Pasirodo, blogiausia dovana Kalėdoms yra valymo ar higienos priemonės, taip pat rašikliai, užrašų knygutės ar kalėdiniai niekučiai. Labiausiai džiugina praktinės dovanos – pirštinės, drabužiai ar bilietai į renginius.
Kaip pranešė „Lietuvos ryto“ televizijos laida „Reporteris“, pirmosios parduotuvės Lietuvoje Kalėdoms ėmė puoštis dar spalio viduryje.
Vilnietės Greta ir Lolita parduotuvėje jau dairėsi kalėdinių dovanų artimiesiems ir šventinių dekoracijų, nors iki Kalėdų dar pora mėnesių.
„Dar pasirinkimas ne toks skurdus ir laiko yra pasirinkti. Galų gale žmonių dar ne tiek daug“, – kalbėjo jos.
Tačiau kitiems pirkėjams Kalėdų dekoracijos tokiu metu – juokinga.
„Smagiau, šventiškiau jautiesi, kai tas laikotarpis trumpesnis. Dar juk Vėlinės. Kaip tik einam Vėlinių žvakučių, bet visur jau kalėdiniai papuošimai. Ankstoka“, – sakė parduotuvėje sutikta moteris.
„Man atrodo, kad per anksti, nes nespėji pajausti rudens, o čia jau Naujieji metai. Truputį per greitai bėga gyvenimas“, – jai pritarė kita.
Verslininkai aiškina – kalėdinė prekyba vis ankstinama, nes naujausias tyrimas atskleidė: kalėdinių dovanų pirkimas paskutinę minutę stresą kelia 70 proc. pirkėjų. Sudarytas ir labiausiai nepatikusių dovanų sąrašas.
„Labiausiai nemėgstame perdovanotų dalykų. Būna, kad gauname panaudotų daiktų. Nenori gauti ir naminių gyvūnėlių, nes tai – labai atsakinga dovana“, – sakė parduotuvės vadovė Jolita Juodzevičienė.
Beveik pusei lietuvių nepatinka Kalėdoms gauti valymo priemonių ar suvenyrų. Kas trečio nedžiugina higienos prekės, užrašų knygutės, rašikliai ar pinigai.
Televizijos laidų vedėja Indrė Stonkuvienė vaikystėje gautą nevykusią dovaną prisimena iki šiol.
„Tuo atveju gavau kelnaites ir apelsiną. Labai geras derinys. Jei suaugęs žmogus gautų, galėtų pateisinti tą žmogų, kuris dovanojo, bet kadangi esi dar vaikas ir matai, kad visi gavo saldainius, o man gal neliko, todėl gavau kelnaites, kurios ganėtinai per didelės“, – prisiminė I.Stonkuvienė.
Anot J.Juodzevičienės, trečdalis žmonių prisipažino, kad nepatikusios dovanos visgi lieka namuose. Daugelis mano, kad galbūt jos pradės patikti ateity. Nauja tendencija ypač tarp jaunų respondentų – dovanas pardavinėti.
Psichologas perspėja – į dovanų pirkimo vajų panirę žmonės pamiršta tikrąją švenčių prasmę.
„Prastas emocijas jaučiame turbūt dėl to, kad prisirišame prie pačios dovanos, prie daikto, kuris mums nepatiko arba netinka. Tai susiejame su kito žmogaus intencija, kad jis mūsų nepažįsta ar specialiai padovanojo, neskyrė pakankamai laiko išrinkti dovaną“, – komentavo psichologas Dainius Jakučionis.
Tyrimas rodo, kad labiausiai lietuviai nori praktiškų dovanų – pirštinių, drabužių, bilietų į renginius ar sveikatingumo procedūras.