Daugiau nei kas trečias (38 proc.) jaunas pilietis teigia, kad griežtai nesutiktų su pasiūlymu gauti dalį algos vokelyje. Beveik pusė (42 proc.) respondentų nepirktų prekių ir paslaugų iš įmonių, jeigu žinotų, kad atlyginimai jose mokami neskaidriai.
Tokius rezultatus atskleidė lapkričio mėnesį atlikta apklausa, kuria siekta išsiaiškinti, kaip jauni žmonės vertina verslo sąžiningumą, skaidrumą ir korupcijos apraiškas Lietuvoje. Tyrimo metu apklausta beveik pusė tūkstančio respondentų nuo 17 m. amžiaus.
Jaunimo tyrimas parodė, kad absoliuti dauguma (95 proc.) jaunų žmonių niekada nėra ėmę kyšio, o 82 proc. niekad jo nėra davę. Du iš trijų respondentų (67 proc.) nurodė niekad nepirkę nelegalių kontrabandinių prekių. Paklausti apie Lietuvos verslo savybes, daugiausiai jaunimo nurodė inovatyvumą bei patrauklumą jaunimui. Kita vertus, respondentų nuomone, Lietuvos verslui mažiausiai būdinga mokėti visus skiriamus mokesčius.
Labiausiai korumpuotomis valstybinėmis įstaigomis Lietuvos jaunimas laiko vietines ir respublikines ligonines, poliklinikas, kelių policiją ir teismus. Toleruoti kyšininkavimo ir korupcijos jauni žmonės Lietuvoje nelinkę – dauguma respondentų nurodė, kad gavę tiesioginę užuominą su nurodymu sumokėti kyšį, imtųsi veiksmų.
Jaunieji Lietuvos gyventojai reiklūs ne tik verslui ir viešajam sektoriui. Pasiteiravus, ar prašytų kolegos už pinigus vietoje savęs parengti rašto darbą, 7 iš 10 respondentų tikino, kad darbą rašytų patys, net jei ir nebūtų gerai susipažinę su jo tema.
„Apklausos rezultatai labai aiškiai atskleidžia, kad jaunieji Lietuvos gyventojai pasigenda skaidrumo tiek versle, tiek valstybinėse įstaigose, ypač sveikatos apsaugos sektoriuje. Jaunosios kartos vertybės yra kitokios: atsakomybę, atskaitomybę ir sąžiningumą jie laiko neatsiejama verslo dalimi“, – pažymėjo iniciatyvos „Baltoji banga“ Tarybos pirmininkė ir „Investors‘ Forum“ vykdomoji direktorė Rūta Skyrienė.
Jos teigimu, „Investors‘ Forum“ iniciatyva šiais metais pradėti Lietuvos investuotojų pasitikėjimo indekso tyrimai atskleidžia, kad užsienio investuotojai labai vertina Lietuvos talentų fondą. Vis dėlto, norėdamas šiuos talentus prisivilioti ir išlaikyti, verslas privalo peržvelgti savo vertybes.
Tyrimą atliko iniciatyva „Baltoji banga“ kartu su rinkos tyrimų bendrove „RAIT“, LSP partnerystės programa, Lietuvos studentų sąjunga ir Lietuvos jaunimo organizacijų taryba.