Tuo metu kalbant apie maisto prekių svyravimus ilgalaikės tendencijos rodo, kad maisto kainos krenta, nors svyravimai kas mėnesį būna labai dideli. Beje, pastaruosius mėnesius prekių kainos mažėjo daugelyje euro zonos šalių.
Tokie svyravimai matyti ir lyginant šių metų gegužę su rugsėju, ir šių metų sausį su birželiu, ir praėjusių metų rugsėjį su šių metų birželiu.
„Verslininkai aiškina, kad paslaugos brangsta dėl padidėjusio minimalaus mėnesinio atlygio, kad gauna didesnes sąskaitas už komunalines paslaugas, brangsta medžiagos. Tačiau paslaugų kainų didėjimo tendencija buvo stebima ir kitose šalyse, įsivedusiose eurą“, – komentavo N.Alejeva.
Vis dėlto ji neatmetė ir to, jog paslaugų kainos kilo dėl apvalinimo: iki euro paslaugų kainos paprastai būdavo nurodomos apvaliais skaičiais, tas pats padaryta ir kainas perskaičiavus eurais.
Šių metų birželį, palyginti su 2014-ųjų birželiu, paslaugos pabrango 3,1 proc., prekės atpigo 1,7 proc.
Birželio mėnesį iš 100 stebimų pagrindinių vienarūšių vartojimo prekių ir paslaugų 44 prekių ir paslaugų kainos eurais padidėjo, 39 – sumažėjo, 17 – nepasikeitė.
2015 m. birželio mėn., palyginti su gegužės mėn., stebėti dideli daržovių ir vaisių kainų pokyčiai: žaliosios vynuogės pabrango 23,4 proc., apelsinai – 19,6, svogūnai – 17,8, burokėliai – 13,6 proc., o atpigo ankstyvieji baltagūžiai kopūstai – 38,5 proc., pomidorai – 18,7, ankstyvosios bulvės – 11,2 proc. Šitaip skaičiuoja Statistikos departamentas.
Iš kitų prekių daugiausia pabrango rauginti kopūstai – 9 proc., ilgagrūdžiai baltieji ryžiai – 5,6, kalakutų krūtinėlių filė – 4,5, saulėgrąžų aliejus – 4,2, šviesi duona – 3,7, šokoladu glaistytas vanilinis varškės sūrelis – 3,2, joduota smulki druska – 2,9, pasterizuotas pienas (2,5 proc. riebumo) – 2,6 proc., o atpigo natūralios fermentacijos putojantis vynas – 5 proc., Lietuvoje pagamintas alus – 4,3, vaniliniai ledai – 3,8, suskystintos automobilinės dujos – 3,7, smulkus baltasis cukrus – 3,5, makaronai iš kvietinių miltų – 3,2, varškė (9 % riebumo) ir indų ploviklis – po 2,9, manų kruopos ir apelsinų sultys – po 2,7 proc.
Iš patiekalų ir gėrimų viešojo maitinimo įstaigose labiausiai pabrango vištienos kebabas su lavašu, išsineštinai – 1 proc., dienos pietūs restorane ar kavinėje (sriuba ir karštas mėsos patiekalas) – 0,8, pilstomas šviesus alus kavinėje – 0,6 proc. Iš kitų paslaugų labiausiai pabrango moteriškų batelių pakulnių pakalos pakalimas – 0,5 proc., o atpigo lengvojo automobilio išorės plovimas automatinėje plovykloje – 0,5 proc.
Birželio mėn. 100 pagrindinių vienarūšių vartojimo prekių ir paslaugų vidutinėms mažmeninėms kainoms apskaičiuoti buvo užregistruotos 13 203 kainos eurais ir tiek pat kainų litais 983 prekybos ir paslaugų įmonėse ir vietos vienetuose 18 miestų.
Pasak N.Alejevos, pabrangusių ir atpigusių prekių skaičius lieka labai panašus jau tris mėnesius. Birželį palyginti su rugsėju, daugiau nei pusės prekių ir paslaugų kainos sumažėjo, panašiai tiek pat – padidėjo. Per laikotarpį nuo euro įvedimo – sausį palyginti su birželiu – stipriai pabrango vaisiai ir daržovės, degalai, dantų pasta, ryžiai, žuvis, kava, cigaretės, kai kurie alkoholiniai gėrimai.
Pirmiausia taip nutiko dėl to, kad brango seno derliaus vaisiai ir daržovės. Anot N.Alejevos, tai stebima kasmet. Pradėjus kilti pasaulinėms naftos kainoms, brango degalai, o padidinus akcizus alkoholiui ir tabakui, brango šios prekių grupės.
2015 m. birželio mėn., palyginti su 2014 m. rugsėjo mėn. (nuo šio laikotarpio pradėta kainas registruoti eurais), iš prekių daugiausia pabrango morkos – 3,2 karto, vynuogės – 2,7 karto, obuoliai – 53,8 proc., svogūnai – 37,6, pomidorai – 22,2, dantų pasta – 14,8, grikių kruopos – 10,7, bananai – 10 proc., o atpigo burokėliai – 30,9 proc., suskystintos dujos su pristatymu maistui gaminti – 23,9, suskystintos automobilinės dujos – 22,3, pasterizuotas pienas (2,5 proc. riebumo) – 11,7, varškė (9 proc. riebumo) – 11, sviestas – 10,8 proc.
Iš paslaugų daugiausia pabrango vyrų modelinis kirpimas kirpykloje – 7,7 proc., dienos pietūs restorane ar kavinėje – 4,4, moterų modelinis kirpimas kirpykloje – 4,2, vyriškų pusbačių pakulnių pakalos pakalimas – 3,1, cheminis vyriško kostiumo valymas – 3 proc., o atpigo apsilankymas pas gydytoją kardiologą – 0,2 proc.
Vartojimo prekės ir paslaugos kainoms stebėti buvo atrinktos atsižvelgiant į namų ūkių išlaidų tam tikroms vartojimo prekėms ar paslaugoms įsigyti dalį bendrose piniginėse vartojimo išlaidose, jų populiarumą tarp gyventojų (remiantis visuomenės apklausos rezultatais), vartojimo reguliarumą, vienarūšiškumą, kainų kitimo dažnumą. Atrinkti populiariausi Lietuvos rinkoje prekių ženklai ir pakuotės, tiksliau apibrėžtos prekių ir paslaugų kainas lemiančios charakteristikos. Kainų duomenys nerenkami turgavietėse ir kaimo vietovių parduotuvėse. Vidutinės kainos skaičiuojamos kaip paprastas surinktų kainų aritmetinis vidurkis.