Ką reikia žinoti apsiperkant? Nemokami patarimai

2015 m. gegužės 12 d. 18:29
lrytas.lt
Penktadienį Lietuvoje prasidėjo Europos Komisijos (EK) inicijuota vartotojų švietimo kampanija, kurios metu siekiama padidinti vartotojų ir prekybininkų informuotumą apie Europos Sąjungos (ES) šalyse užtikrinamas teises vartotojams apsiperkant internetu ir kitose prekybos vietose.
Daugiau nuotraukų (1)
2014 m. vasarą įsigaliojo nauja Vartotojų teisių direktyva, kuri sustiprino vartotojų teises visoje ES, ypač apsiperkant internetu. Tačiau neseniai atlikta apklausa parodė, kad tik 12 proc. europiečių tiksliai žino, kokiomis vartotojų teisėmis jie gali naudotis.
Remiantis Eurobarometro duomenimis, 55 proc. europiečių žino, jog internetu pirktą prekę galima, nenurodant priežasties, grąžinti per 14 dienų nuo prekės gavimo. Lietuva šiek tiek atsilieka nuo Europos vidurkio – kad gali pasinaudoti šia teise žinotų 48 proc. mūsų šalies gyventojų.
Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) direktorius dr. Feliksas Petrauskas teigia, kad vartotojų, kurie nežino turintys tokią teisę, dar yra per daug.
„ES teisės aktais vartotojams užtikrinama daugiau teisių ir sustiprinta jų apsauga, kurią vykdo vartotojų teises ginančios valstybių narių institucijos. Todėl, siekiant užtikrinti vartotojų teisių apsaugą, labai svarbu vykdyti jų švietimą ir didinti savo teises žinančių piliečių dalį“, – kalbėjo institucijos vadovas, pristatydamas EK inicijuotą švietimo kampaniją.
Pasak dr. Felikso Petrausko statistika rodo, kad daugiau kaip trečdalis lietuvių (36 proc.) yra bent kartą ar reguliariai pirkę prekių ar paslaugų internetu, todėl svarbu žmonėms suteikti informaciją, apie jų teisių apsaugą perkant internetu ne tik Lietuvoje, bet ir visoje ES.
VVTAT gaunamų vartotojų prašymų analizė rodo, kad skundų dėl vartotojų teisių pažeidimų perkant internetu gaunama vis daugiau. 2013 m. iš gautų 13574 vartotojų kreipimųsi skundai dėl elektroninės prekybos sudarė 27 proc., o 2014 m. – iš 15094 vartotojų kreipimųsi tokių skundų skaičius jau viršijo trečdalį (37 proc.).
Europos vartotojų centro direktorius Tomas Kybartas sako, kad net 60 proc. Europos vartotojų centrų tinklo gaunamų skundų yra dėl prekių ar paslaugų įsigytų nuotoliniu būdu.
„Didėjantis besikreipiančių asmenų dėl prekybos internetu skaičius rodo, kad vis daugiau vartotojų žino, jog jų teisės saugomos ir ginamos. Tuo pačiu tai yra ženklas, kad reikia šviesti ne tik vartotojus, bet ir prekybininkus, kad vartotojų teises ginančios institucijos sulauktų mažiau nusiskundimų, o verslininkai neprarastų klientų pasitikėjimo“, – pažymi T. Kybartas.
Kampanijos metu, kuri vyks gegužės–rugsėjo mėnesiais, didžiausias dėmesys bus skiriamas penkioms vartotojų teisėms: teisei grąžinti ar pakeisti nekokybišką prekę, teisei internetu pirktą prekę grąžinti per 14 dienų, teisei į sąžiningą sutartį, teisei į teisingą reklamą, teisei į nemokamą pagalbą iš Europos vartotojų centrų, norint išspręsti kilusias problemas dėl nekokybiškų prekių ar paslaugų įsigytų kitose ES šalyse.
Švietimo kampanijos, kurią Lietuvoje įgyvendins VVTAT ir Europos vartotojų centras, metu prekybos vietose ir „Europe Direct“ informaciniuose centruose vartotojams bus dalinama informacinė medžiaga, taip pat vyks vartotojų švietimo kampanija internete ir žiniasklaidoje. Informacija apie vartotojų teises taip pat bus teikiama ir prekybininkams.
Iniciatyva šiuo metu įgyvendinama 14 ES valstybių narių: Graikijoje, Ispanijoje, Kipre, Portugalijoje, Bulgarijoje, Latvijoje, Italijoje, Lenkijoje, Čekijos Respublikoje, Lietuvoje, Estijoje, Vengrijoje, Slovėnijoje ir Slovakijoje.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.