Laukė 40 minučių ir dar susimokėjo
Į portalą lrytas.lt kreipęsis skaitytojas papasakojo savo močiutės vargus bandant susitvarkyti dokumentus vienišo asmens pensijai gauti. Anot jo, norėdama užsiregistruoti, kada galės atvykti į „Sodros“ skyrių Bajorų g., vyro močiutė skambino trumpuoju „Sodros“ telefonu.
„O jis, pasirodo, dar ir mokamas – vieniems pokalbio minutė kainuoja 1 ct, o mano močiutei buvo pranešta, kad minutė kainuos 0,06 Eur. O palaukti, kol juo atsilieps, jai užtruko 40 min.
Kai vėliau skyriaus vedėjos paklausiau, kodėl taip yra, man atsakė, kad mes juk mokame ir už kitus telefonus. Bet juk mes mokame už planus, o čia yra papildomi mokesčiai. Labai keista, kad valstybės įstaigos telefonas, kuriuo visi kreipiasi, yra mokamas“, – stebėjosi vyras.
Kai galiausiai jo močiutei pavyko užsirezervuoti laiką ir nuvažiuoti į skyrių, pasirodė, kad jame laukia 10 klientų, tačiau visame dideliame skyriuje dirba tik vienas darbuotojas.
„Labai keista, kad „Sodra“ neleidžia susitvarkyti dokumentų telefonu, o liepia važiuoti į skyrių, kuriame dirba tik vienas darbuotojas. Daugiau darbuotojų atsirado tik tada, kai laukiantys žmonės ėmė piktintis.
Vėliau vedėja paaiškino, kad skyriuje dirba tik 4 darbuotojai – vienas aptarnauja klientus telefonu, vienas atostogauja, du aptarnauja atvykusius klientus“, – sakė pašnekovas.
Jo teigimu, skyriuje taip pat nebuvo priimami telefonu neužsiregistravę klientai. „Bet norint užsiregistruoti telefonu, reikia laukti 40 min.! Mano 75-erių močiutei tada pasiūlė registruotis internetu, bet kaip jai užsiregistruoti? Juk ji nesusigrabalios“, – „Sodros“ tvarka piktinosi skaitytojas.
Skambučių srautas išaugęs
„Sodros“ Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Malgožata Kozič portalui lrytas.lt sakė, kad pasibaigus karantinui, tačiau besitęsiant ekstremaliai situacijai, „Sodra“ klientų aptarnavimo skyriuose ir toliau priima tik iš anksto užsiregistravusius gyventojus.
„Taip ne tik užtikriname gyventojų ir mūsų darbuotojų saugumą, bet ir efektyviau planuojame darbą. Be to, klientai sutaupo laiko, nes dažniausiai yra priimami suplanuotu laiku ir nereikia priėmimo laukti eilėje“, – tikino ji.
Registruotis vizitui galima užpildžius registracijos formą „Sodros“ internetiniame puslapyje, paskambinus telefonu 1883 arba (+370) 5 250 0883. „Skambinant trumpuoju numeriu, skambučio minutės kaina svyruoja priklausomai nuo operatoriaus tarifo, didžiausia kaina yra 0,04 Eur už minutę.
0,06 Eur už minutę tarifas nėra taikomas, galbūt aprašytuoju atveju gyventoja blogai suprato pranešimą. Skambinant ilguoju numeriu, taikomi standartiniai operatorių tarifai, tai yra tokie patys, kaip skambinant bet kuriuo kitu numeriu“, – teigė M.Kozič.
Pasak jos, įprastai „Sodros“ informacijos centro konsultantai kasdien sulaukia apie 4 tūkstančių skambučių, tačiau šiuo metu šis srautas yra žymiai išaugęs – kai kuriomis dienomis jis siekia net iki 14 tūkst. skambučių per dieną.
„Todėl prisiskambinti yra sunkiau, o prisiskambinus gali tekti ilgiau palaukti, kol būsite sujungti su konsultantu. Atsiprašome už patiriamus nepatogumus ir tikimės supratingumo. Dėl tų pačių priežasčių gali tekti ilgiau palaukti priėmimo klientų aptarnavimo skyriuose.
Vis dėlto gyventojai turi galimybę beveik visas paslaugas gauti nuotoliniu būdu – prisijungę prie asmeninės paskyros www.sodra.lt/gyventojui arba paskambinę aukščiau nurodytais telefonais.
Telefonu taip pat galima pateikti prašymą vienišo asmens išmokai gauti, taigi aprašytuoju atveju moteris neprivalėjo vykti į „Sodros“ skyrių, o galėjo pateikti prašymą paskambinusi į informacijos centrą. Taip pat visada galima pateikti sutikimą-įgaliojimą, kad prašymą klientės vardu pateiktų artimieji“, – pasakojo „Sodros“ atstovė.
Kam priklauso išmoka
Nuo liepos 1 d. dėl vienišo asmens išmokos gali kreiptis vieniši žmonės gaunantys šalpos senatvės pensiją, šalpos neįgalumo pensiją arba socialinę pensiją (išskyrus neįgalius vaikus iki 18 metų). Išmoka taip pat priklauso senatvės pensijos amžiaus sulaukusiems arba ne mažiau kaip 60 proc. darbingumo netekusiems šalpos kompensacijų gavėjams.
Dėl išmokos nuo liepos gali kreiptis ir žmonės, kurie gauna socialinę pensiją arba mažos pensijos priemoką. Tai tie asmenys, kurie yra sulaukę senatvės pensijos amžiaus arba yra netekę 60 ir daugiau procentų darbingumo ir jų gaunama senatvės ar netekto darbingumo (invalidumo) pensija yra mažesnė nei 260 eurų.
Nuo 2022 m. sausio 1 d. teisę į vienišo asmens išmoką įgis visi vieniši žmonės gaunantys senatvės ar netekto darbingumo (invalidumo) pensiją.
„Nereikia nerimauti dėl prašymo pateikimo termino – žmogus gali kreiptis tą patį mėnesį, kai atsiranda teisė į išmoką, arba vėliau. Taigi, jei skaitytojo močiutė įgis teisę į vienišo asmens išmoką 2022 m. sausio mėnesį, ji gali kreiptis dėl išmokos skyrimo sausį arba vėliau.
Prašymo pateikimo laikas turės įtakos išmokos skyrimui tik tuomet, jei dėl jos bus kreipiamasi praėjus daugiau negu 12 mėnesių nuo teisės gauti šią išmoką atsiradimo dienos.
Pavyzdžiui, jei žmogus atitinka įstatyme nurodytus kriterijus ir turi teisę į išmoką nuo liepos mėnesio, nesvarbu, ar jis pateiks prašymą liepą, ar vėlesniais mėnesiais – išmoka jam bus skirta ir apskaičiuota nuo liepos. Į „Sodrą“ reikėtų kreiptis ne vėliau nei per 12 mėnesių nuo dienos, kai atsiranda teisė į išmoką.
Jei žmogus kreipsis dėl išmokos vėliau nei per 12 mėnesių nuo teisės į išmoką atsiradimo dienos, ji bus išmokėta už ne daugiau kaip 12 mėnesių. Pavyzdžiui, jei vienišas asmuo įgijo teisę į išmoką 2021 m. liepos mėnesį, bet dėl jos skyrimo kreipsis tik 2022 m. rugsėjo mėnesį, išmoka bus išmokėta už laikotarpį nuo 2021 m. rugsėjo“, – teigė M.Kozič.