Už naujo mokesčio įvedimą balsavo 72 Seimo nariai, prieš – 53, susilaikė – 4.
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, įvertinęs parlamentarų siūlymus atidėti mokesčio įsigaliojimo datą, antradienį jiems pritarė. Anksčiau kalbėta, kad toks mokestis gali būti įvestas nuo ateinančių metų balandžio.
Pavėlinti mokesčio įsigaliojimą siūlė valstietis Tomas Tomilinas ir Ekonomikos komiteto narys konservatorius Jurgis Razma.
Komitetas nepritarė Seimo teisininkų išvadai dėl mokesčio administravimo.
Įstatymo projekte numatyta, kad mokestis būtų renkamas į valstybės įmonės „Regitra“ sąskaitą, tačiau Teisės departamento teigimu, „Regitra“ negali būti mokesčio administratore, į kurios sąskaitą būtų pervedamos mokesčiu surenkamos valstybės biudžeto lėšos.
„Manytume, kad motorinių transporto priemonių registracijos mokestis kaip ir kiti Valstybinės mokesčių inspekcijos renkami mokesčiai, rinkliavos ir įmokos turėtų būti mokamas į biudžeto pajamų surenkamąsias sąskaitas“, – nurodoma teisininkų išvadoje.
Pavadino Karbauskio mokesčiu
Konservatorė Gintarė Skaistė siūlymą įvesti taršos mokestį pavadinimo veidmainišku. Nes, įvedant minėtą mokestį, tuo pačiu Vyriausybė siūlo Klimato kaitos programoje įšaldyti 18 mln. eurų.
Anot jos, šis įstatymas nėra susijęs su tarša, neskatins nei rinktis viešojo transporto, nei mažiau važinėti, net neskatins pirkti naują automobilį, o skatins išlaikyti turimą automobilį.
Valstietis Tomas Tomilinas tikino, kad valdantieji siekia Lietuvoje įvesti tokią tvarką, kaip kad padaryta devyniose valstybėse, kur nuosavybės pasikeitimo mokestis susietas su tarša. „Šį mokestį pradėkime taikyti švelniai, kad nebūtų apmokestinti visi, o tik tie, kurie keičia automobilį“, – sakė parlamentaras.
„Tai tikrasis Karbauskio mokestis. Pirma, sudaroma išimtis ūkininkams, nes mokestis taikomas transporto priemonėms iki 3,5 tonos, o žemės ūkio technika sveria daugiau. Antra, sudaroma išimtis kolekciniams automobiliams“, – kalbėjo Seimo narys.
Anot M.Majausko, turtingieji kolekcininkai savais automobiliais išvažiuoja itin retai, kaip ir pensininkai, tik pastarieji, anot Seimo nario, mokės registracijos mokestį, o kolekcininkai nuo jo bus atleisti.
Pats valstiečių lyderis Ramūnas Karbauskis sako, kad kitose valstybėse transporto priemonių mokesčiai, susiję su tarša, yra didesni, bet šiuo metu Lietuvos gyventojai nepakeltų tokio dydžio mokesčių.
„Jeigu šnekėt apie visus automobilius, tokiu atveju būtų problema tiems vairuotojams, automobilių savininkams, kurie iš tikrųjų labai mažai važiuoja, turi labai senus automobilius, nes negali įpirkti naujesnių. Tai daugiausia senesnio amžiaus žmonės, kurie dažniausiai važiuoja tik į sodą“, – žurnalistams Seime sakė R.Karbauskis.
„Panašaus pobūdžio mokesčiai kitose valstybėse daug didesni ir atitinkamai po kažkiek metų, kada mūsų parkas pajaunės, galėsime peržiūrėti tarifus ir visa kita, bet dar situacija tokia, kad socialiai mūsų gyventojai, automobilių savininkai tokių mokesčių, kurie yra Lenkijoje ar netgi Latvijoje, nepakeltų“, – tęsė jis.
Anot R.Karbauskio, teiginiai, kad siūlomas automobilių registracijos mokestis nesusijęs su tarša, yra klaidingi.
„Kiekvienas automobilio pirkėjas pagalvos, dėl ko perka tokį ar kitokį automobilį. Nes tos pačios galios skirtingų gamintojų automobilis turi skirtingą taršą“, – sakė valstiečių lyderis.
Išimtis – žemės ūkio technikai
Anksčiau skaičiuota, kad šiam mokesčiui įsigaliojus nuo sausio, biudžetas gautų papildomai apie 19-20 mln. eurų pajamų, o jei nuo liepos – maždaug pusę šios sumos.
Šis mokestis būtų mokamas kaskart, keičiantis mašinos savininkui, jo nemokėtų tik senovinių automobilių valdytojai.
Opozicija prognozuoja, kad naujas mokestis neskatins keisti taršių automobilių į naujesnius, taip pat neskatins važinėti mažiau, persėsti į viešąjį transportą.
Taip pat priekaištaujama, kad bus apmokestinamos ne visos transporto priemonės, mokesčio išvengs sunkiasvorių automobilių savininkai, ūkininkų technika.
Mokestis svyruotų nuo 13,5 iki 540 eurų, priklausomai nuo automobilio rūšies ir nuo anglies dioksido (CO2) emisijos, jei ji viršija 130 gramų kilometrui.