„Oro navigacijos“ vadovas Algimantas Raščius teigia, kad
šiuo metu deramasi su trimis rangovais, kurie pretenduoja statyti
centrą. Anot jo, siekiama procedūras užbaigti kuo greičiau ir
laiku pastatyti itin svarbų valstybei objektą, tačiau jis
pripažįsta, kad tai bus iššūkis.
Susisiekimo ministerija žada aiškintis, ar įmanoma suspėti
laiku įgyvendinti projektą.
Viešųjų pirkimų tarnyba, kuri jau anksčiau rekomendavo
nutraukti vieną su centro statyba susijusį konkursą, praėjusią
savaitę įpareigojo „Oro navigaciją“ įsitikinti, kad naujo
konkurso rangovų kvalifikacija atitinka reikalavimus. Anot
A.Raščiaus, tai jau padaryta, pirmadienį pradėtos derybos dėl
10,89 mln. eurų (su PVM) vertės centro statybų.
Gresia prarasti licenciją – A.Raščius
A.Raščius sako, kad skrydžių valdymo centras, kuriame bus
įdiegta nauja įranga, turi būti baigtas iki 2018-ųjų vasario.
Tačiau vis dar tebevyksta rangovo konkurso procedūros, jo
laimėtojas nepasirinktas. „Oro navigacijos“ vadovas sako
baiminantis, kad laiku neįdiegus naujos įrangos, bendrovė gali
prarasti licenciją – tokiu atveju šalyje nebūtų lėktuvų
skrydžių valdytojo.
„Įmonei gresia licencijos atėmimas, o valstybei – Europos
Sąjungos reglamento nevykdymas, ten visokių procedūrų yra,
pradedant baudomis, baigiant dar visokiomis sankcijomis“, – BNS
sakė 17 metų įmonei vadovaujantis A.Raščius.
Anot jo, Europos Komisija Lietuvai galėtų skirti apie 10 mln.
eurų baudą.
EK šaltiniai: nėra pavojaus prarasti licenciją
Susisiekimo ministerija teigia nurodžiusi įmonės valdybai
inicijuoti veiksmus, kad projektas būtų įgyvendintas laiku.
„Susisiekimo viceministras Ričardas Degutis kreipėsi į „Oro
navigacijos“ valdybos narius su prašymu jau artimiausiame posėdyje
įvertinti susidariusią situaciją ir pateikti siūlymus, kokių
veiksmų reikėtų imtis, kad statybos planai būtų įgyvendinti
laiku“, – teigiama BNS pateiktame ministerijos komentare.
Kai kurie Europos Sąjungos (ES) institucijų veiklą gerai
išmanantys pareigūnai abejoja, ar yra rimtas pavojus „Oro
navigacijai“ prarasti licencijas – Europos Komisija pirmiausia
turėtų pradėti pažeidimų procedūrą, o jos paprastai trunka
kelerius metus.
„Licencijos turbūt neatims net ir dieną, kai sueis terminas.
Būtų per daug nekonstruktyvu iš Komisijos pusės“, – BNS teigė
vienas pareigūnas, kalbėjęs su anonimiškumo sąlyga.
M.Dvareckas: licencija nebus atimta
Nepriklausomas „Oro navigacijos“ valdybos narys, investicijų
bendrovės „Ad Ventum“ generalinis direktorius Marius Dvarekcas
teigia, kad projektą bus spėta įgyvendinti laiku ir skrydžių
valdymo licencija nebus prarasta.
„Šiuo metu vyksta derybos, jeigu per artimiausias savaites ar
iki kovo 1 dienos bus pasirašyta sutartis, nematau priežasčių,
kodėl turėtų būti nespėta pastatyti pastato ir įrengti įrangą.
Vadovui nereikėtų apie tai kalbėti, nes naudos tai neduoda“, –
BNS sakė M.Dvareckas.
Jo teigimu, skrydžių valdymo centro projektas strigo, nes
įmonei trūksta viešųjų pirkimų patirties. Pasak jo, sutvarkyti
problemai buvo pasamdyti teisininkai.
„Tai yra kombinacija problemų. Vienas dalykas, viešųjų
pirkimų sistema nėra tobula, kitas dalykas, aišku, ir įmonė
padarė klaidų, tuos pirkimus organizuodama. Vėliau, reaguodama į
klaidas, Viešųjų pirkimų tarnyba sustabdė procedūras ir viskas
užsitęsė, ir turime dabar tokią situaciją“, – aiškino
M.Dvareckas.
Jis tikino, kad yra atsarginis planas – galima įrangą sumontuoti
atsarginėse patalpose, jeigu naujų patalpų statyba vėluotų.
„Nesijaudinkite, skrydžiai virš Lietuvos bus“, – sakė
M.Dvareckas.
Trys būdai išspręsti problemą
„Oro navigacijos“ vadovo teigimu, problemą galima išspręsti
trimis būdais: Europos Komisija pratęs laiką, iki kada reikia
įdiegti naują skrydžių valdymo įrangą, patalpos įrangai bus
pastatytos laiku, nauja įranga laikinai bus naudojama atsarginėse
patalpose.
A.Raščius neatmetė galimybės, kad naujos skrydžių valdymo
sistemos įrangos įdiegimo laikas gali būti pratęstas, tačiau,
anot jo, bus bandoma laiku baigti statybas arba bent įrengti patalpas
naujai technologijai.
„Kalba, kad laikotarpį, kuris yra 2018 metų vasario mėnuo,
galbūt pakeis, kol kas tai planuojame, kad kažkaip įgyvendinsime,
stengiamės. Tai yra direktoriaus ir įmonės iššūkis (...). Dabar
kaip tik yra nustatomas eiliškumas, kad pirmiausiai bus techninė
patalpa statoma, nes jau šių metų pabaigoje turi ateiti įranga“,
– BNS sakė „Oro navigacijos“ vadovas.
Anot jo, „Oro navigacija“ turi atsargines patalpas, jas jau
rodė EK atstovams, kuriems esą jos tinka.
„Mes turime atsarginius variantus, jei šis projektas
užsitęstų, net atsargines patalpas. Pas mus buvo atvažiavę
Europos Komisijos atstovai, kurie žiūrėjo, kaip mūsų statybos,
ką darysime, jei konkursai dar tęsis. Parodėme, kad turime
atsargines patalpas, jie išvažiavo patenkinti“, – teigė jis.
R. Masiulis: klausimas neturi likti ant stalo
Susisiekimo ministras Rokas Masiulis sako, kad padėtis turi būti
taisoma kuo greičiau ir „tas klausimas neturi likti ant stalo“.
Jis teigia, kad bus vertinama bendra įmonės ir jos vadovo veikla, ir
neatmeta galimybės, kad vadovybė bus keičiama.
„Apmaudu, kad bendrovė viešuosius pirkimus vykdė
nesklandžiai, bet įmonės valdyba turi užtikrinti, kad šis
klausimas būtų išspręstas. Aš manau, kad tokių pasekmių
(licencijos panaikinimas – BNS) nebus (...), dar per anksti tą
klausimą svarstyti. Aš manau, kad tokio dalyko negali būti“, –
BNS sakė R.Masiulis, paklaustas, ar yra tikimybės, kad bendrovė
praras licenciją.
„Kaip ir su visomis įmonėmis, mes „Oro navigacijos“
veiklą vertinsime ir žiūrėsime, ar reikia kažkokių sprendimų.
Visas įmones vertinsime ir jeigu toks sprendimas bus priimtas (dėl
vadovo atleidimo – BNS), tai mes jį komunikuosime“, – pridūrė
susisiekimo ministras.
Konkursai stringa kelerius metus
„Oro navigacijos“ skelbiami skrydžių valdymo centro rangovo
konkursai stringa jau kelerius metus. 2015 metų gruodį Vilniaus
apygardos teismas nurodė bendrovei nutraukti primą kartą skelbtą
konkursą, nes įmonė neteisėtai reikalavo iš dalyvių turėti
sertifikuotą informacijos saugumo vadybos sistemą.
Į teismą kreipėsi bendrovė „Merko statyba“, pasak kurios,
ši sąlyga buvo perteklinė ir neadekvati pirkimo objektui, o pati
„Oro navigacija“ tokios sistemos neturi ir nepaaiškino, kodėl
numatė tokį reikalavimą. Be to, tokio sertifikato konkursuose
nereikalauja nei Valstybės saugumo departamentas, nei Specialiųjų
tyrimų tarnyba, o ją įdiegę yra vos du tiekėjai.
2016 metų rugsėjį Viešųjų pirkimų tarnyba (VPT) „Oro
navigacijai“ rekomendavo nutraukti kitą – 3,25 mln. eurų vertės
ryšių, navigacijos ir stebėjimo techninės patalpos statybos
sutartį. Ši patalpa yra skrydžių valdymo centro dalis.
VPT tuomet teigė, kad įmonė turėjo organizuoti tarptautinį
konkursą, tuo metu „Oro navigacija“ neįžvelgė pažeidimų ir
atsisakė nutraukti sutartį su vienintele konkurso dalyve
„Satela“. A.Raščius BNS teigė, kad sutartis galioja.
2016 metais „Oro navigacija“ paskelbė naują skrydžių
valdymo centro rangovo konkursą. Šiemet sausį VPT įpareigojo
išsiaiškinti, ar konkurso dalyviai turi teisę statyti ypatingus
statinius – nuotekų šalinimo tinklus, nes šis reikalavimas nebuvo
nurodytas konkurso sąlygose, tačiau yra būtinas.
VPT priekaištavo dėl konkurencijos ribojimo
Anot VPT vadovės Dianos Vilytės, konkurse būta reikalavimų,
ribojančių konkurenciją, tačiau nereikalavo, jog dalyviai būtų
kvalifikuoti statyti nuotekų tinklus. Pastarasis reikalavimas, anot
D.Vilytės, yra privalomas.
„Iš pirkimo dokumentų visumos matome, kad perkančioji
organizacija kėlė kvalifikacijos reikalavimus, kurie ribojo
konkurenciją, tačiau privalomų reikalavimų, atsižvelgiant į
pirkimo objektą, nekėlė, pavyzdžiui, pirkimo objekto viena dalis
yra nuotekų tinklų (ypatingo statinio) statyba, tačiau perkančioji
organizacija nereikalavo tiekėjų turėti privalomą šio objekto
statybai kvalifikacijos atestatą. Atsižvelgiant į tai, VPT
įpareigojo perkančiąją organizaciją grįžti į kvalifikacijos
vertinimo etapą ir įsitikinti, kad atrinkti tiekėjai turi reikiamą
kvalifikaciją. Perkančioji organizacija įpareigojimą įvykdė“,
– BNS teigė D.Vilytė.
A.Raščius teigė, kad įmonė tarnybai pateikė rangovų
kvalifikaciją įrodančius dokumentus ir gavo leidimą tęsti
konkursą. Anot jo, pirmadienį prasidėjo derybos su rangovais, iš
kurių 3 atitinka kvalifikacijos reikalavimus, tačiau jis atsisakė
įvardinti bendroves.
„Merko statyba“ BNS patvirtino, kad naujame konkurse
nebedalyvauja.
Nauja įranga padidintų skrydžių pralaidumą
„Europa susiduria su oro erdvės pralaidumu. Kiekvienais metais
apie 1 mln. valandų orlaiviai užlaikomi vien dėl valdymo sistemos
netobulumo, ir buvo priimtas politinis sprendimas, kad padidintų
skrydžių valdymo zonų ir centrų pralaidumą, kai kurią
informaciją, ką dabar skrydžių valdymo vadovas perduoda radiju,
perduoti duomenimis – sms. Vienas žmogus gali pasakyti tiek, kiek jis
gali, o sms galima daugiau informacijos per trumpą laiką
paskleisti“, – BNS sakė A.Raščius.
Tačiau jis teigė, kad Lietuvai ši įranga nėra būtina, nes
šalies oro erdvės pralaidumas yra pakankamas.
„Mums ta įranga nereikalinga, mes turime didelį pralaidumą ir
galime aptarnauti maždaug 30 proc. daugiau orlaivių, bet yra
Vokietija, yra Anglija, kitos šalys, kur susiduriama su tomis
problemomis, o Europos Sąjungoje priimami sprendimai bendrai“, –
tikino A.Raščius.
2018 metais Lietuvoje turi būti įdiegta nauja skrydžių valdymo
sistema. Tai yra Europos Komisijos iniciatyvos „Bendras Europos
dangus“ dalis, kuria siekiama sutrumpinti maršrutus, juos atpiginti
bei išmesti į aplinką mažiau teršalų.