Perka ir garbaus amžiaus lietuviai
Statistikos departamento duomenimis 2017 m. Lietuvoje internetu pirko 38,1 proc. žmonių. Tuo tarpu 2018 m. šis rodiklis pakilo iki 43,4 proc.
Beje, pirkimą internetu atranda ir vieni iš vyriausių Lietuvos gyventojų. Naudojimasis e. prekyba augo visose amžiaus grupėse, tačiau didžiausias pokytis pastebimas tarp 65–74 m. amžiaus grupės interneto vartotojų. Jų naudojimasis e. prekybos paslaugomis išaugo beveik dvigubai – nuo 4,4 proc. iki 8,4 proc.
2018 m. lietuviai, kaip ir kiti ES gyventojai internete daugiausia pirko drabužius ir avalynę (prie tos pačios kategorijos priskiriamos ir sporto prekės).
Bet yra ir nemaža dalis pirkėjų, kuri vis dar nėra linkusi naudotis internetine prekyba. Pirmiausia dėl to, kad žmonėms yra svarbu pamatyti daiktą realiai, jį paliesti.
Apie tai kalba daugelis prekybininkų, tai patvirtina ir Eurostat pateikiami 2017 m. atliktos apklausos duomenys. Net 70 proc. neperkančių internetu Europos Sąjungos gyventojų kaip pagrindinę nurodė šią priežastį. Tuo tarpu tokias priežastis kaip nepasitikėjimas privatumo politika ar apmokėjimu nurodė tik 25 proc. apklaustųjų.
Kliento svajonė – savininkas už prekystalio
Kaunietė Viltė Radzevičiūtė sako, kad nemažai rūbų perka internetu, tačiau jai vis tiek labiau patinka apsipirkti gyvai.
„Labiausiai mėgstu lankytis nedidelėse krautuvėlėse, butikuose, kur dažnai tave aptarnauja pats savininkas.
Nekalbu apie kažkokias prabangias parduotuves, tai gali būti, kad ir turgus. Bet jei pardavėjęs yra profesionalas ir sąžiningas žmogus, tai jis ir vietoj stilisto bus – patars, paderins, kokybišką parinks. Ištrauks kokią spalvą ypatingą ar dydį specialiai tau, kurių pats gal net nepamatytum. Jei perki internetu pasirinkti ir nuspręsti turi pats. Labiausiai nuvilia, kai lauki to drabužio ir jei kažkas netinka, turi siųsti atgal, vėl laukti“, – pasakojo mergina.
Kaune įsikūręs prekybos miestelis „Urmas“ išsiskiria būtent nedidelių, smulkiajam verslui priklausančių drabužių parduotuvių gausa. Čia savo parduotuvę turintis Audrius Atkočius teigė, kad internetas padeda pritraukti papildomų pirkėjų, bet, jo nuomone, visiškai pakeisti įprastinės prekybos negali.
„Bendraudamas su klientu galiu geriausiai matyti ko jis nori, ko jam reikia ir kas jam tinka. Pirkėjas čia pat gali užduoti visus jam rūpimus klausimus ir aš iš karto į juos atsakysiu.
Manyčiau, kad ir kaip sparčiai tobulėtų technologijos, internetas niekuomet nepakeis realaus bendravimo su žmonėmis. Be to, tikroje parduotuvėje nereikia laukti prekės pristatymo. Imi ir turi jau dabar“, – sakė „Caridio“ vardinių drabužių išparduotuvės savininkas.
Pirmenybę teikia internetui
Tačiau tai, ką šis pašnekovas įvardija kaip privalumą, galima vertinti ir kaip trūkumą. „LinenSheep“ rūbų prekinio ženklo viena iš kūrėjų Lauryna Tamošaitytė sako, kad perkant įprastoje parduotuvėje yra rizika pagautam impulsyvumo nusipirkti tokių drabužių, kurie nederės prie likusio garderobo. O eiti ir gražinti netinkamą drabužį į parduotuvę, anot jos, yra sunkiau nei išsiųsti paštu netinkamą interneto parduotuvės pirkinį.
„Kai atkeliauja tavo internetu išsirinktas drabužis jį gali bandyti derinti su savo esamu garderobu. Taip lengviau nuspręsti ar tai tas drabužis, kurį verta pasilikti ar toks, kurį reikėtų grąžinti. Perkant internetu labai patogu grąžinti. Didesni tinklalapiai prideda grąžinimo dokumentus ir siuntimo nuorodas, kas palengvina visą procesą“, – teigė pašnekovė.
„Make me stylish“ stilisčių komandos atstovė Sandra Linkevičiūtė sako, kad ji ir jos kolegės taip pat teikia pirmenybę apsipirkimui internetu, nes taip galima greičiau rasti sau patinkantį pirkinį. O technologijos dabar ir internete leidžia apžiūrėti drabužį iš visų pusių, pamatyti kaip jis prisitaiko prie kūno, kaip jį vilkint juda medžiaga.
Privalumai, kurių internetas nepakeis
Tačiau tiek ji, tiek L. Tamošaitytė pripažino, kad ir internetinė prekyba turi minusų, o pirkimas realioje parduotuvėje – pliusų.
„Manau, apsipirkinėjančių internete tik daugės, kadangi šiuolaikiniam žmogui tai daug greitesnis ir patogesnis būdas. Be to, virtualioje erdvėje dabar labai daug stiliaus įkvėpėjų tad rasti apsirengimo idėjų vis paprasčiau. Kita vertus, nėra galimybės iš karto paliesti drabužį, patikrinti jo kokybę ir tuojau pat dėvėti“, – sakė L. Tamošaitytė.
Anot S. Linkevičiūtės vaikščiojimas po parduotuves gali būti ir smagus laiko praleidimo būdas. Pirkėjas turi galimybę gauti puikų aptarnavimą ir nuomonę ar patarimą iš parduotuvės asistento.
„Reali prekyba yra asmeniškesnė bei gali sukurti glaudesnius ryšius su pirkėju. Internetiniai konsultantai akis į akį bendraujančio pardavėjo kol kas pakeisti dar negali“, – pripažino stilistė.