Ar komercinė garantija papildomai apsaugo vartotojus Europos Sąjungoje, Islandijoje ir Norvegijoje? Europos vartotojų centrų tinklas (ECC-Net) atliko 342 patikrinimus 25 valstybėse, peržiūrėjo 104 interneto svetaines, susisiekė su 127 parduotuvėmis ir internetu apklausė 543 vartotojus.
Surinkti duomenys atskleidė, jog ne visais atvejais komercinės garantijos pasiūlymai suteikia papildomą apsaugą ir joms yra taikomos išimtys.
Paaiškėjo, jog komercinės garantijos yra naudingiausios, kai padengia žalą nelaimingų atsitikimų ar netinkamo prekių naudojimo atvejais. Kovo 15 d. minint Pasaulinę vartotojų teisių dieną, ECC-Net pristato ataskaitą „Teisinė ir komercinė garantijos Europos Sąjungoje, Islandijoje ir Norvegijoje“.
Ataskaita skirta padėti vartotojams suprasti savo teises ir apsispręsti dėl komercinės garantijos įsigijimo.
Ar verta įsigyti siūlomą komercinę garantiją?
„Norėčiau įsigyti 400 eurų kainuojantį fotoaparatą iš Jungtinės Karalystės interneto svetainės ir pardavėjas siūlo mokamą 2 metų komercinę garantiją. Ar apsimoka pirkti?“ Remiantis savo bylų nagrinėjimo praktika, ECC-Net rekomenduoja vartotojui patikrinti tokius dalykus:
Ar komercinės garantijos taikymo laikotarpis ilgesnis nei teisinės garantijos (mažiausiai 2 metai)?
Ar pirkėjas neprivalės įrodyti, kad bet koks gedimas atsirado dėl prekės trūkumo?
Ar nebus reikalaujama nuodugnaus trūkumo patikrinimo, netgi jeigu prekė grąžinama po 6 mėnesių nuo pirkimo?
Ar sugedusios prekės tikrinimo ar remonto metu suteikiama pakaitinė prekė?
Ar skundo padavimo procedūra yra aiški ir paprasta?
Ar pardavėjas privalės sumokėti už prekės grąžinimą į parduotuvę ar taisyklą?
Ar į garantiją įtrauktos problemos, susijusios su vandens padaryta žala, atsitiktiniu dužimu ar lūžimu ar oksidacija?
Jeigu bent į 3 klausimus atsakėte teigiamai, tuomet komercinė garantija galėtų būti naudinga.
Kartais mulkina vartotojus
EVC tinklas susiduria su istorijomis, kai reikia, kad vartotojas išmanytų savo teises ir tai, ką teikia tiek įstatymais numatyta garantija, tiek pardavėjo siūloma komercinė.
„Atostogų Ispanijoje metu pirkau fotoaparatą. Po metų fotoaparatas sugedo. Pardavėjas teigia, kad baigėsi komercinės garantijos galiojimas. Ką man daryti?“
Europos Sąjungoje, Islandijoje ir Norvegijoje galioja teisinė garantija, kuri suteikia vartotojams teisę per 2 metus nuo prekės pirkimo reikalauti sutaisyti, pakeisti, iš dalies ar visiškai atgauti pinigus, jeigu pataisymas ar pakeitimas negalimi, jeigu paaiškėja, kad prekė yra su trūkumais.
Kai kuriose valstybėse yra net ilgesnis nei 2 metų laikotarpis (Švedijoje – 3 metai, Airijoje ir Jungtinėje Karalystėje, išskyrus Škotiją, kurioje yra 5 metai, – 6 metai) arba numatyta ilgesnė tam tikrų prekių naudojimo trukmė (pavyzdžiui, Suomijoje, Nyderlandų Karalystėje, Norvegijoje ar Islandijoje prekėms, kurių galiojimas viršija 2 metus, suteikiama 5 metų teisinė garantija).
Vartotojams ypač palanku tas faktas, kad Europoje neturite įrodinėti prekės trūkumo, kuris išaiškėjo per 6 mėnesius nuo prekės pirkimo.
Taigi 1 metų garantija, kurią reklamuoja pardavėjas, neturi įtakos teisinės garantijos trukmei ir sąlygoms, todėl reikalaukite jums priklausančių teisių.