„Swedbank“ finansų instituto vadovė Jūratė Civilkienė pasakoja, kad, kaip ir kiekvienais metais, kalėdinių dovanų pirkimas prasideda su „Black Friday“ išpardavimais, kurių šiais metais yra tikrai daug. Pavyzdžiui, per „Vienišių dieną“ pirkimai esą viršijo visus rodiklius.
„Žmonės leidžia laiką namie, todėl pramogų, malonumų turi nedaug. Tikėtina, kad šiais metais negailės pinigų dovanoms. Nors atrodo, kad turėtume ruoštis nenumatytiems atvejams, bet pinigų, matyt, pavyko sutaupyti, todėl dovanų tikrai bus ir jos nebus pigios“, – aiškino J.Civilkienė.
Pasak jos, tyrimai rodo, jog padidėjus nerimui, ką dabar dauguma jaučia, pirkėjai pradeda daugiau išlaidauti. „Swedbank“ finansų instituto vadovė minėjo, jog tai tampa vienas iš būdų pasigaminti malonumo hormonų: „Streso akivaizdoje žmonės pradeda sau leisti tai, ko ilgai neleido“.
„Tyrimai rodo, kad praėjusiais metais Lietuvoje populiariausių dovanų trejetukas buvo prekybos centrų ir kelionių kuponai bei kosmetika su parfumerija. Kelionių kuponai šiais metais greičiausiai iškris iš trejetuko. Dabar lietuviai investuoja į technologijas, kurios lengvina gyvenimą, padeda susisiekti, todėl jos greičiausiai šiemet atsidurs trejetuke“, – svarstė J.Civilkienė.
Ji pastebėjo, kad pirmo karantino metu padaugėjo prekių, kurios skirtos namų atnaujimui. Todėl galbūt ir šias prekes pirkėjai pirks vėl, nes vienas iš prioritetų šiuo metu yra namai.
Populiariausios dovanos brangs
Kalėdinių dovanų karštinę gali stabdyti prekių stygius. Pasak prekybos centro internete „Varlė.lt“ vadovo Mariaus Butausko, nešiojamųjų kompiuterių trūkumas jaučiamas jau dabar, o tai augina įrenginių kainas. Pigiausio segmento kompiuterių praktiškai nebeliko arba jų kainos pakilo net iki 40 proc.
Šiuo metu vidutiniškai kompiuteriai pabrangę apie 20 proc. Tęsiantis pandemijai tos kainos greičiausiai dar labiau kils, nes pasiūla mažės, o gamyklos atšaukia atsakymus dėl detalių ir komponentų trūkumo.
„Visame pasaulyje dėl koronaviruso stoja gamyklų darbas, o buitinių ir technikos prekių poreikis – smarkiai išaugęs. Mes bendradarbiaujame su kitų valstybių prekybininkais ir ten jau dabar stipriai jaučiamas prekių stygius. Kol kas situacija Lietuvoje dar nėra tragiška, bet lapkričio mėnuo bus kritinis.
Žvelgiant į pirkimo tendencijas, visiems norintiems greičiausiai jau neužteks populiariausių kompiuterių, tokių, kaip „Asus“ ar „Lenova“, todėl reikės rinktis iš pakaitalų“, – perspėja M.Butauskas.
Kol kas trūkumo neįžvelgiama kompiuterių priedų – ausinių, pelių ir klaviatūrų – kategorijose. O populiariausių kalėdinių dovanų trejetą galima pasakyti jau dabar: 1. Siurblys – robotas. 2. Belaidės ausinės, išmanusis laikrodis. 3. El. dantų šepetukai.
Prekybininkai teigia, kad iki Kalėdų prekių pigimo tikėtis tikrai nereikėtų, gali įvykti priešingai – dėl prekių trūkumo kainos tik augs.
Išleidžia apie 100 eurų
„Maximos“ komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė naujienų portalui lrytas.lt komentavo, kad nors iki Kalėdų dar liko daugiau nei mėnuo, pastebima, jog žmonės šiemet šiek tiek anksčiau pradėjo pirkti kalėdines dekoro prekes ir saldumynus, o ypač – kūčiukus.
Per praėjusią savaitę kūčiukų nupirkta 54 proc. daugiau, palyginti su tokiu pačiu laikotarpiu pernai. Taip pat perkamos kalėdinės žvakės ir žvakidės, kitos dekoro prekės.
„Spėjame, kad laikantis dėl COVID-19 pandemijos įvesto karantino taisyklių ir renginių apribojimo šįmet dauguma žmonių didesnį dėmesį skirs šventinei Kalėdų atmosferai kurti savo namuose.
Kalėdinių dovanų pirkimo karštinė šįmet turėtų būti ramesnė. Žmonės dar per pavasarinį karantiną išmoko planuoti savo pirkinius, o šie įgūdžiai neabejotinai pravers ir šventiniu Kalėdų laikotarpiu, planuojant dovanų pirkimą. Tai leis šventėms pasiruošti be streso ir skubėjimo“, – tvirtino E.Dapkienė.
Pastaraisiais metais „Maximos“ parduotuvėse vis labiau populiarėja valgomos dovanos, pavyzdžiui, gurmaniški sūriai, vytinti mėsos gaminiai, įvairūs saldumynai ir pan. Taip pat gausiai prieš Kalėdas parduotuvėse perkamos knygos ir vaikiški žaislai, kosmetika.
E.Dapkienė minėjo, jog ankstesnių metų atliktos pirkėjų apklausos rodo, kad dauguma kalėdinėms dovanoms yra linkę išleisti apie 100 eurų. Parduotuvių komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė mano, kad ir šiais metais kalėdinėms dovanoms bus skirtas panašus biudžetas.
Siūlo valgomas dovanas
Prekybos tinklo „Iki“ komunikacijos vadovė Vaida Budrienė teigė, kad jų tinklas siūlo pirmiausia įsigyti valgomas skanias dovanas. Šiemet pirkėjams siūlo konditerijos žiemos naujienas bei įvairius šokolado, kepinių gaminius.
„Iš kitų prekių siūlome dovanoms įsigyti kalėdinius puodelius, puodelius, esančius rinkiniuose su arbatomis bei žaisliukais. Taip pat dekoratyvines žvakes, stiklines su metų simboliais, šventinio turinio keramikines figūrėles. Pirkėjai taip pat tarp įsigijimui siūlomų dovanų gali rasti ir įvairius kosmetikos rinkinius; rankų, lūpų, veido priežiūros rinkinius“, – vardijo V.Budrienė.
Ji tvirtino, kad didžiają dalį šventinių prekių pernai sudarė kūčiukai, kalėdiniai saldumynai, girliandos, žaisliukai. Kalėdiniams saldumynams „Iki“ pirkėjai vidutiniškai išleidžia apie 2 eurus, o girliandoms, įvairiems papuošimams – apie 2,5 eurų.
„Dėl pandemijos sunku prognozuoti, kiek išleis šiais metais, tačiau tikimės, kad dovanų krepšelio suma išliks panaši kaip ir praėjusiais metais“, – naujienų portalui lrytas.lt sakė V.Budrienė
Prekybos centro „Iki“ komunikacijos vadovė pastebėjo, kad jų parduotuvė kalėdinių dovanų pirkimas jau prasidėjo.
„Turbūt yra kelios priežastys, kodėl. Visų pirma, dėl pandemijos, galimų dar griežtesnių ribojimų, saugumo žmonės stengiasi dovanomis, kalėdine atributika pasirūpinti iš anksto.
Antra, galbūt šiemet dėl tokių sunkių metų iš tiesų norisi sau ką nors padovanoti, papuošti savo namus, kuo ilgiau pasidžiaugti ateinančiomis šventėmis, nes, kad ir kaip būtų, juk Kalėdos niekur nedingo, jos atneša ramybę mums į namus bei suteikia optimizmo kitiems metams“, – svarstė V.Budrienė.
Atvyksta su pirkinių sąrašu
Prekybos centro „Rimi“ viešųjų ryšių vadovė Renata Keršienė pasakojo, kad atsižvelgiant į po pirmosios bangos pastebimą pokytį, kai pirkėjai į prekybos centrus dažniau atvyksta jau su pirkinių sąrašu, mano, kad jame atsidurs ir įvairios kalėdinės valgomos dovanos – nuo kokybiško aliejaus, sūrių rinkinių iki įvairiausių saldumynų.
Rūpindamiesi saugumu ir nenorėdami prekybos centruose užtrukti ilgiau, klientai taip pat rinksis jau supakuotas ir dovanoti paruoštas dovanas, tokias kaip įvairūs kosmetikos rinkiniai, taip pat – žaislai, knygos.
„Artėjant didžiosioms metų šventėms pirkėjai iš anksto pasirūpina maisto prekėmis, tinkamomis dovanoti, tokiomis kaip kava, šventiniai saldumynai, taip pat – ne maisto prekėmis, tokiomis kaip žaislai, knygos. Taip pirkėjai iš anksto rūpinasi ir šventiniam stalui reikalingomis ilgesnio galiojimo maisto prekėmis, tokiomis kaip konservuotos daržovės, vaisiai, majonezas, sviestas, rūkyti, vytinti mėsos gaminiai, brandintas sūris, gėrimai.
Paprastai likus kelioms dienoms iki švenčių pirkėjai įsigyja šviežių maisto prekių kalėdiniam stalui – šviežių vaisių, daržovių, mėsos, žuvies ir duonos gaminių bei gaminimui parduotuvės virtuvės jau paruoštų – marinuotų mėsos, žuvies gaminių. Į pirkinių krepšelį prieš pat šventes taip pat patenka ir parduotuvės kulinarų bei konditerių tiekti ant stalo jau paruošti šventiniai mėsos, žuvies patiekalai, salotos, taip pat – tortai, pyragai“, – teigė R.Keršienė.
„Rimi“ viešųjų ryšių vadovė minėjo, jog šventinę savaitę pirkinių krepšelis prekybos centruose paprastai išauga apie 30 proc. R.Keršienė pastebėjo, kad jų parduotuvės klientai iš anksto planuoja ir akcijų metu jau pradeda pirkti dovanas.
Pardavimai išauga paskutinę savaitę
„Norfos“ atstovas spaudai Darius Ryliškis aiškino, kad prekybos tinklo „Norfa“ parduotuvėse kalėdinė prekyba prasidėjo panašiai kaip ir pernai, antrąją lapkričio mėnesio pusę. Tačiau sakė, kad šventinės prekybos periodas prasitęs – žmonės prekes renkasi atidžiai, teikia pirmenybę kokybiškesniems produktams. O paskutinę savaitę iki Kalėdų pardavimai išauga dvigubai, palyginti su įprastomis dienomis.
„Kalėdinės prekės kiekvienais metais išlieka panašios, tad prekybininkai kasmet stengiasi atrasti tos pačios rūšies prekių naujovių, lentynose išlieka tik ankstesniais metais didelės paklausos sulaukusios prekės. Šiemet „Norfoje“ asortimentas ne tik keisis, bet ir didės.
Manome, kad ypač gerai bus parduodami kalėdiniai žaislai, dirbtinės eglutės, girliandos, burbulai eglutėms, kiti papuošimai eglutėms, žaislai vaikams, taip pat dekoracijos, skirtos lauko, namų ir šventinio stalo papuošimui. Taip pat saldumynai, tortai, pyragai, šviežia mėsa, antys“, – kalbėjo D.Ryliškis.
D.Ryliškis tvirtino, kad kalėdinės atributikos kainos šiemet yra panašios kaip pernai. Gyventojų pajamos šiek tiek išaugo, todėl šventiniai pardavimai esą bus didesni nei praėjusiais metais. Jis mano, kad labiausiai augs maisto produktų, skirtų šventiniam stalui, taip pat šventinių dekoracijų pardavimai.