Perkate dovanas internetu? Nepamirškite savo vartotojų teisių!

2015 m. gruodžio 3 d. 09:27
Artėjant šventėms vis daugiau žmonių, nenorėdami stumdytis parduotuvėse, dovanas užsisako internetu. Tai puikus pirkimo būdas – prekę galima ramiai apžiūrėti kompiuterio ekrane, palyginti kainas, išsirinkti norimą spalvą, dydį, o ir pirkti tuomet, kai norisi – per pietų pertrauką ar grįžus iš vakarėlio, tačiau... Pirkdami internetu rizikuojate susidurti su įvairiais nemalonumais: gauti netinkamos kokybės ar neatitinkančią užsakymo prekę, negauti jos laiku arba visiškai nesulaukti.
Daugiau nuotraukų (1)
Europos vartotojų centras Lietuvoje įspėja – būkite apdairūs, pirkdami internetu, nes vartotojų skundai dėl internetu įsigytų prekių sudaro maždaug trečdalį visų gaunamų skundų. Centro specialistai jokiu būdu nesiūlo atsisakyti šio patogaus pirkimo būdo, tačiau rekomenduoja atkreipti dėmesį į svarbiausius dalykus.
Tinkamas pardavėjas
• Pirkite tik žinomose ar rekomenduotose internetinėse parduotuvėse ir įsitikinkite, kad žinote pardavėjo pavadinimą ir visą kontaktinę informaciją.
• Interneto svetainė gali būti registruota kitoje šalyje, nei nurodo jos adresas. Patikrinkite šią informaciją, nes nuo to, kur kompanija įsikūrusi, priklausys jūsų teisės ir galimybė gauti pagalbą.
• Visada patikrinkite nepažinomo internetinio pardavėjo kilmę prieš pirkdami (pvz. interneto svetainėje www.whois.com).
• Pasidomėkite pirkėjų atsiliepimais apie pardavėją kitose, su pardavėju nesusijusiose svetainėse ir forumuose, tačiau nepamirškite, kad kai kurie nesąžiningai pardavėjai gali taip pat palikti netikrus teigiamus atsiliepimus apie pačius save.
• Saugokitės neseniai sukurtų internetinių puslapių.
• Neapsigaukite pasitikėdami paieškos reitingais. Internetiniai sukčiai gali sumokėti už paieškos reklamą, kad jų internetiniai puslapiai būtų rodomi paieškos rezultatų viršuje.
• Tikrinkite svetainės pasitikėjimo ženklus (angl. trust marks). Tokie ženklai gali būti netikri, todėl būtinai paspauskite pasitikėjimo ženklo simbolį ir patikrinkite jo oficialią registraciją. Atkreipkite dėmesį į tai, ką ženklas suteikia, nes skirtingi ženklai gali patvirtinti vienas svetainių savybes, tačiau neužtikrinti kitų. Pavyzdžiui, garantuojamas saugus mokėjimas, tačiau nereglamentuotas prekių grąžinimas.
Saugus atsiskaitymas
• Venkite mokėjimų nepažįstamiems žmonėms naudojant pinigų perlaidų sistemas (pvz., „Western Union“ ar „MoneyGram“).
• Naudokite kreditines korteles, kurios siūlo apsaugą nuo apgavysčių bei kompensacijas arba gerai žinomus ir saugius internetinio mokėjimo metodus, tokius kaip „PayPal“.
• Jeigu įmanoma, atsidarykite banko sąskaitą, skirtą apsipirkimams internetu ar naudokite kreditinę kortelę, kuri galiotų tik vienam pervedimui.
• Tinklalapis siūlo saugius mokėjimus, jei jame matomas spynos simbolis, interneto adresas prasideda https://.
• Jeigu naudojate „E-Bay“, nesudarykite sutarties už E-Bay ribų.
• Jei ruošiatės mokėti per tarpininką, pasitikrinkite tarpininko tapatybę, jo paslaugos sąlygas ir nuostatas.
• Reguliariai tikrinkite kreditinės kortelės ataskaitas ir banko ataskaitas.
• Įsitikinkite, kad Jūsų kompiuteryje atnaujinta antivirusinė programinė įranga ir yra instaliuota ugniasienė, apsauganti nuo įsilaužimo.
Prekės ar paslaugos užsakymas
• Būtinai perskaitykite prekės pirkimo sąlygas ir nuostatas, mokėjimo terminus, sutarties atšaukimo ir prekių grąžinimo politiką.
• Išsaugokite visus dokumentus: nuostatas ir sąlygas, sutartį, užsakymo ir atsiskaitymo patvirtinimą, susirašinėjimo laiškus ir kt.
• Prieš sudarant sutartį pardavėjas privalo jums nurodyti: pardavėjo tapatybės duomenis, pagrindines prekių ar paslaugų ypatybes, galutinę kainą, įskaitant visus mokesčius, pristatymo kainą, mokėjimų ir pristatymo tvarką, teisę atsisakyti sutarties, informaciją apie garantijas ir aptarnavimą.
• Jei nesusitarėte kitaip, prekė jums turi būti pristatyta ne vėliau kaip per 30 dienų.
• Pirkėjas gali per 14 dienų nuo prekės gavimo atsisakyti internetu sudarytos sutarties nepateikęs jokių paaiškinimų. Tokiu atveju turite sumokėti tik prekės siuntimo atgal išlaidas (jei prekės nenaudojote, tik patikrinote jos pobūdį, savybes ir veikimą), o prekybininkas privalo grąžinti už prekę sumokėtus pinigus ne vėliau kaip per 30 dienų.
• Jeigu pardavėjas jūsų neinformavo apie teisę atsisakyti sutarties per 14 dienų, sutarties atsisakymo terminas pratęsiamas papildomai iki 12 mėnesių. Tam tikrais atvejais sutarties atsisakyti negalima (lėktuvo bilietai, automobilio nuoma, individualiai pagamintos prekės ir kt.).
• Jei prekę grąžinate pardavėjui, siųskite ją registruotu paštu, kad turėtumėte išsiuntimo įrodymą.
• Kiekvienai prekei suteikiama teisinė garantija ir gali būti siūloma papildoma komercinė garantija. Už teisinę garantiją, kurios terminas – dveji metai, mokėti neturite, ji yra privaloma ir nepriklauso nuo sutarties sąlygų. Komercinę garantiją gali pasiūlyti pardavėjas tiek nemokamai, tiek už papildomą mokestį.
• Pardavėjas negali reikalauti sumokėti papildomų mokesčių, jei apie tai nebuvote informuotas iš anksto, taip pat taikyti didesnio mokesčio atsiskaitant kredito kortele ar kita mokėjimo priemone, nei su tuo susijusios faktinės išlaidos.
Laiku nepristatytos ar nekokybiškos prekės
• Jei prekė nebuvo pristatyta, buvo pristatyta ne laiku arba netinkamos kokybės, pirmiausia, kreipkitės į pardavėją ir raštu nurodykite savo reikalavimus, pridėkite susijusių dokumentų kopijas jei turite – reikalavimą patvirtinančias nuotraukas.
• Jei prekė netinkamos kokybės, nedelsiant kreipkitės į pardavėją ir reikalaukite, kad prekė būtų nemokamai pakeista kita arba pataisyta, jei tai neįmanoma – turi būti sumažinta kaina arba sutartis nutraukta.
• Jei pardavėjas nepristato prekės per nustatytą laikotarpį, turite teisę nutraukti sutartį ir reikalauti grąžinti pinigus.
• Pardavėjas yra atsakingas už dingusias ar sugadintas prekes, nebent jūs pats pasirinkote prekių pristatymo kompaniją, taip pat jei prekės be išankstinio jūsų sutikimo buvo pristatytos kitiems asmenims (pavyzdžiui, jūsų kaimynams).
Kur kreiptis pagalbos?
Jei pardavėjas yra registruotas kitoje Europos Sąjungos valstybėje, Islandijoje bei Norvegijoje, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje.
Lietuvoje toks centras veikia jau dešimt metų, jis yra Europos vartotojų centrų bendradarbiavimo tinklo (ECC-Net), jungiančio visose 28 Europos Sąjungos valstybėse, Islandijoje bei Norvegijoje įsikūrusius centrus, dalis.
Europos vartotojų centrai teikia nemokamus patarimus ir pagalbą vartotojams, susidūrusiems su jų teisių pažeidimais įvairiose srityse: elektroninė prekyba (negautos prekės, gautos nekokybiškos prekės, sutarties atsisakymo teisės pažeidimai, pinigų negrąžinimas, atsisakymas taikyti teisinę garantiją ir kt.), keleivių teisės (skrydžio atidėjimas, atšaukimas, dingęs, sugadintas ar vėluojantis bagažas ir kt.), automobilių nuoma (automobilis neatitinka sutarties sąlygų, atsisakoma suteikti automobilį, negrąžinamas užstatas, atsiradę papildomi mokesčiai, neteisėtai nuskaičiuotos lėšos ir kt., apgyvendinimo paslaugos, prekių ar paslaugų pirkimas.
Per 10 veiklos metų ECC-Net išsprendė beveik 50 000 vartotojų skundų dėl elektroninės prekybos!
Europos vartotojų centrų veiklą finansuoja Europos Sąjunga ir valstybė, kurioje įsikūręs centras, todėl vartotojams visos paslaugos teikiamos nemokamai.
Europos vartotojų centras Lietuvoje Odminių g. 12, 01122 Vilnius info@ecc.lt, www.ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368,

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.