Portalas lrytas.lt bandė susisiekti su elektroninėmis cigaretėmis prekiaujančiomis įmonėmis komentarų, tačiau atsakymo nesulaukė.
Tiesiog nuima etiketes
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT), atliekanti el. cigarečių rinkos priežiūrą dėl jų atitikimo teisės aktams Lietuvoje, primena, kad nuo šių metų liepos 1 d. įsigaliojo Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo (TKĮ) pakeitimas, kuriuo draudžiama pateikti rinkai el. cigaretes ir el. cigarečių pildykles su skysčiu, pritaikytu el. cigaretėms pildyti, esant tam tikriems priedams.
Nuo šiol ant vienkartinės el. cigaretės ar el. pildyklės gali būti nuoroda tik į tabako skonį ar kvapą. Tačiau, jei po tuo užrašu slepiasi kažkoks kitas skonis ar kvapas (ne tabako), tai būtų laikoma TKĮ pažeidimu, informuoja VVTAT.
„TKĮ nedraudžia naudoti skirtingas pakuotes ir įvairias spalvas pakuotėms ar elektroninių cigarečių korpusams, tačiau tai nereiškia, kad tokiu būdu bus galima pažymėti įvairius kvapus / skonius turinčias el. cigaretes ar el. cigarečių pildykles su skysčiu, pritaikytu el. cigaretėms pildyti.
Tokiu būdu parduodant draudžiamo skonio gaminį, nepateikiant informacijos apie skonį ant pakuotės, yra mėginimas apeiti TKĮ, kas yra baudžiama įstatymu. Tokiomis prekėmis negali būti prekiaujama, jos turi būti išimtos iš prekybos“, – įspėjo VVTAT.
Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamento (NTAKD) Tabako ir alkoholio kontrolės skyriaus vedėjas Gintaras Karanda portalui lrytas.lt apmaudžiai dėstė, kad po liepos 1 d. ir NTAKD pasiekia informacija, kad kai kurie prekybininkai toliau piktybiškai prekiauja el. cigaretėmis su skoniais / kvapais, kuriuos išpardavinėja pažeisdami TKĮ neva kaip likučius arba tiesiog nuimdami etiketes arba ženklinimą ir tikėdamiesi, kad tokiu būdu pavyks apeiti įstatymo draudimą.
„Departamentas atkreipia dėmesį, kad, jei parduodamos el. cigaretės su skysčiu, kuriame yra kvapiųjų medžiagų arba skonių, išskyrus tabako kvapą ir (ar) skonį, tai, nepriklausomai nuo to, ar yra etiketės ir kita ženklinimo informacija ant el. cigarečių ir jų pildyklių, ar nėra, toks pardavimas yra akivaizdus įstatymo pažeidimas“, – antrino VVTAT jis.
Neįsileidžia specialistų
Už TKĮ pažeidimus juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo 500 iki 1 tūkst. eurų bauda. Už šių reikalavimų pažeidimą, padarytą pakartotinai per vienus metus nuo baudos paskyrimo, juridiniai asmenys ir užsienio juridinių asmenų filialai baudžiami nuo 1 tūkst. iki 2 tūkst. eurų bauda.
VVTAT elektroniniu paštu apie pažeidimus yra gavusi 10 pranešimų, vartotojai taip pat kreipėsi ir telefonu. VVTAT rinkos priežiūros specialistai šiuo metu visuose regionuose atlieka neplaninius el. cigarečių ir el. cigarečių pildyklių su skysčiu, pritaikytu elektroninėms cigaretėms pildyti, patikrinimus.
Atliekant patikrinimus susidurta ir su sunkumais, kai specialistų nenorima įsileisti į prekybos vietą bei leisti atlikti patikrinimą.
Tuo metu G.Karanda taip pat siūlo suteikti NTAKD teisę blokuoti pardavėjų užsienyje registruotas interneto svetaines.
„Nors tiek ES Tabako produktų direktyva, tiek Tabako kontrolės įstatymas draudžia vidaus ir tarpvalstybinę nuotolinę prekybą el. cigaretėmis ir jų pildyklėmis, tačiau NTAKD susiduria su situacija, kad kai kurie ūkio subjektai, siekdami išvengti savo interneto svetainės blokavimo bei atsakomybės, interneto svetaines registruoja užsienyje, o prekybą elektroninėmis cigaretėmis ir jų pildyklėmis su skoniais vykdo Lietuvoje.
Todėl, NTAKD nuomone, būtų racionalu suteikti NTAKD teisę blokuoti užsienyje registruotas interneto svetaines, kurių turinys akivaizdžiai skirtas Lietuvos rinkai“, – aiškino vedėjas
Departamento atlikto tyrimo rezultatai rodo, kad el. cigarečių vartojimas labiausiai paplitęs 15–24 m. amžiaus grupėje. Pavyzdžiui, per paskutinius metus el. cigaretes vartojo 27,8 proc. 15–24 m. amžiaus vaikų ir jaunimo, tik 6,4 proc. vartotojų buvo 45–54 m. amžiaus.
Tad šis produktas yra populiarus ne tik tarp nepilnamečių, bet ir jaunimo. Priimant įstatymą buvo siekiama sumažinti šių gaminių patrauklumą bei prieinamumą, o kartu ir žalingą poveikį sveikatai ne tik vaikams, bet ir jaunimui.