„Baltmi“ duomenimis, pernai gruodį vidutinės vieno namų
ūkio išlaidos maistui, gėrimams, ne maisto produktams, tabako
gaminiams, medicinos prekės, pramogoms ir kurui Lietuvoje buvo 420,14
euro (15 proc. daugiau nei pernai lapkritį), Latvijoje – 422,79 euro
(20 proc. daugiau), Estijoje – 535,44 euro (25,8 proc. daugiau).
SEB banko vyriausiasis analitikas Tadas Povilauskas pabrėžė, kad
panašios tendencijos laikėsi jau kurį laiką.
„Matyti, kad lietuviai po truputį ima vytis latvius. Anksčiau
skirtumas tarp vidutinių išlaidų būdavo didesnis. Tai siečiau su
tuo, kad mūsų vidutinis atlyginimas į rankas sparčiai artėja prie
latvių algos po mokesčių ir tai galbūt atsispindi šioje
statistikoje. Panašu, kad šiemet pagal vidutinį atlyginimą
atskaičius mokesčius latvius aplenksime“, – BNS sakė
T.Povilauskas.
Anot jo, taip pat reikėtų nepamiršti, kad Latvijoje
pagrindinių prekių kainos išlieka aukštesnės nei Lietuvoje.
„Baltmi“ duomenimis, vieno apsilankymo parduotuvėje metu
lietuviai pernai gruodį išleido vidutiniškai 13,04 euro, latviai –
11,19 euro, o estai – 15,66 euro. Palyginti su lapkričiu, šios sumos
išaugo atitinkamai 10,8 proc., 9,5 proc. ir 14 procentų.
T.Povilausko teigimu, lietuvių ir latvių vidutinių vieno
apsipirkimo išlaidų skirtumą lemia pirkėjų įpročiai ir
parduotuvių skaičius.
„Skirtumą reikėtų aiškinti per įpročių prizmę ir
vertinant pagal parduotuvių tankį, nes Latvijoje parduotuvių
skaičius vienam gyventojui yra didesnis nei Lietuvoje. (...) Taip pat
buvo kalbėta, kad praėjusiais metais Latvijoje namų ūkių
nuotaikos buvo šiek tiek prastesnės nei Lietuvoje. Be to, Latvijos
ekonomika ir atlyginimai pernai augo daug lėčiau, nuotaikos buvo
slogesnės ir tai atsispindi šiuose skaičiuose“, – kalbėjo SEB
banko analitikas.
„Swedbank“ Finansų instituto vadovė Jūratė Cvilikienė BNS
teigia, kad vertinant namų ūkių išlaidas gruodžio mėnesį,
reikėtų atsižvelgti ir į tai, kad gruodis yra pasiruošimo
šventėms mėnuo, tad dažnai namų ūkių išlaidos šį mėnesį
padidėja.
„Kalbant apie apsipirkimo įpročius, verta paminėti, jog
tyrimai rodo, kad Baltijos šalių gyventojai yra aktyvūs įvairių
nuolaidų bei akcijų „medžiotojai“. Tyrimų bendrovės
„Nielsen“ duomenimis, beveik pusė (47 proc.) maisto ir
kasdieninio vartojimo prekių Lietuvoje perkama akcijų metu. 40 proc.
Lietuvos vartotojų apsipirkdami ieško būtent tų prekių, kurių
kainoms taikoma nuolaida, iš jų 11 proc. netgi renkasi apsipirkimo
vietą pagal taikomas nuolaidas. Taigi įprotis ieškoti geresnių
pasiūlymų gali padėti namų ūkiams sutaupyti apčiuopiamas sumas,
tačiau tą taip pat reikia daryti protingai ir nepirkti nereikalingų
prekių, tik todėl, kad jos šiandien yra siūlomos pigiau, nes tokiu
būdu yra ne taupoma, o daugiau išleidžiama“, – BNS sakė
J.Cvilikienė.
Praėjusių metų pavasarį instituto atliktas Baltijos šalių
gyventojų būtinųjų išlaidų tyrimas parodė, kad daugiausiai
išlaidų gyventojai skiria maistui. Vilniuje vienos šeimos
vidutinės išlaidos maistui pernai sudarė 24 proc., Rygoje – 27
proc., o Taline – 15 procentų.