Į naujienų portalą lrytas.lt kreipėsi tolimųjų reisų vairuotojas Valdas, kuris vasario mėnesį Jungtinėje Karalystė (JK) susirgo koronavirusu ir 10 dienų izoliavosi viešbutyje prie Londono. Tačiau dar vasario viduryje pažadėtos nedarbingumo išmokos vyriškis taip ir negavo.
„Sodra“ sako, kad trūksta vieno dokumento – JK gydytojo išrašo, kad koronavirusu tikrai sirgta.
Išmoką žadėjo, o vėliau visi nusisuko
„Dirbu tolimųjų reisų vairuotoju. Mano pagrindiniai maršrutai yra į Belgiją, Vokietiją ir JK. Kai prasidėjo pandemija, kas kažkiek laiko vis grįždavau į namus, mane izoliuodavo, paskambindavau telefonu gydytojai ir ji net manęs nemačiusi išduodavo nedarbingumo pažymėjimą. Jokių problemų nebūdavo“, – apie jau įprastą darbo režimą pasakojo Valdas.
Tačiau paskutinėje komandiruotėje JK Valdas susirgo koronavirusu. Vasario 14 d. jis gavo teigiamą Covid-19 testo atsakymą ir buvo nukreiptas į viešbutį prie Londono, kad ten izoliuotųsi 10 dienų.
„Liepė kuo greičiau važiuoti į viešbutį, net nesustojant į tualetą, ir izoliuotis“, – prisiminė Valdas.
Kaip sakė Valdas, viešbučio ir maitinimo išlaidas apmokėjo pati JK, tačiau nedarbingumo išmoką išduoti turėjo Lietuvos įstaigos.
„Anglai sakė, kad dėl 10 dienų nedarbingumo apmokėjimo kreiptis į savo valstybę. Aš tą ir padariau. Kol buvau viešbutyje, skambinau savo gydytojai, „Sodrai“, NVSC. Mane užtikrino, kad grįžus biuletenis bus išduotas atgaline eiga.
Bet į Lietuvą grįžau vasario 28 d. ir jau niekam neįdomu, kad sirgau. Jokių biuletenių negavau, nes neturiu daktarų parašų (medical report). Susidaro toks įspūdis, kad visi mano, jog aš net nesirgau ir išsigalvojau. Visi nuo manęs nusisuko“, – portalui lrytas.lt piktinosi jis.
Trūksta įrodymų, kad sirgo
Vyriškis sakė nuolat susiduriantis su tuo, kad anglai ne itin mėgsta pasirašinėti dokumentus, tačiau įrodymų, kad sirgo koronavirusu, jis turi.
„Gavau patvirtinimą, kad vasario 14 d. man nustatytas teigiamas Covid-19 testas, kad mane siunčia į viešbutį ir kad tame viešbutyje izoliavausi 10 dienų. Bet dabar grįžus namo niekam tai neįdomu“, – nesupranta, kodėl taip vyksta, Valdas.
Grįžęs į Lietuvą Valdas vėl kreipėsi į „Sodrą“, taip pat skambino net į Sveikatos apsaugos bei Socialinių reikalų ir darbo ministerijas. Jam buvo atsakyta, kad dokumentų trūksta – esant JK Valdas turėjo iš kokios nors gydymo įstaigos gauti gydytojo pasirašytą dokumentą, nurodantį diagnozę, kad sergama koronavirusu.
„Bet mes to negalime padaryti, juk mus iš karto izoliuoja viešbutyje, negalime niekur eiti. „Sodra“ juk turi išduoti biuletenį, bet visi tik rankas nusiplovė“, – tikino Valdas.
Kaip jis pasakojo, po jo į viešbutį atvyko ir dar du lietuviai. Valdas mano, kad jų likimas toks pat: „Juk jiems kitokių dokumentų nei man niekas tikrai nedavė. Čia yra kažkokia biurokratinė problema, kad kažkam trūksta parašo, antspaudo.“
Esant JK reikėjo kreiptis į gydymo įstaigą ir gauti dokumentus
„Sodros“ atstovai pažymėjo, kad, jei asmuo komandiruotės metu susirgo Covid-19 liga ar jam nustatyta privaloma izoliacija dėl kontakto su sergančiu asmeniu už Lietuvos Respublikos ribų, jis turi kreiptis į komandiruotės metu buvimo vietos gydymo įstaigą.
Gydytojo išduoti medicininiai dokumentai (medical report) su nurodyta laikinojo nedarbingumo trukme ir priežastimi Lietuvoje pakeičiami į nedarbingumo pažymėjimą, kai tik gaunamas asmens prašymas ir dokumentai.
Jei susirgęs darbuotojas komandiruotės metu gavo iš užsienio atitinkamos institucijos nurodymą apie privalomą izoliaciją konkrečiu laikotarpiu, turi jį pateikti kartu su kitais dokumentais teikiant prašymą „Sodrai“.
Dėl dokumentų vertimo į lietuvių kalbą esą nereikėtų jaudintis. Tuo pasirūpina pati „Sodra“.
Taip pat akcentuota, kad apie išduotą elektroninį pažymėjimą ar dėl trūkstamų asmens laikinąjį nedarbingumą patvirtinančių duomenų, „Sodros“ skyrius informuoja gyventoją raštu, nurodytu adresu.
Tačiau kaip lietuviui izoliuojantis JK gauti gydytojo išrašą apie susirgimą koronavirusu ir nedarbingumo trukmę? Užtenka tik skambučio ar į gydymo įstaigą reikia keliauti po izoliacijos, o gal yra ir kitų variantų? „Sodra“ į šiuos klausimus atsakymo neturėjo.
„Medicinos dokumentai kiekvienoje šalyje išduodami pagal toje šalyje numatytą tvarką, tie būdai gali skirtis.
„Sodrai“ reikia pateikti medicininius dokumentus, patvirtinančius ligos arba izoliacijos faktą. Juose turi būti įrašyta gydytojo nustatyta diagnozė bei ligos laikotarpis (su nurodytomis datomis nuo-iki) arba tos šalies atsakingos institucijos (pavyzdžiui, lietuviškojo NVSC atitikmens) nustatytas privalomos izoliacijos laikotarpis (su datomis nuo-iki)“, – portalui lrytas.lt komentavo „Sodros“ atstovai.