Karjeros konsultantai pastebi, kad šiuolaikiniai 15-19 metų jaunuoliai visur ir visada siekia būti išskirtiniai – „Google“ karta nenoriai susitaiko su pralaimėtojo pozicija, todėl jiems labai svarbu įtvirtinti savo autoritetą. Dažnai socialiniai tinklai tampa pirmąja savęs reprezentavimo platforma. „Norint kryptingai planuoti savo karjerą, apie tai patartina galvoti dar besimokant mokykloje. Svarbu ne tik sukauptos teorinės žinios, bet ir emocinių bei socialinių įgūdžių lavinimas. Kuo dažniau jaunuolis socializuojasi už mokyklos ribų, tuo geriau jam sekasi mokykloje. Dirbdama su jaunimu nuolat akcentuoju užklasinių užsiėmimų naudą, skatinu gilintis į savo poreikius ir jausmus, nes jie, tinkamai suprasti, dažnai nulemia teisingus karjeros pasirinkimus ateityje“, – sako psichologė Ugnė Juodytė.
Jai pritaria ir vienas iš ilgamečių „Karjeros stovyklos“ iniciatorių bei lektorių, koučeris Simonas Jakubaskas. „Baigęs mokyklą išvykau į Angliją studijuoti teisės mokslų, vėliau, grįžęs į Lietuvą, dirbau pagal specialybę, o pirmąjį darbą gimtinėje susiradau pasitelkęs „LinkedIn“ platformą. Ir dabar, praėjus nemažai laiko po mokyklos baigimo, esu įsitikinęs, kad už formalius dalykus ugdymo įstaigoje svarbiau tai, ką asmuo sukuria už jos ribų – su kuo susipažįsta, kokios kokybės ryšius kuria, kaip juos puoselėja, ar tinkamai save reprezentuoja. Pritariu, kad 70 – 80 proc. karjeros sėkmės sudaro ne kietieji, o minkštieji (angl. soft skills) įgūdžiai, tokie kaip – bendravimo, lyderystės, darbo komandoje ir kiti“, – savo patirtį atskleidžia verslininkas S. Jakubauskas.
Ko už pinigus nenusipirksi
Televizijos, kino ir teatro aktorė Gabrielė Malinauskaitė-Rudzienė sako, kad po vaidybos studijų baigimo dar aiškiau išsikristalizavo suvokimas, kad efektyvus ryšių kūrimas visada turi teigiamos įtakos karjerai. „Mano supratimu, labai svarbu, ar žmogus moka save pristatyti kitiems taip, kaip jis nori būti matomas, ar turi pakankamai įgūdžių svarbiam kontaktui užmegzti ir ar geba vėliau puoselėti santykį taip, kad jis sukurtų pridėtinę vertę abiems šalims. Stovyklos metu su jaunimu dalinsiuosi savo patirtimi, kaip kurti tokius santykius, kurie padeda karjeroje“, – pasakoja žinoma moteris.
Paklausta, kaip jai sekasi išsaugoti savo ryšių tinklą, Gabrielė atvirauja, jog pirmiausia darbinėje aplinkoje siekia įvykdyti visas pačios išsikeltas ir jai kitų žmonių keliamas užduotis profesionaliai, nepriklausomai nuo projekto dydžio ar žinomumo. „Kiekviename ryšyje (ar tai būtų šeimos nariai, draugai, darbo kolegos) stengiuosi būti atvira, nuoširdi ir nesavanaudiška. Visuomet viską noriu ir siekiu padaryti iki galo, visa širdimi. Esu ne kartą pastebėjusi, jog tai atneša tik teigiamų rezultatų – žmonės, su kuriais bendrauju nesiekdama naudos, atėjus reikiamam metui, užtaria, pasiūlo užsakovams, vertina ir kviečia dirbti drauge“, – tinklaveika grįstą sėkmės paslaptį atskleidžia G. Malinauskaitė-Rudzienė.
Projekto „Kontaktų vakarai“ įkūrėjas Edvinas Micuta paprašytas įvardinti, kaip tinklaveika pasitarnavo jo karjerai, pasakoja, jog pirmiausiai reikėjo pačiam suvokti, kokį ryšį su kokiais žmonėmis jis nori kurti. „Kai žinai, kokie yra asmeniniai ryšių mezgimo tikslai, daug lengviau susidėlioti veiksmų planą. Manau, kad labai svarbu būti savimi – įsivertinus, ko siekiama, drąsiai apie tai pasakyti pasirinktiems žmonėms, be išankstinės baimės būti atstumtam ar nepriimtam. Savo organizuojamų renginių metu pastebėjau, kad baimė dažniausiai ir yra pagrindinis nuo kontakto užmezgimo sulaikantis stabdis. Bendraudamas su jaunimu siekiu per asmeninę patirtį parodyti, jog viskas yra įmanoma, jei aiškus asmeninis tikslas ir geras išankstinis pasirengimas“, – balandžio 2-7 d. vyksiančios karjeros stovyklos kontaktų vakaro koncepciją su žinomais žmonėmis ir jaunimu dėsto E. Micuta.
Autentiškumo paieškos – jaunuolių iššūkis
Komunikacijos ir asmeninio įvaizdžio (angl. personal branding) kūrėja Algimantė Griciūtė pasakoja, kad nemažai jaunuolių, kuriems šiandien nuo 15 iki 19 metų, neretai nežino, kas tai yra asmeninis įvaizdis ir kodėl, galvojant apie norimą profesiją ir tolimesnę karjerą, svarbu jį puoselėti jau nuo dabar. „Tinkamai kuriamas asmens asmeninis įvaizdis padeda tikslinei auditorijai suprasti, koks yra žmogus, kokios jo vertybės, ką jis veikia gyvenime, ko siekia, kuo domisi. Visa tai leidžia aiškiai suprasti daug svarbių dalykų apie konkretų žmogų – kuria didesnį pasitikėjimą juo bei jo veikla“, – aiškina viena iš „Karjeros stovyklos“ organizatorių.
Ji sako, kad ši tema jaunimui dažnai yra naujiena. „Jie tai sutinka su nuostaba ir prasitaria, kad retai susimąsto apie savo veiksmų įtaką socialinių tinklų aplinkoje. Žinoma, šiuolaikinis jaunimas labai vertina autentiškumą ir tam tikros asmeninio įvaizdžio „taisyklės“ jiems gali atrodyti kaip dar vienas nepatrauklus bandymas juos „įrėminti“, sukurti tam tikrą standartą norint kažkam įtikti. Taip nėra. Atvirkščiai – asmeninis įvaizdis yra skirtas atskleisti savo išskirtinumą ir jį dar aiškiau ištransliuoti viešai“, – patirtimi dalijasi A. Griciūtė.
„Karjeros stovyklos“ organizatorių patarimai, kaip „įdarbinti“ ryšius bei kurti patrauklų asmeninį įvaizdį:
Būtina aiškiai suvokti, kokį ar kokius ryšius norima užmegzti – kam tai reikalinga ir ką tai pakeis?
Svarbu tinkmai pasiruošti pirmajam kontaktui su svarbiu asmeniu – įsivertinti, ar asmeninis įvaizdis socialiniame tinkle nesutrukdys tolimesnei komunikacijai, ar užteks drąsos save pristatyti taip, kaip norisi.
Būtina aiškiai suvokti, kokį ar kokius ryšius norima užmegzti – kam tai reikalinga ir ką tai pakeis?
Svarbu tinkmai pasiruošti pirmajam kontaktui su svarbiu asmeniu – įsivertinti, ar asmeninis įvaizdis socialiniame tinkle nesutrukdys tolimesnei komunikacijai, ar užteks drąsos save pristatyti taip, kaip norisi.
Neužtenka tik apsikeisti vizitinėmis kortelėmis – tai pasenęs būdas. Būtina nuolat palaikyti ryšį po pažinties – susitarti susitikimo laiką arba apsikeisti elektroniniais laiškais.
Drąsiai išsakyti savo poreikius ir tikslus jau pirmojo susitikimo metu.
Nesibaiminti paprašyti patarimo asmens, su kuriuo užsimezgė sėkmingas santykis.
Kuriant asmeninį įvaizdį socialinėje erdvėje būtina atkreipti dėmesį į tai, ar ten keliama informacija nesutrukdys siekti užsibrėžtų tikslų – ar ji etiška, estetiškai patraukli, kokybiška. Labai svarbus nuotraukų ir įrašų pateikimas – kuo geresnės vaizdo kokybė ir įdomus turinys – tuo labiau tikėtina, kad jis sulauks dėmesio.