Grąžinimų po Kalėdų pagausėja
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) atstovė Natalija Jarmulkovič sako, kad po žiemos švenčių žmonės kreipiasi į VVTAT dažniau.
„Dažnai tokie kreipimaisi susiję su sezoninėmis prekėmis, taip pat kreipiamasi dėl prekių grąžinimo galimybių, laiku nepristatytų prekių, prekių kokybės“, – naujienų portalui lrytas.lt priežastis vardija N.Jarmulkovič.
Dažniausiai į VVTAT kreipiamasi dėl prekių grąžinimo tada, kai pardavėjai atsisako grąžinti pinigus, nes prekė buvo naudota arba patenka į negrąžinamų prekių sąrašą. Pasak N.Jarmulkovič, yra atvejų, kai vartotojai arba pardavėjai netinkamai skaičiuoja prekių grąžinimo terminus, taip pat netinkamai traktuoja teisės aktų nuostatas dėl grąžinamų sumų.
„Apie 40 proc. atvejų vartojimo ginčai yra išsprendžiami taikiai, ginčo šalims sutarus. Tais atvejais, kai yra priimamas VVTAT sprendimas dėl ginčo, ši dalis pasiskirsto apylygiai, t. y. dalis vartotojų prašymų yra tenkinami arba tenkinami iš dalies, dalis atmetami kaip nepagrįsti“, – teigia N.Jamulkovič.
Prekės, kurių grąžinti negalima
Jei tai ne maisto prekė ir yra tinkamos kokybės, nesugadina, nenaudota, vadovaujantis Civilinio kodekso nuostatomis, ją galima grąžinti per 14 dienų ir atgauti sumokėtus pinigus. Be to, pardavėjas gali būti nustatęs ir ilgesnį grąžinimo terminą, tad į tai reikėtų atsižvelgti.
Galioja ir prekių keitimo galimybė. N.Jarmulkovič teigimu, keitimą galima įvykdyti pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio daiktais.
Mažmeninės prekybos taisyklių 17 punktas numato negrąžinamų prekių sąrašą. Į jį patenka elektrotechnika, žaislai, baldai, kosmetika, knygos, apatiniai drabužiai.
„Į šį sąrašą patenkančios prekės, būdamos tinkamos kokybės, gali būti grąžinamos tik pardavėjui sutikus“, – apie grąžinimo galimybę aiškina N.Jarmulkovič.
Jei prekės perkamos nuotoliniu būdu, Civilinis kodeksas numato, kad galima prekę grąžinti nenurodant priežasties ir per 14 dienų nuo prekės gavimo atsisakyti nuotolinės sutarties. Tačiau N.Jarmulkovič atkreipia dėmesį, kad ir ši teisė nėra absoliuti.
„Būdamos tinkamos kokybės ir įsigytos nuotoliniu būdu, negrąžinamos greitai gendančios prekės, pagal individualų užsakymą ir išmatavimus pagamintos prekės, išpakuotos asmens higienos prekės ir kt. Taip pat grąžinama prekė turi būti nesugadinta, nenaudota, t. y. būti nepažeistos prekinės išvaizdos“, – pabrėžia ji.
Kur kreiptis, jei nepavyksta grąžinti?
N.Jarmulkovič teigimu, visi teisėti vartotojo reikalavimai – pakeisti, pataisyti prekę, sumažinti kainą ar grąžinti pinigus – vykdomi tik pateikus prekės pirkimą patvirtinantį dokumentą.
Jeigu kyla ginčai, pirmiausia reikėtų išsiaiškinti situaciją su pardavėju ir tik tada, jei nepavyksta susitarti, kreiptis į VVTAT.
„Kilus ginčui, vartotojas, manantis, kad jo teisės ir teisėti interesai buvo pažeisti, pirmiausia privalo raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Pardavėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos, pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
Vartotojas, nesutikdamas su gautu atsakymu arba negavęs atsakymo per nurodytą terminą, turi teisę kreiptis į VVTAT dėl vartojimo ginčo sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka. Atsižvelgiant į tai, tikėtina, kad nemaža dalis vartotojų prašymų yra išsprendžiama taikiai dar iki ginčų sprendimo institucijos įsikišimo“, – komentuoja N.Jarmulkovič.
Dovanos grąžina ne visi, kiti – dar tik pirks
Prekybos centro „Maxima“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė sako, kad po praūžusio kalėdinio laikotarpio norinčių grąžinti nepatikusias dovanas būna kasmet.
„Daugiausiai yra kreipiamasi dėl pramoninių prekių grąžinimo, tačiau svarbu žinoti, kad dalis tokių prekių patenka į negrąžintinų prekių sąrašą“, – pastebi E.Dapkienė.
Ji akcentuoja, kad galimos grąžinti prekės turi būti kokybiškos, nepraradusios prekinės išvaizdos ir pilnos komplektacijos. Tokias prekes reikėtų grąžinti į tą pačią parduotuvę per 14 dienų nuo jų įsigijimo, pateikus pirkimą įrodantį dokumentą.
Kiek kitokia situacija prekybos tinklo „Iki“ parduotuvėse. „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė teigia, kad nėra tekę susidurti su nepatikusias dovanas norinčiais grąžinti žmonėmis.
„Dažniausiai pas mus perkamos valgomos dovanos ir jos suvalgomos“, – naujienų portalui lrytas.lt sako V.Budrienė.
Buities technikos ir elektronikos parduotuvių „Topo centras“ viešųjų ryšių atstovas Žilvinas Kulvinskis taip pat sako, kad grąžinimų pasitaiko retai.
„Mes pakankamai geranoriškai žiūrime į dovanas ir jeigu jos neišpakuotos, netiko spalva, tai nėra sunku pakeisti“, – aiškina Ž.Kulvinskis.
Jo pastebėjimu, nebėra spontaniškų dovanų pirkimų, be to, šiemet Kalėdos ir dovanų pirkimas gali šiek tiek užsitęsti.
„Žmonės greičiausiai atidės Kalėdas ir nevengs sausio mėnesį pasidovanoti [dovanų – lrytas.lt], nes šiais metais šventės kiek kuklesnės, niekas negali smarkiai išlaidauti.
Be to, sodybos uždarytos, niekur negali išvažiuoti, tai liks pinigų ir už tuos kelis šimtus sutaupytų eurų gali naują šaldytuvą nusipirkti, didesnį televizorių, žaidimų konsolę, naują, galingesnį kompiuterį. Žmonės nevengia investuoti į geresnius daiktus“, – pasakoja Ž.Kulvinskis.
Patarimai, kad vėliau netektų grąžinti
VVTAT atstovė N.Jarmulkovič dalijasi trijais patarimais, kaip išsirinkti dovaną, kad vėliau jos netektų grąžinti.
Pirmas patarimas – visada reikalauti iš pardavėjo pirkimo dokumento ir jį saugoti, nes prekių grąžinimai bei keitimai vykdomi tik pateikus šį dokumentą.
Antras patarimas – įvertinti, ar prekė gali būti grąžinama, ar ji nepatenka į negrąžinamų prekių sąrašą.
„Prieš pirkdami pasinaudokite prekės patikrinimo teise ir gerai prekę apžiūrėkite, patikrinkite, kaip ji veikia, įvertinkite, ar prekė atitinka Jūsų lūkesčius ir neturi mechaninių pažeidimų“, – trečiuoju patarimu dalijasi N.Jarmulkovič.