„Kartų skirtumai juntami visur ir verslo kūrimas – ne išimtis. Jaunimas į gyvenimą žiūri optimistiškai ir nebijo rizikuoti, imtis naujovių. Tuo tarpu vyresniems žmonėms gyvenimiška patirtis dažnai be reikalo smukdo pasitikėjimą savo jėgomis. Atlikta apklausa būtent šią tendenciją ir parodė – jaunimas daug optimistiškiau vertina ir savo jėgas, ir sąlygas kurti verslą“, - sako Andrius Ivašauskas, DNB Smulkių verslo klientų departamento vadovas.
Tyrimas atskleidė, kad 18-25 amžiaus jaunuoliai sąlygas Lietuvoje kurti verslą vertina palankiai arba greičiau palankiai. Šį atsakymą pasirinko per 44 proc. minėto amžiaus respondentų.
Su metais optimizmas blėsta: verslo sąlygas šalyje palankiai vertina tik 24 proc. apklausoje dalyvavusių 46-55 m. amžiaus žmonių.
„Jauni žmonės turi mažiau gyvenimiškos, tame tarpe ir neigiamos, patirties nei vyresni tyrimo dalyviai. Todėl ir jų pasirinkimai dažniau padiktuoti optimizmo, maksimalizmo, jie turi mažiau baimių. Be to, šio amžiaus žmonės verslui gerokai dažniau naudoja elektroninius kanalus, o tai taip pat prisideda prie teigiamos patirties“, - svarsto A. Ivašauskas.
Pasak jo, su amžiumi kinta ne tik verslo sąlygų vertinimas, bet ir noras kurti verslą. Tarp 18-25 metų amžiaus žmonių 10 proc. turi konkrečius planus kokį verslą kurs ir ketina juos įgyvendinti per artimiausius 3 metus. Tuo tarpu perkopus 36 metus norinčiųjų sumažėja daugiau nei dvigubai.
Tyrimas atskleidė ir tai, kad metams bėgant auga samdomo darbuotojo vertinimas. Palankiausiai samdomą darbą privačiame sektoriuje vertina vyresni kaip 56 metai respondentai (48 proc.). Jauniausi apklausoje dalyvavę žmonės palankiausiai vertina savo verslą kuriančius asmenis (42,5 proc.).
Taip pat matoma ir dar viena ryški tendencija – kuo jaunesnis žmogus, tuo labiau nori kurti įmonę vienas. Norą kurti verslą individualiai išreiškė 35,3 proc. 18-25 m. respondentų. Tuo tarpu vyresni vis labiau linksta prie šeimyninio verslo modelio, o labiausiai tokį verslą norėtų kurti 46-55 m. sulaukę respondentai – net 50 proc.
Įdomu tai, kad 18-25 m. apklausos dalyviai savo verslą labiausiai kurti norėtų Sveikatos apsaugos srityje (16,2 proc.). Antrąja vieta šioje amžiaus grupėje dalinasi turizmas ir prekyba (11,8 proc.), o trečioje vietoje atsidūrė IT ir kultūros sritys (10,3 proc.). Mažiausiai šios amžiaus grupės respondentai norėtų imtis verslo gamybos srityje (8,8 proc.).
Kone atvirkščiai savo prioritetus įvardino 56 m. ir vyresni respondentai: 16,3 proc. jų verslo norėtų gamybos srityje, mažiausiai – vos 1,3 proc. IT srityje.
„Savaime suprantama, skirtingų kartų žmonės kurtų skirtingus verslus. Tai natūralus pasiskirstymas, juk kai kurių sričių tuo metu kai vyriausieji respondentai mokėsi, net nebuvo. Pavyzdžiui, kas dešimtas jaunas žmogus kurtų verslą IT sektoriuje, tuo tarpu tarp vyresnių tokią svajonę turi pavieniai respondentai. Jaunimo noras imtis verslo sveikatos srityje rodo ir kitą aspektą – jauni žmonės tampa pragmatiškesni ir renkasi sritis žvelgdami į ateities perspektyvas“, - sako A. Ivašauskas.