Jaunoji pirkėjų karta – pamišę dėl žaidimų, užsiima sportu ir sveika gyvensena. Jie linkę išbandyti naujoves, bet neturi didelių pajamų, tad yra atidūs kainai. Tokius pirkėjų archetipus atskleidžia internetinės parduotuvės „Pigu.lt“ iniciatyva visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ atlikta lietuvių pirkėjų įpročių apklausa.
„Yra metodikų, kuriomis galima išskirti ir įvertinti tam tikrus žmonių archetipus. Mes norėjome paanalizuoti žmonių pirkimo įpročius ir pamatyti, kokie būtent pirkėjų archetipai vyrauja Lietuvoje. Kaip jie leidžia laisvalaikį, kuo domisi ir kokiais principais vadovaujasi parduotuvėse pirkdami reikalingas prekes“, – sako Giedrė Vilkė, „Pigu.lt“ rinkodaros vadovė.
Tyrimas patvirtino nemažai visuomenėje susiformavusių lyčių ar amžiaus stereotipų, tačiau, pavyzdžiui, plačiai paplitusią mintį, kad moterys labiau išlaidauja ir vadovaujasi emocijomis, šis tyrimas paneigė. Priešingai, eksperimentuoti ir išbandyti naujoves labiau linkę vyrai, kuriems kaina rūpi kiek mažiau. Rezultatai taip pat atskleidžia archetipus, kurie nepavaldūs lyties, gyvenamosios vietos ar amžiaus kriterijams.
Rūpi namai ir sveika gyvensena
Spalio mėnesį „Spinter tyrimai“ atliktos reprezentatyvios apklausos dalyvių pirmiausia buvo prašoma įvardyti, kokie pomėgiai ar veikla jiems yra svarbiausia. Apklausa rodo, kad Lietuvoje didžioji dauguma pirkėjų labai daug laiko praleidžia puoselėdami namus ir aplinką (41 proc.) ar sukdamiesi virtuvėje (38 proc. ).
Šie du pomėgiai labiausiai priimtini moterims, 36 m. ir vyresniems respondentams. Moterys, tyrimo duomenimis, labiau domisi ir mada, grožio industrija bei menu, kultūriniu gyvenimu.
Daugiau nei kas penktas apklaustasis (22 proc.) laisvalaikiu mėgsta sportuoti ir laikosi sveikos gyvensenos principų, dar kas penktas (20 proc.) domisi technologinėmis naujovėmis. Tiek sveika gyvensena tiek ir technologijomis dažniausiai tuo domisi vyrai, jauni (18-25 m.) respondentai, didmiesčių gyventojai. Vyrai labiau mėgsta ir meistrauti namuose, sodyboje ir žaisti kompiuterinius žaidimus. Pastarasis pomėgis labai svarbus ir jauniausiems, 18-25 m. respondentams.
„Žmogaus kasdienybę retai kada nusako vienas pomėgis, todėl apklaustieji buvo kviesti pasirinkti kelis variantus, kelias svarbias veiklas, kurioms skiria didžiausią dėmesį. Nors didžioji dauguma lietuvių laisvalaikį praleidžia puoselėdami namus ir eksperimentuodami virtuvėje, analizė leidžia išskirti daugiau skirtingų pirkėjų portretų“, – sako G. Vilkė.
Nemaža dalis lietuvių laisvalaikiu domisi technologinėmis naujovėmis ir tuo pačiu propaguoja sveiką gyvenimo būdą ir sportą.
Dar kelios stiprios grupės, kurios vienija žmones: mėgstantys meistrauti ir besidomintys technologijomis; besidomintys grožiu, mada ir menu bei kultūriniu gyvenimu, puoselėjantys namus ir ieškantys naujausių technologijų.
Kaina svarbi moterims
Paklausti, kokiems prekės kriterijams perkant skiria daugiausiai dėmesio, apklaustieji dažniausiai įvardijo kainą (38 proc.), tačiau nemaža dalis jų teigė, kad labai svarbu praktinis ir daugiafunkcinis prekės panaudojimas ( 22 proc.) bei patogumas perkant (20 proc.). Skirtingai, nei įprasta manyti, kainą dažniau akcentavo moterys, 56 m. ir vyresni respondentai, vidutinių ir mažesnių pajamų grupės atstovai.
Vyrams aktualiau daugiafunkcinis, praktinis panaudojimas. Pagal tokį kriterijų prekes dažniau renkasi aukščiausio išsilavinimo, didžiausių pajamų grupės atstovai.
Prekės populiarumui dėmesį skiriantys prisipažino tik 3 proc. apklaustųjų, dažniausiai – jauniausi (18-35 m.). Kas dešimtas teigė, kad renkasi prekes pagal jų išmanumą, taigi dažniausiai perka technologines naujoves. Dažniausiai taip teigė apklausos dalyviai vyrai.
Eksperimentuoja kas penktas
Vyrai, ypač didesnių pajamų grupės atstovai ir miestiečiai, labiau linkę ir bent kartais perkant išbandyti kažką naujo, neatsilikti nuo naujovių. Naujoves perkant išbandyti nori ir jauniausi, 18-25 m. tyrimo dalyviai.
„Nors gana nemaža dalis apklaustųjų save įvardijo besidominčiais technologinėmis naujovėmis, apklausa parodė, kad dauguma lietuvių (70 proc.) pirkdami nėra linkę skirti daug dėmesio naujausiems sprendimams, naujų prekių išbandymui ar eksperimentams. 37 proc. teigė, kad jie pirkdami renkasi žinomus ir patikrintus prietaisus ir prekių ženklus. Daugiausia taip teikia moterys, mažesnių miestų gyventojai“, – sako G. Vilkė
Dar 33 proc. pripažįsta besirenkantys greičiausiai prieinamą variantą ir nemėgsta gaišti laiko svarstymams ar eksperimentams. Greičiausiai prieinamą variantą dažniau renkasi moterys, 36 m. ir vyresni respondentai, mažesnių miestų ir kaimo vietovių gyventojai. Tik žinomus ir patikrintus prietaisus, prekių ženklus dažniau stengiasi rinktis vyriausi (56 m. ir daugiau) apklaustieji.
Ryškiausi pirkėjų archetipai
Namų jaukumo puoselėtojas – šis pirkėjas daugiausia savo laisvo laiko mėgsta praleisti namuose, gaminant įmantrius patiekalus ar puoselėjant interjerą. Pirkdamas jis atidžiai stebi kainas, nemėgsta eksperimentuoti ir renkasi patikimus, atpažįstamus ar išbandytus prekių ženklus. Tokių pirkėjų Lietuvoje daugiausia.
Technologijų žinovas ir mėgėjas – stebi naujienas ir linkęs kartais išbandyti naujus sprendimus, net jei šie kainuoja brangiau. Šis pirkėjas stebi technologines naujoves, bet jam rūpi ne tik naujausi prietaisai, bet ir namų įranga. Laisvalaikiu mėgsta pasidarbuoti kieme ar sode. Tai antra didžiausia pirkėjų grupė.
Naujų sprendimų entuziastas dažniausiai tai jaunesnės kartos atstovas, kuriam svarbu aktyvi veikla, sportas, sveika gyvensena ir naujausi technologiniai sprendimai, IT naujienos. Laisvalaikiu šis pirkėjų tipas gali arba aktyviai sportuoti ar žaisti kompiuterinius žaidimus, abi veiklos priimtinos. Perkant jis stebi kainas.
Mados ir stiliaus gerbėjas – dažniausiai jaunas pirkėjas, tačiau gali būti ne tik studentas, bet ir dirbantis specialistas. Ieško įdomių namų interjero sprendimų, ieško stilingų drabužių ir aksesuarų. Tai gali būti tiek didmiesčių, tik ir mažesnių miestų gyventojas, kuriam rūpi patogumas ir kaina.
Kultūros ieškotojas – rečiausia pirkėjų grupė, kuri labiau už darbą sode ar namuose mėgsta kultūringą laisvalaikį, miesto ritmą. Daugiausia tai – didmiesčių gyventojas, kuriam mažiau rūpi praktiški namų ūkio ar net IT sprendimai. Nesivaiko technologijų naujovių, tačiau mėgsta stilių ir madą.