskaitose jau būna suformuoti brūkšniniai kodai, todėl tokiu būdu už norimas paslaugas visada galima atsiskaityti greitai ir patogiai. Tiesa, fiksuojamas įmokų, kurios atliekamos pagal popierines sąskaitas, skaičiaus mažėjimas. Jeigu palygintume šių ir praėjusių metų spalį, bendras Lietuvos pašte tokiu būdu priimtų įmokų skaičius sumažėjo kiek daugiau nei penktadaliu“, – komentavo jis.
Padeda išsaugoti gamtą
Vis daugiau ir „Mano BŪSTO“ klientų renkasi elektronines, o ne popierines sąskaitas.
„Jie taip ne tik mažina suvartojamo popieriaus kiekį, bet ir prisideda prie gamtos išsaugojimo, švaresnės aplinkos puoselėjimo“, – pasakojo „Mano BŪSTO“ Komunikacijos grupės vadovas Paulius Ugianskis.
Elektronines sąskaitas lietuviams bendrovė pasiūlė jau prieš dešimtmetį, tuo metu jos daugelio nebuvo priimtos, tačiau dabar vis labiau populiarėja.
„Šiandien palaikančių tvarius sprendimus skaičius jau viršija popierinių sąskaitų gavėjų gretas. Kadangi ne vienus metus skatinome klientus atsisakyti popierinių sąskaitų, matome džiuginantį rezultatą – maždaug 63 proc. Kauno klientams siunčiamų sąskaitų yra elektroninės“, – aiškino P.Ugianskis.
Jis sakė, kad popierines sąskaitas šiais laikais daugiausia renkasi vyresnio amžiaus žmonės. Dabar jiems siūloma pagalba, noriai aiškinama, kaip sąskaitas apmokėti internetu.
„Žinome ne vieną atvejį, kai skaitmeninius sprendimus prisijaukino ir jais puikiai naudojasi ne vienas garbaus amžiaus klientas“, – pabrėžė Komunikacijos grupės vadovas.
„Popierinių sąskaitų pasigenda tik labai garbaus amžiaus klientai, o kiti puikiai mokosi naudotis internetu, net vyresni nei 65 metų klientai noriai jungiasi prie paslaugos internete. Per kelerius metus vyresnių nei 65 metų klientų gretos mūsų platformoje išaugo nuo 2 iki 11 proc.“, – sakė ir A.Čuplienė.
P.Ugianskis įsitikinęs, kad elektroninės sąskaitos ir toliau populiarės.
„Tam įtakos turės ne tik sparti skaitmeninių technologijų plėtra, bet ir patogumas, kintantis vartotojų požiūris į tvarius sprendimus. Priešingai nei popierinės, elektroninės sąskaitos nepasimeta, jas ar jų archyvą visada galima patogiai rasti savitarnoje“, – kalbėjo P.Ugianskis.
Be to, jos neteršia aplinkos. „Esame apskaičiavę, kad visi tie mūsų klientai, kurie atsisakė popierinių sąskaitų, per metus išsaugo apie 144 medžius. Vienas medis vidutiniškai per metus sugeria apie 10 kg anglies dioksido (CO2), tad popierinių sąskaitų atsisakę klientai neabejotinai prisideda prie švaresnės aplinkos kūrimo“, – tikino P.Ugianskis.
„Tai iš tiesų svariai prisideda prie aplinkos saugojimo ir padeda sutaupyti daug išteklių, nes juk paslaugų teikėjai siunčia ne vieną sąskaitą, o daugybę jų kas mėnesį ir jiems kainuoja kiekvienas etapas: sąskaitos paruošimas, išspausdinimas, dėjimas į vokus, išnešiojimas, pakartotinis sąskaitos spausdinimas, jeigu ji pasimetė, jos pristatymas. Ir taip kas mėnesį“, – sakė ir A.Čiuplienė.
Todėl, kaip ji teigė, sąskaitų apmokėjimas internetu tausoja ne tik medžius, bet ir kitus išteklius, kurių mažesnis suvartojimas prisideda prie klimato kaitos mažinimo.
Sužinokite, kodėl verta mokėti taip
Pasirinkę platformą „Viena sąskaita“ Kauno miesto komunalinių įmonių tiekėjai per metus sutaupo ar išsaugo tiek išteklių:
- 833 mln. elektros energijos vienetų (BTU), arba tiek elektros energijos, kiek jos sunaudoja 11 namų ūkių per metus;
- 22 309 kg atliekų, arba tiek, kiek jų tilptų į 1,7 sunkvežimio;
- 57 323 kg išmetamų teršalų, arba tiek, kiek jų į aplinką išmeta 10,8 automobilio per metus;
- 1680 m3 vandens, arba tiek, kiek jo telpa į 0,7 olimpinio baseino.