Europos vartotojų centrų tinklo (ECC-Net) specialistai teikia nemokamą pagalbą, kai tenka spręsti problemas, kilusias vartotojams Europoje, įsigijusiems nekokybišką paslaugą ar prekę kitose ES valstybėse narėse, taip pat Norvegijoje, Islandijoje ar Jungtinėje Karalystėje.
Kad EVC gali padėti, patvirtina Lietuvoje reziduojančio vartotojo, skridusio iš Marselio į Rygą per Amsterdamą, patirtis. Įveikęs dalį kelionės ir planavęs Amsterdame sėsti į lėktuvą, kuris turėjo skristi į Rygą, vartotojas išgirdo, kad jį atsisakoma vežti.
Taip nutiko, nes oro vežėjo atstovas oro uoste nusprendė, kad keleivio turėtas COVID-19 testas netinkamas skrydžiui į Latviją. Nepatekęs į lėktuvą vartotojas patyrė papildomų išlaidų: atliko naują PGR testą, rezervavo kitą skrydį, pirko naują autobuso bilietą iš Latvijos į Lietuvą.
Grįžęs vartotojas kreipėsi į Latvijos sveikatos apsaugos ministeriją, kuri pateikė paaiškinimą, kad vartotojo turėto pirmojo testo pakako skrydžiui į Latviją.
Vartotojas kreipėsi į oro vežėją dėl kompensacijos ir pateikė įrodymus, kad buvo atsisakyta vežti be pagrindo bei pateikė kompensavimui visus papildomai patirtas išlaidas pagrindžiančius dokumentus, tačiau iš oro vežėjo kompensacijos negavo.
Išspręsti problemą pavyko tik tuomet, kai vyras kreipėsi pagalbos į EVC Lietuvoje, kuri bendradarbiaudama su EVC Latvijoje padėjo vartotojui gauti fiksuotą 250 eurų kompensaciją ir 249,95 euro papildomai patirtų išlaidų kompensaciją.
Svarbu paminėti, kad atsisakymu vežti laikomas oro vežėjo atsisakymas priimti skristi keleivį, nors jis atvyko registruotis skrydžiui nustatyta tvarka ir laiku, arba, jei laikas nenurodytas, ne vėliau kaip 45 min. iki paskelbto išvykimo laiko.
Keleivį galima atsisakyti vežti sveikatos, saugos ar saugumo sumetimais arba dėl nepakankamų kelionės dokumentų. Vis dar pasitaiko atvejų, kai oro vežėjai parduoda daugiau bilietų nei yra vietų lėktuve, tikintis, kad dalis keleivius neatvyks į skrydį.
Jeigu oro vežėjas pagrįstai tikisi, kad turės atsisakyti vežti tam tikro skrydžio keleivius, tai pirmiausia privalo ieškoti savanorių, sutinkančių atsisakyti rezervavimo mainais į kompensaciją, dėl kurios dydžio ir formos susitaria su keleiviu individualiai. Jei savanorių atsiranda nepakankamai , oro vežėjas gali atsisakyti vežti keleivius be jų sutikimo.
„Susiklosčius tokiai situacijai keleiviams svarbu žinoti savo teises. Nepriklausomai nuo to, ar keleivis buvo savanoris ar jį atsisakyta vežti be jo sutikimo, turi teisę į kompensaciją, teisę į pasirinkimą atgauti už bilietą sumokėtus pinigus arba vykti kitu maršrutu ir teisę į rūpinimąsi“, – pabrėžė EVC Lietuvoje vedėja dr. Raimonda Balnienė.
Kompensacija nustatoma atsižvelgiant į skrydžio atstumą. Tikslų jos dydį galima sužinoti pasinaudojus skrydžio skaičiuotuvu: https://www.ecc.lt/lt/rights/travel/plane/flight%20calculator/
Be to, atsižvelgiant į laukimo laiką, keleiviui, kurį buvo atsisakyta vežti, turi būti pasiūlyti maistas ir gaivieji gėrimai, apgyvendinimas viešbutyje, transportas iš oro uosto į apgyvendinimo vietą ir atgal, galimybė du kartus nemokamai paskambinti telefonu, išsiųsti telefono ar fakso pranešimus arba el. laiškus.